چگونه میتوان قیمت خودروهای داخلی را به یک سوم کاهش داد؟
رییس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل 90 توضیحاتی پیرامون قیمت و کیفیت خودروهای داخلی ارائه کرد. بهرام پارسایی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به مشکل کیفیت برخی خودروهای داخلی، گفت: تنها بهانهیی که دست افراد ذینفع خودروسازی کشور بوده این است که روی بحث اشتغال آن متمرکز شده و مانور میدهند. رییس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هیچکس مخالف بحث اشتغال در کشور نیست، افزود: به بهانه اشتغال چند ده هزار نفر نباید ۸۰ میلیون نفر تاوان پرداخت کنند.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه در ایران انرژی ارزانتر و هزینه کارگر و هزینههای جانبی کمتر است، ادامه داد: چرا با تمام این ارزانی در کشور خودروهای ما نسبت به مشابه خودروهای خود که البته در خارج از کشور مشابه خودروهای ما وجود ندارد گرانتر باشد. وی یادآور شد: خودروهای خارجی با آپشنهای بالاتر، ایمنی بسیار بالاتر، ظاهر و طراحی زیباتر خدمات بسیار بالاتر، مصرف سوخت پایینتر، آلایندگی کمتر تولید میشود، که این موضوع نشاندهنده این بوده که ما با یک سوءمدیریت مواجه هستیم و برنامهریزی نداریم.
پارسایی با بیان اینکه شاید هزینه تمامشده یک خودروی داخلی به زعم مدیران خودروسازی در همین حدی باشد که تولید میکنند، اما این نشانه سوءمدیریت آنها است، افزود: اگر قیمت واقعی خودروهای ما این است، این موضوع کاملاً نشانه سوء مدیریت در این بخش است، چراکه اگر مدیریت خوبی وجود داشته باشد میتواند قیمت تولیدات خودروهای خود را به یک سوم کاهش دهد بنابراین نمیتوان پذیرفت که به بهانه حمایت از تولید مردم تاوان خودروهای ناامن و آلاینده را پس دهند. وی با اشاره به اینکه مردم ایران تاوان برخی خودروهایی را پس میدهند که باعث کسر شان ملت ما شده است، ادامه داد: مردم کشور ما تفاوتها را از عراق جنگزده و افغانستان تا کشورهای توسعهیافته در نوع ایمنی و ظاهر خودروها میبینند، که علت آن سوءمدیریت، مافیا و رانتی بوده که پشت سر خودروهای داخلی وجود دارد و اجازه نمیدهد بازار رقابتی در کشور ایجاد شود. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه چه ایرادی دارد که مردم ایران همانند مردم دنیا از خودرویی که دوست دارند و میتواند امنیت آنها را تامین و ذائقهشان را برآورده کرده استفاده کنند، تصریح کرد: حمایت از تولید بهانه است همین مابهالتفاوت سوختی که دولت یارانه میدهد میتواند حقوق چند برابر این کارگران را پرداخت کرده و آلایندگی و ناامنی ایجاد نکند. وی با تاکید بر اینکه بر اساس استعلامات دریافتی سالانه حدود بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان دیه ناشی از تصادفات پرداخت میشود، افزود: اگر خودروی ایمن در اختیار شهروندان قرار گیرد علاوه بر اینکه جانشان در امان است، سلامتشان تامین شده و همچنین خسارتی به بیمهها و اقتصاد کشور وارد نمیشود.
پارسایی ادامه داد: هزاران دلایل متقن، قانعکننده و مستند وجود دارد که صنعت خودروی ما با وضعیت فعلی که هیچ تصمیم و ارادهیی در پیشرفت و پاسخگویی به مشتریان نداشته نمیتواند به نفع کشور باشد. وی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات دریافتی هیچ نظارتی بر نحوه قیمتگذاری خودرو در کشور وجود ندارد، یادآور شد: هیچ سازمان، ارگان و وزارتخانهیی نمیتواند عنوان کند که «من میتوانم قیمت تمامشده خودرو را اعلام کنم و بر قیمت تمامشده آن نظارت داشته باشد» و خودروسازان به هر میزان که دوست دارند قیمتگذاری میکنند، هرگونه که میخواهند قیمت میدهند و هیچ جدیتی برای مبارزه یا نظارت بر قیمتگذاری وجود ندارد.
عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، با اشاره به جلسه کمیسیون متبوعش درباره آلودگی هوا کلانشهرها به ویژه شهر تهران، افزود: گزارشی که در این باره ارائه شده نشان میدهد که بیش از ۸۰ درصد عامل آلایندگی هوای تهران خودرو است و کمتر از ۲۰ درصد سایر موارد عنوان شده است و سالانه میزان آلایندگی و مرگ و میر ناشی از آلایندگی را نمیتوان کاهش داد، چراکه عامل اصلی آن خودرو است. وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار اعلام شده بالغ بر ١٣ هزار نفر در سال گذشته بر اثر آلودگی هوای کلانشهرها جان خود را از دست دادهاند، ادامه داد: همه این هزینهها سنگین است، البته بگذریم از اینکه هزینههای سنگینی برای درمان بیماریهای ناشی از آلودگیها میشود و بگذریم سونامی سرطان در راه است که یکی از عوامل آن آلودگی هوای کلانشهرها است.رییس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ٩٠ مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با ید ارادهیی ایجاد شود که البته این اراده به وجود آمده و انشاءالله طرح دو فوریتی برای کاهش تعرفه خودروهای وارداتی که تهیه شده برای حفظ جان و حرمت مردم رای میآورد.