رکود در بورس ‌تهران

۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۱۹۹

گروه بورس

 در داد و ستدهای روز گذشته سرمایه‌گذاران بورس تهران بیش از 997میلیون دارایی مالی را دست به دست کردند. بر این اساس، سرمایه‌گذاران بورسی دیروز بیش از 997میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بیش از 2هزار و 33میلیارد ریال بود و در 117 هزار نوبت معاملاتی به ثبت رسید. همچنین، شیمیایی‌ها، خودرو و فلزات اساسی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعتی قرار گرفتند. بر این اساس، شاخص کل بورس نیز در جریان معاملات 128واحد افت کرد و به رقم 98 هزار و 300 واحد رسید. شاخص‌های بازار اول و دوم به‌ترتیب 76 و 354واحد نزولی شدند. همچنین، نمادهای فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، ایران‌خودرو، بانک ملت و سرمایه‌گذاری غدیر با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص باعث افت این متغیر شدند.

در مقابل نمادهای پالایش نفت بندرعباس و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات روزگذشته بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص ثبت کردند و مانع افت بیشتر آن شدند. افزون بر این، صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای سایپا دیزل، پتروشیمی آبادان، گرانیت بهسرام، حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس، سیمان کردستان، سخت آژند و آلومراد بود. به گزارش سنا، در مقابل نمادهای سیمان مازندران، قند شیرین خراسان، گلتاش، نوسازی و ساختمان تهران، مهرکام پارس، مارگارین و سایپا شیشه با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند. افزون بر این، سرمایه‌گذاران دیروز برای خرید اوراق مشارکت ملی نفت ایران، واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، اوراق مشارکت ملی نفت ایران، اوراق صکوک فولاد کاوه کیش، اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت کارکنان نفت و اوراق مشارکت شهرداری سبزوار بیشترین تقاضا را ثبت کردند. این در حالی بود که در سوی دیگر بازار گروهی از سرمایه‌گذاران با عرضه‌های سنگین سعی کردند از نمادهای اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار و اوراق مشارکت شهرداری مشهد و اوراق مشارکت شهرداری تهران خارج شوند. در پایان معاملات واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر با معامله 129 میلیون سهمی بیشترین حجم معاملات و مدیریت صنعت شوینده بهشهر با معامله 157میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

 2 سری اخزا قیمت خوردند

در سویی دیگر، در بازار فرابورس علاوه بر دادوستد بیش از 222 میلیون ورقه بهادار به ارزش بالغ بر 2هزار و 78 میلیارد ریال در بازارهای 9‌گانه، شاهد

 2 عرضه اسناد خزانه اسلامی مربوط به بودجه سال 96 در نمادهای «اخزا 608» و «اخزا 609» در بازار ابزارهای نوین مالی بودیم. بر این اساس، اوراق «اخزا 608» به تعداد 16 میلیون ورقه با تاریخ سررسید 11 تیرماه 98 در 11 آبان‌ماه سال جاری منتشر شد که دیروز هر ورقه آن 769 هزار ریال قیمت خورد. همچنین تعداد کل اوراق «اخزا 609»، 8 میلیون ورقه بوده و تاریخ انتشار و سرسید آن همانند «اخزا 608» است که روز جاری طی عرضه در بازار ابزارهای نوین مالی، نخستین روز معاملاتی آن با قیمت پایانی 774 هزار ریال به اتمام رسید.

 عرضه 2 اخزای دیگر

در پی پذیرش و عرضه اسناد خزانه اسلامی در قالب بودجه سال 96، 2 سری اخزای دیگر در نمادهای «اخزا 610» و «اخزا 612» به ترتیب در روزهای دوشنبه و چهارشنبه هفته جاری عرضه می‌شوند.

بر این اساس، اوراق اخزا 610 به تعداد 17میلیون ورقه آبان سال جاری از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر شد که در آذر 98 سررسید می‌شود. اخزا 612 نیز به تعداد 18 میلیون ورقه منتشر شده که سررسید آن اواسط بهمن‌ماه سال 98 خواهد بود. معامله‌گران اسناد خزانه اسلامی دیروز با جابه‌جایی 281هزار و 917 ورقه در نماد «اخزا 607» به ارزش افزون بر 238 میلیارد ریال، بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی بازار اوراق با درآمد ثابت را در این نماد رقم زدند.

 کاهش آیفکس

همچنین، در مجموع بازار اوراق با درآمد ثابت میزبان دست به دست شدن بیش از یک و نیم میلیون ورقه به ارزش نزدیک به یک هزار و 420 میلیارد ریال بود. از سوی دیگر معامله‌گران اوراق تسهیلات مسکن در دومین روز کاری هفته پایانی بهمن‌ماه بیش از 77هزار ورقه تسه را مبادله کردند که خریدوفروش این مقدار از اوراق تسه، ارزش بیش از 55 میلیارد ریالی را به ثبت رساند. مبادلات سهام در بازارهای اول و دوم نیز به نقل‌وانتقال افزون بر 108میلیون سهم به ارزش 216 میلیارد ریال منجر شد که در حدود 13 هزار و 700 نوبت معاملاتی جابه‌جا شد. در 3 تابلو معاملاتی بازار پایه نیز بیش از 99میلیون سهم به ارزش بالغ بر 140 میلیارد ریال مورد دادوستد قرار گرفت. درنهایت شاخص کل فرابورس ایران با دو واحد افت که نیمی از آن تحت‌تاثیر معاملات منفی در نماد «ذوب» بود، مواجه شد و بدین‌ترتیب در ارتفاع 1099 واحدی معاملات این روز کاری را خاتمه بخشید.

 

ارسال نظر