لزوم اطلاعرسانی پایگاههای میراث فرهنگی
اینکه خبرنگاران علم غیب از فعالیت کارشناسان میراث فرهنگی ندارند، گناه آنها نیست این وظیفه پایگاههای میراثی است که باید اطلاعرسانی را به عنوان سرمایه اجتماعی خود بدانند. این را محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور گفته و افزوده است: آثاری که پایگاهها در آن ایجاد شده آثاری هستند که از ظرفیت فوقالعادهیی برخوردار هستند و در مقابل تمام پژوهشهایی که انجام میدهند، مسوولیت دارند. از سوی دیگر پایگاههایی چون پارسه و پاسارگاد شاخصترین آثار دوره هخامنشی را دارد و باید تبدیل به پایگاه جهانی در مطالعات هخامنشی شود. او ادامه داد: پایگاه یک چتری باز میکند به اندازه همه جهان. بنابراین پایگاهها در عمل میتوانند جهانی و بینالمللی باشند. آنها باید امکان و تبادل گفتوگو با مراکز جهانی داشته باشند و دستاوردهایی که در پایگاهها رخ میدهد باید پژواک جهانی داشته باشد. بهشتی اما به موضوع نبود اعتبار در پایگاهها اشاره کرد و افزود: با اینکه بحث اعتبار موضوع قابل توجهی است و ما هماکنون در دایره محدودی از منابع به سر میبریم اما تجربه نشان داده است که این اعتبارات نیست که ما را از اهداف خود دور میکند، این افول رویاها و تنزل همت است که مانع از فعالیتهای جدی میشود. بهطوری که اگر همت ما عالیتر و رویاهای ما وسیعتر شود، این وسعت و ارتفاع تحقق پیدا میکند. رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور گفت: اطلاعرسانی سرمایه اجتماعی پایگاههای میراث فرهنگی است و میراث فرهنگی بدون سرمایه اجتماعی پیش نمیرود. یکی از کارهای پایگاهها هنر اطلاعرسانی است. مدیران و کارشناسان پایگاهها باید در رسانه حضور داشته باشند و لحظهلحظه اقدامات خود را خبر دهند. او افزود: رسانههای ما دچار سوءتفاهم هستند در شرایط فعلی اینگونه به نظر میرسد که کارشناسان میراث فرهنگی کمر به قتل میراث فرهنگی بستهاند در حالی که این اتفاق و این سوءتفاهم ناشی از نبود اطلاعرسانی بهموقع است. اینکه خبرنگاران این حوزه علم غیب از فعالیتها و تخصص کارشناسان را ندارند گناه آنها نیست؛ این وظیفه پایگاههاست که باید اطلاعرسانی را به عنوان سرمایه اجتماعی خود بدانند و در این راستا فعالیتهای جدی کنند.