تلاش شرکت‌های آلمانی برای مشارکت در جاده ابریشم

۱۳۹۶/۱۲/۱۰ - ۰۰:۱۶:۴۳
کد خبر: ۱۱۷۸۵۷

گروه جهان

 پروژه عظیم ۹۰۰ میلیارد دلاری جاده ابریشم بسیاری از شرکت‌های آلمانی را برانگیخته که برای مشارکت در توسعه زیرساخت‌ها به تکاپو بیفتند. این پروژه توسط چین راه‌اندازی شده و به نظر می‌رسد که راه مشارکت در آن چندان هموار نباشد.   به گزارش دویچه‌وله، رکن اصلی پروژه جاده ابریشم جدید، ایجاد مجموعه‌یی از خط‌آهن است که چین را به کشورهای آسیایی و اروپایی وصل می‌کند. مجموعه‌یی که به «یک کمربند، یک جاده» شهرت یافته است. چین برای اجرای این پروژه بزرگ اقتصادی که در سال ۲۰۱۳ مطرح شد، سرمایه‌یی کلان درنظر گرفته است. این پروژه دو مسیر خشکی و دریایی دارد. شرکت‌های آلمانی هم باتوجه به دانش و تخصص‌شان از ظرفیت خوبی برای مشارکت در این پروژه برخوردارند و امیدوارند که این فرصت بی‌نظیر از دست نرود.  

شی جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین، 2013 طرحی مشابه جاده ابریشم ولی باتوجه به نیازها و امکانات امروز دنیا را پیشنهاد داد. او اعلام کرد با ساخت شبکه‌یی از راه‌های ریلی، جاده‌ها، خطوط لوله و مسیرهای حمل‌ونقل دریایی چین را به کشورهای آسیای مرکزی، آسیای غربی و بخشی از جنوب آسیا وصل می‌کند و حتی با توسعه این مسیر بازار اروپا و بخشی از آفریقا را هم به این شبکه اضافه می‌کند. به اعتقاد ناظران، حتی اگر کشورهای اروپایی به مسیر جاده ابریشم مدرن اضافه نشوند ولی دسترسی به بازار این کشورها از طریق جاده ابریشم مدرن امکان‌پذیر می‌شود و فرصت‌های اقتصادی و تجاری زیادی را دراختیار کشورهایی قرار می‌دهد که در مسیر طرح یک کمربند-یک جاده قرار دارند. در طرحی که توسط دولت شی جین‎پینگ پیشنهاد شده کشورهای بلژیک، فرانسه، اوکراین، ایتالیا، یونان و ترکیه که در قاره اروپا واقع شده‌اند هم در مسیر جاده ابریشم مدرن قرار دارند و کنیا در قاره آفریقا هم کشوری است که کالاهای تولید‌ شده و وارد ‌شده به مسیر تجاری در قاره آسیا را جذب و به بازار مصرف آفریقا عرضه می‌کند. طرح یک کمربند- یک جاده حدود دوسوم جهان و 4.4میلیارد نفر در ۶۵ کشور با جمع تولید ناخالص داخلی بیش از ۲ تریلیون دلار را پوشش می‌دهد. به گفته مقام‌های چینی، اگر این طرح طبق برنامه پیش رود، سرمایه‌گذاری‌ در آن بین ۴ تا ۸ تریلیون دلار خواهد بود.