قصه افرادی که دیده نمیشوند
نیما اقلیما کارگردان فیلم سینمایی «امیر» که در سیوششمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد درباره هنری بودن این فیلم گفت: من اصولا به این مرزبندیها یعنی تفکیک سینمای هنری از غیرهنری اعتقادی ندارم. بهطور کلی سینما کجا از هنر عاری بوده که آن را به سینمای هنری و غیرهنری تقسیم کنیم؟ البته شاید در «امیر» مولفههای آرتیستیک بیشتر باشد ولی این فیلم تلاشش را کرده است تا روی مولفههای اصلی سینما مثل تصویر، قصه، روایت، صدا و... بایستد، حرکت کند و مسیرش را ادامه دهد ضمن اینکه ما تلاش کردیم نگاه خودمان را وارد این مدیوم کنیم بنابراین این قضاوت که آیا «امیر» هنری و پیشرو است یا خیر به عهده منتقدان و مخاطبان فیلم است. او با اشاره به موضوع این اثر اظهار کرد: «امیر» درباره افرادی است که دیده نمیشوند یعنی هرچند حضور پررنگی در اطراف ما دارند اما ما گاهی آنها را نمیبینیم همین موضوع مشمول خودمان هم میشود درواقع ما عادت نکردهایم به خودمان نگاه کنیم و این موضوع فراموشمان میشود. نکته دیگر این است که نسلی که قصه آنها را در «امیر» روایت کردهایم حتی بچهها را هم نمیبینند، خودخواهانه عمل میکنند و تمام تلاششان این است که فقط خودشان را در این مسیر پیش ببرند. آنها حتی مسوولیت کارهایی را که میکنند و اتفاقاتی را که رقم میزنند، نمیپذیرند برای مثال مسوولیت بچهیی را که خودشان به دنیا میآورند نمیپذیرند. به نظر من وقتی کسی تصمیم میگیرد بچهدار شود باید برای سرنوشت آن بچه تلاش کند دلیل اینکه ما در این فیلم چهره کودک را نشان ندادیم همین بود ضمن اینکه ما در «امیر» میبینیم که آن بچه وارد تنهایی خود میشود یعنی دقیقا به نقطهیی میرسد که امیر رسیده است. اقلیما درباره طراحی صحنه این فیلم توضیح داد: هرکسی که میخواهد فیلم بسازد روی اجزای آن فکر میکند من فیلمنامه را خودم نوشته بودم و این شانس را داشتم که روی فیلم اشراف بیشتری داشته باشم. بهطور کلی به نظرم فیلم باید دارای لایههای مختلف و رمز و رموزی باشد که هربار با دیدنش جایی برای کشف باشد به همین دلیل چینش جزئیات در یک اثر مهم میشود از همینرو دوست داشتم این موضوع هم در فیلمم رعایت شود البته به شرطی که چیزی از ساختار فرم و محتوا کم نکند. وی همچنین اظهار کرد: باید در این فیلم همهچیز را محاسبه میکردیم از همینرو به نظرم باید «امیر» چند بار دیده شود تا جزئیاتی که در کار رعایت کردیم دیده شود.