طراحی پلتفرم ملی خودرو

۱۳۹۶/۱۱/۲۵ - ۰۰:۵۰:۲۵
کد خبر: ۱۱۶۹۱۱
طراحی پلتفرم ملی خودرو

در این همایش مدیرعامل ایران‌خودرو به‌عنوان نخستین مدیر از میان خودروسازان به سخنرانی پرداخت. هاشم یکه‌زارع پیش از آغاز صحبت‌هایش 4 سوال را در حضور متولیان صنعتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح کرد. نخستین سوال او این بود که چرا در حالی که کارخانه‌ها ظرفیت تولید دارند به خودروسازان فشار می‌آورند؟ سوال دوم به این موضوع اختصاص یافت که چرا استانداردهای ما را خودروهایی مثل بنز و هیوندایی نمی‌توانند پاس کنند؟ آیا آنها به‌عنوان 2 برند برتر خودرویی اشتباه می‌کنند و ما در ایران درست فکر می‌کنیم؟ این نشان می‌دهد اشکال از ماست، اشکال ما این است که همه کارها را می‌خواهیم جهشی انجام دهیم. درحالی که این خودروها در همه جای دنیا موفق هستند. سوال سوم وی این بود که چرا برخی فکر می‌کنند ایران‌خودرو و سایپا با ایجاد قطب سوم مخالفند؟ من از طرف هر دو خودروساز می‌گویم که هیچ مخالفتی نیست و این به نفع کشور است. سوال چهارم اینکه چرا فکر می‌کنند ما مخالف خصوصی‌سازی هستیم؟ یکه‌زارع در ادامه گفت: خصوصی‌سازی به نفع صنعت خودرو است و این صنعت را نجات می‌دهد؛ پس مانع ایجاد نکنید.  یکه‌زارع با بیان اینکه ایران‌خودرو در سال ١٩٦١ مونتاژ کار بود، اما امروز به طراحی پلتفرم رسیده است، گفت: پلتفرم ملی ایران‌خودرو در حال طراحی است و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته طی 10سال 23مدل خودرو ازجمله خودروهای برقی و هیبریدی روی آن تولید خواهد شد.  او ادامه داد: در سال 2021، یک درصد از تولیدات ایران‌خودرو مختص خودروهای برقی خواهد بود و این میزان در سال 2025 به 7درصد می‌رسد. مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان اینکه در حال حاضر کل سهم خودروهای برقی در صنعت خودرو جهان برابر با 3درصد تولیدات است، افزود: نباید این‌گونه تلقین کنیم همه در جهان خودرو برقی تولید می‌کنند و ما جا مانده‌ایم. یکه‌زارع افزود: در سال 2025 تقریبا خودروهای فعلی دیگر وجود نخواهند داشت. همچنین از اواخر 2019 یا 2020 نخستین خودرو تولیدی روی پلتفرم جدید تولید خواهد شد. او با انتقاد از اینکه مشوق‌های صادراتی سال ٨٥ را تازه دریافت کرده‌ایم، افزود: این موضوعات اصلا به نفع صادرات نیست و باید حمایت‌های لازم از صنعت قطعه‌سازی انجام شود.