انتقاد از بلاتکلیفی طرح جامع حمل و نقل تهران
دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیکی شهرهای کشور با اشاره به اولویتهای کاری حوزه حمل و نقل شهرداری تهران گفت: طرح جامع حمل و نقل شهر تهران تا این لحظه بلاتکلیف باقی مانده و این شهر یک طرح جامع حمل و نقل بهنگام و مصوب ندارد.
به گزارش ایسنا، پوریا محمدیانیزدی افزود: آخرین بار در سال 1389 شورای عالی ترافیک در مهلتی یک ساله، شهرداری تهران را مکلف کرده بود که طرح جامع حمل و نقل ترافیکی تهران را بازنگری و برای تصویب به شورای عالی ترافیک ارسال کند اما تاکنون طرح بهنگام و آمادهیی در دستور کار شورای عالی ترافیک قرار نگرفته است.
وی ادامه داد: تمام موضوعات ترافیکی تهران میتوانست در دل این طرح جامع دیده شود و به نوعی آینده حمل و نقلی تهران را رقم بزند. همچنین از دل این طرح جامع میتوانست طرح شبکه ریلی شهر تهران نیز استخراج شود. درحال حاضر که خطوط 6 و 7 مترو عملیات اجرایی خود را پیگیری میکند، تهران برای آینده برنامه مصوبی در حوزه ریلی ندارد. درحالی که این یک نیاز جدی شهر تهران است. بیتردید تهران باید شبکه ریلی منسجمی داشته باشد. درحالی که امروز شبکه ریلی مصوبی در آینده تهران پیشبینی نشده است. از این رو شهرداری تهران باید در نخستین فرصت مطالعات جامع خود را بهنگام کند و برای تصویب به تنها مرجع تصویب طرحهای مطالعات حمل و نقل شهرهای کشور یعنی شورای عالی ترافیک بیاورد.
محمدیان تاکید کرد: درحال حاضر تهران 8 خط مترو دارد و صحبتهایی درخصوص خطوط 9و 10و خطوط اکسپرس مطرح میشود که همگی در حد گمانهزنی و مطالعه هستند و هیچ یک مستندات قانونی یا مصوبات لازم را ندارند همچنین باید بحث ریلی- حومهیی شهر تهران نیز تعیین تکلیف شود.
وی گفت: امروز سیل ورود خودروها به تهران از شهرهای اقماری بسیار زیاد است درحالی که اگر شبکه ریلی حومهیی منسجمی در تهران داشته باشیم همانند آنچه در تهران تا کرج ایجاد شده، میتواند تاثیر بسزایی داشته باشد و باید در سایر شهرستانهای تهران نیز قطار حومهیی ایجاد شود. تا مدیریت ترددها از طریق قطارهای حومهیی اعمال شود. دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیکی شهرهای کشور با اشاره به لزوم ساماندهی حمل و نقل بار در شهر تهران گفت: باید طرح جامع حمل بار شهر تهران هر چه سریعتر در دستور کار شهرداری تهران قرار گیرد و بعد از انجام مطالعات لازم به تصویب برسد. موضوع دیگر ساماندهی موتورسیکلتها در سطح شهر است که امروز معضلات و پیامدهای ترافیکی همچنین پیامدهای زیست محیطی امنیتی و اجتماعی را برای تهران به همراه دارد. بیتردید باید در حوزه ساماندهی موتورسیکلتها، شهرداری تهران با هماهنگی پلیس و با فراهم کردن زیرساختهای مورد نیاز برنامه جامع و دقیقی را اجرا کند.
مدیریت پارک حاشیهای
وی مدیریت پارک حاشیهیی در تهران را یکی از الزامات حمل و نقلی تهران خواند و ادامه داد: مدیریت پارک حاشیهیی از ابزارهای کنترل ترافیکی در معابر حساب شده و باعث میشود توقفهای بلندمدت از حاشیه معابر کنار برود و تبدیل به توقفهای کوتاهمدت شود تا به این ترتیب ظرفیتهای معابر به نحو بهینه مورد استفاده قرار گیرد. در گذشته تجربه پارکبانها را با مشکلاتی که به همراه داشت در سطح شهر تهران دیدیم اما نهایتا صورت مساله پاک شد و امروز خیابانهای تهران بدون مدیریت فضاهای پارک حاشیهیی به صحنهیی زشت تبدیل شده که زیبنده این شهر نیست. این درحالی است که ما تجربههای موفقی در سایر شهرهای کشور همچون مشهد، اصفهان و همدان را داریم.
وی افزود: شهر تهران هنوز طرح نهایی خود را ارائه نکرده و نیاز است که هر چه سریعتر طرح موثری برای ساماندهی فضاهای پارک حاشیهیی ارائه شود تا به این ترتیب شهرداری تهران بتواند روزانه از درآمدی که در این حوزه وجود دارد، استفاده کند.
محمدیان با اشاره به مدیریت فضاهای نمایشگاهی در شهر تهران افزود: در یک صدو سیو سومین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیکی شهرهای کشور مصوبهیی داشتیم که براساس آن باید شورای ترافیک تهران به همراه شهرداری تهران تقویم مراکز نمایشگاهی این شهر را بداند و شورای ترافیک تهران از برگزاری نمایشگاههای پر مخاطب در محلهایی همانند نمایشگاه سئول، مصلی و بوستان گفتوگو که شبکه بزرگراهی تهران را تحت تاثیر قرار میدهد، جلوگیری کند و برگزاری چنین نمایشگاههایی را جمعآوری کند و به محل دیگری که مانند شهر آفتاب خارج از تهران است، انتقال دهد.
احیای سرویس ادارات در تهران
وی با تاکید بر لزوم احیای سرویس ادارات در سطح شهر تهران برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا گفت: باید بحث احیای سرویس ادارات پیگیری شود و نیاز است در این حوزه شهرداری تهران از ظرفیت سازمانهای تاکسیرانی خود همانند آنچه در سرویس مدارس اتفاق افتاده، بهره بگیرد و برای احیای سرویس ادارات نیز اقدام جدی صورت بگیرد.