نگاه به یک قانون مدنی در «عرق سرد»
مدیر فیلمبرداری «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی بیان کرد که این فیلم یک قانون مدنی را سوژه خود قرار داده است. فرشاد محمدی مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «عرق سرد» ساخته سهیل بیرقی گفت: هر اتفاقی که در فیلمبرداری این فیلم رخ داده براساس نیاز فیلمنامه و درام بوده است بر همین اساس ما در قسمتهایی از «عرق سرد» از دوربین روی دست استفاده کردیم زیرا حسی که در دوربین روی دست وجود دارد کاملا با حس و حال شخصیت اصلی و آن مسیری که وی پی میگیرد هماهنگ است. در «عرق سرد» دوربین روی دست از یک جایی به بعد شروع میشود زیرا داستان فیلم از آنجا به مسیر دیگری هدایت میشود. او درباره موضوع این فیلم که به قانون خروج از کشور و رضایت همسر یک زن برای این امر میپردازد، به مهر گفت: موضوع فیلم بسیار حساس است و توضیح دادن درباره آن نمیتواند کمکی به حل این مساله کند. فیلم درباره قانونی است که یک عده به آن انتقاداتی دارند و یک عده از آن دفاع میکنند ولی در جلسه پرسش و پاسخ این فیلم که در ۱۷ بهمن در پردیس ملت برگزار شد فقط پرخاشگری، تحقیر، حسادت و دشمنی وجود داشت در حالی که میشد بسیار کارشناسانه، فنی و علمی درباره این قانون صحبت و بحث کرد برای مثال درباره ریاکاری موضع زیادی گرفته میشد سوال من این است که چه اشکالی دارد درباره ریاکاری ما ایرانیها فیلمی ساخته شود؟ آیا میشود گفت که ما افراد ریاکاری نیستیم؟ محمدی اظهار کرد: این قانون در «عرق سرد» در حال تفسیر، تحلیل و عنوان شدن است و اگر چنین مباحثی عنوان نشوند مشخص نمیشود که این قوانین درست هستند یا غلط. به نظرم اگر این فیلم کمک کند که تنها یک تبصره به این قانون اضافه شود، وظیفه خود را انجام داده است و طبیعتا فیلمها و اتفاقات بعدی میتواند این قانون را کاملتر کند.