جواب دیوان محاسبات درباره گزارش تفریغ بودجه سال ۹۵
واکنش نامتعارف دولت به گزارش تفریغ بودجه 95 موجب شد که دیوان محاسبات کشور بیانیهیی در این زمینه منتشر کند. محمدباقر نوبخت با تکذیب محتوای این گزارش گفته بود دیوان محاسبات پیش از قرائت علنی در مجلس باید آن را با دولت هماهنگ میکرد. در گزارش تفریغ گفته شده بود که 16هزار میلیارد تومان از عواید نفت و گاز در سال 95 به خزانه واریز نشده است. به گزارش ایسنا، متن این بیانیه به شرح زیر است:
«به استحضار ملت شریف و شهیدپرور ایران میرساند، قرائت گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور در مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۴ بهمن ۱۳۹۶ توسط رییس کل دیوان محاسبات منجر به واکنش غیرمنتظره مسوولان برخی دستگاههای اجرایی و درخواست برگزاری مناظره با دیوان محاسبات شد. در این خصوص لازم میداند نکاتی را به استحضار مردم عزیز ایران برساند: 1- دیوان محاسبات یک نهاد مهم حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران است که به لحاظ جایگاه رفیعی که دارد سازمان، وظایف، رسالت و ماموریتهای آن در اصول (۵۴) و (۵۵) قانون اساسی تبیین شده است. 2- گزارش تفریغ بودجه به عنوان مهمترین گزارش درخصوص عملکرد مالی یکساله دولت، مطابق اصل (۵۵) قانون اساسی ماده (۲۲۱) آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی، ماده (۶) قانون تفریغ بودجه سالهای پس از انقلاب و ماده (۱۰۴) قانون محاسبات عمومی کشور، مبتنی بر انجام فعالیتهای حسابرسی و طی یک فرآیند فنی و تخصصی تهیه و در هیات عمومی دیوان محاسبات به عنوان عالیترین رکن این مرجع مرکب از رییس کل، دادستان و مستشاران تصویب و تایید میشود، به نحوی که یافتههای گزارش مذکور در ۸ سطح و لایه مورد بررسیهای دقیق فنی و کارشناسی قرار میگیرد که نهایتا منجر به رای هیات عمومی میشود. 3- دیوان محاسبات، علاوه بر تهیه و تصویب گزارش تفریغ بودجه، مطابق نص صریح اصل (۵۵) قانون اساسی مکلف است نظرات خود راجع به تفریغ بودجه کل کشور حاوی پیشنهادهایی مربوط به چگونگی اجرای قوانین، پیامدهای مثبت و منفی آنها، رویههای اداری و مانند آن را نیز تقدیم مجلس شورای اسلامی نماید تا در تصمیمگیری پیرامون وضع یا اصلاح قوانین و انجام وظایف نظارتی مجلس، مورد توجه قرار گیرد. ۴- در سال جاری و به رویه سالهای پیش، دیوان محاسبات در آستانه بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ در صحن علنی، ضمن تقدیم گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۵، مبادرت به بیان محورهای مهم آن در مجلس شورای اسلامی نمود که مفاد آن مورد توجه ملت شریف ایران، استقبال نمایندگان محترم مجلس و رسانهها قرار گرفت و تقدیم به موقع و با کیفیت آن، منجر به تحسین این دیوان شد. دیوان محاسبات، ضمن ارج نهادن به حمایتهای صدرالذکر و با تاکید بر اتقان یافتههای مندرج در این گزارش، تقاضای برگزاری مناظره را بدعتی ناروا و مغایر با اصل استقلال دیوان محاسبات به عنوان دستگاه نظارتی عالی و تخصصی قوه مقننه میداند و قاطعانه اعلام میدارد برای تهیه گزارش تفریغ بودجه چه از حیث قانونی و چه از منظر اصول حرفهیی، محتاج یا منتظر صدور اجازه مراجع و نهادهای غیرمرتبط نبوده و مفاد آن را براساس درخواست و توقع دیگران، قابل مذاکره، تزاید یا تنازل نمیداند و صراحتا اعلام میدارد توقع برخی مسوولان دستگاههای اجرایی در تنظیم این گزارش به صورت «لایحه تفریغ بودجه» همانند سایر لوایح تنظیمی دولت مبتنی بر قوانین منسوخ قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بوده است که در حال حاضر اعتباری ندارند. بدیهی است دفاعیات، توضیحات و دلایل توجیهی هر یک از مسوولان ذیمدخل در شکلگیری این انحرافات بودجهیی یا ناکارآمدی آنان در عدم تحقق اهداف مقنن در مرحله طرح موضوع در دادسرای دیوان محاسبات یا هیاتهای مستشاری و محکمه تجدید نظر قابل استماع است.