توصیههایی برای پرداخت اینترنتی پایان سال و ایام نوروز
بانک مرکزی با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و فرارسیدن تعطیلات نوروز و متعاقب آن افزایش استفاده از کارتهای بانکی، توصیههای 11گانهیی را مطرح کرده و باتوجه به پیشبینی افزایش کلاهبرداریهای مرتبط با «خدمات پرداخت الکترونیکی» ضروری است تا دارندگان کارتهای پرداخت، ضمن حفظ هوشیاری در استفاده از این خدمات، توصیههای امنیتی لازم را مدنظر قرار دهند.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، هموطنان در پرداختهای الکترونیکی لازم است به «درگاه پرداخت اینترنتی»، «برنامههای معتبر پرداخت»، «عدم انتشار اطلاعات بانکی در فضای مجازی»، «حفاظت از رمز کارت»، «خرید اینترنتی از فروشگاههای مطمئن» و موارد امنیتی دیگر توجه کنند. هنگام انجام خرید اینترنتی، پیش از وارد کردن اطلاعات کارت، از اینکه به «درگاه پرداخت اینترنتی» معتبر هدایت شدهاید، اطمینان حاصل کنید. هنگام خرید از فروشگاههای اینترنتی از معتبر بودن آدرس نمایش داده شده در مرورگر با درج عبارت https در ابتدای آن و وجود علامت تایید سرویسدهنده (معمولا بهصورت قفل سبز رنگ)، اطمینان یابید. آدرس معتبر درگاههای پرداخت اینترنتی باید زیردامنهیی از دامنه Shaparak.ir باشند. هرگونه ترکیب دیگری از کلمه Shaparak و هر پسوند دامنه دیگری غیر از ir. غیرمجاز است. بهعنوان مثال ترکیبهایی نظیر Shapaarak یا Shaparack نامعتبر هستند. برای اطلاع از آدرس اینترنتی درگاههای پرداخت اینترنتی معتبر، به پورتال کاشف به آدرس www.kashef.ir مراجعه فرمایید. اکیدا توصیه میشود از صفحه کلید مجازی برای ورود اطلاعات کارت خود استفاده نکنید.
برنامکهای همراه فراهمکننده خدمات پرداخت را از مراجع معتبر بارگیری، نصب و استفاده کنید.
از درج اطلاعات کارت خود در کانالها و گروههای تلگرامی یا صفحات اینستاگرامی یا هر شبکه اجتماعی که توسط بانک یا شاپرک تایید نشده باشند، خودداری فرمایید.
کارت و رمز کارت خود را تا آنجا که میشود، دراختیار دیگران قرار ندهید. در فروشگاهها شخصا اقدام به ورود رمز نمایید و از ارائه آن به فروشنده یا علنی کردن آن به هر شیوه دیگری خودداری کنید. بهمنظور انتقال وجه، فرد دریافتکننده وجه، باید تنها شماره کارت خود را ارائه کند و نباید دیگر اطلاعات کارت ارائه شود.
خریدهای اینترنتی خود را از فروشگاههای مطمئن انجام دهید. در خریدهای اینترنتی به وجود «نماد اعتماد الکترونیک» دقت کنید و از اعتبار آن اطمینان حاصل کنید (با کلیک روی نماد به سایت enamad.ir هدایت خواهید شد، مسیر و اطلاعات ارائه شده باید با مشخصات فروشگاه اینترنتی منطبق باشد). از انجام خرید در سایتهای اینترنتی، کانالهای تلگرامی یا صفحات اینستاگرامی که خلاف موازین ایران فعالیت میکنند یا تخفیفها و شرایط فروش غیرمتعارف و جذاب پیشنهاد میدهند، خودداری کنید.
از امنیت رمزهای خود اطمینان یابید. توصیه میشود رمز اول و دوم کارت را بهصورت دورهیی تغییر دهید. از روالهای تغییر رمز و مسدودسازی کارت که توسط بانک شما ارائه شده است مطلع باشید تا بتوانید درمواقع ضروری رمز خود را به سرعت تغییر یا کارت خود را مسدود کنید. در انتخاب رمز کارت از بهکارگیری اعداد مرتبط با دادههای شخصی (مانند سال تولد، شماره شناسنامه و...) که قابل حدس هستند، اجتناب کنید. از یادداشت کردن اطلاعات کارت ازجمله رمز اول یا دوم در مکانهای ناامن خودداری کنید.
تا آنجا که میتوانید از ارائه اطلاعات کارت خود در بسترهای ارتباطی پرخطر نظیر تلفن ثابت، پیامک و کدهای دستوری (USSD*... # ) خودداری کنید. در صورت ضرورت، صرفا از کارتهایی در این کانالهای پرخطر استفاده نمایید که موجودی قابلتوجهی ندارند.
از ابزارهای شخصی امن برای انجام تراکنشهای بانکی استفاده کنید. مطمئن شوید که ابزارهای شخصی (تلفن همراه، تبلت، رایانه شخصی و غیره) مورداستفاده در تراکنشهای بانکی از امنیت کافی برخوردار باشند. در این خصوص ۱) از نصب آنتیویروس بهروز روی ابزار خود مطمئن شوید، ۲) از نصب برنامههای غیرضروری روی ابزار خودداری کنید، ۳) در استفاده از شبکههای اجتماعی و وبسایتها از دریافت فایل یا کلیک روی لینکهای نامطمئن که عموما شامل پیشنهاداتی نظیر شارژ رایگان، جوایز و سایر پیشنهادات جذاب هستند، اکیدا خودداری کنید و ۴) علاوه بر برنامکهای مورداستفاده برای انجام خدمات پرداخت، دیگر برنامههای نصب شده روی ابزارهای مورداشاره نیز باید سازندگان معتبری داشته باشند.
درصورتی که از اینترنت WiFi اماکن عمومی مانند رستورانها، فروشگاهها، مراکز خرید و... استفاده میکنید تا آنجا که میتوانید تراکنش مالی یا خرید اینترنتی انجام ندهید و با استفاده از آن به برنامههای همراه بانک و اینترنت بانک خود وصل نشوید.
هنگام استفاده از دستگاه خودپرداز یا پایانه فروش، از عدم وجود تغییرات / دستکاری یا نصب تجهیزات اضافی غیرمجاز در بخشهای مختلف آن اطمینان حاصل کنید. چنانچه در استفاده از خودپردازها با مشکلی روبهرو شدید برای رفع مشکل از افراد ناشناس کمک نگیرید، در این صورت به نزدیکترین شعبه مراجعه کرده یا با مرکز امداد مشتریان تماس حاصل کنید.
تا آنجا که میتوانید از مراجعه به دستگاههای خودپردازی که در مکانهای تاریک، نقاط خارج از دید و کم رفتوآمد نصب شدهاند، خودداری کنید.