صنایع توربین، ژنراتور و ماشینهای دوار، حوزههای راهبردی و هایتک
سیاوش پهلوان یلی کارشناس
برگزاری نخستین نمایشگاه بینالمللی توربین، ژنراتور، ماشینهای دوار و خدمات و فناوریهای وابسته بهانهیی شد تا نکاتی در باب این موضوع را یادآوری و توصیه کنیم. این بخشها که از جمله صنایع راهبردی برای توسعه کشورمان در حوزههای اقتصادی و فناوری است از سالیان گذشته مورد توجه سیاستگذاران و تولیدکنندگان داخلی قرار گرفته است و خوشبختانه طی دو دهه اخیر رشد مناسبی داشته بنحوی که ایران در حال حاضر در حوزه مهندسی، طراحی و ساخت قطعات توربین جزو پانزده کشور اول این صنایع در دنیا است. توربین، ژنراتور و ماشینهای دوار شاید یکی از پرکاربردترین و با اهمیتترین تکنولوژیها در صنایع مختلف کشور به ویژه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنعت برق وتولید صنعتی در تمامی بخشها است. بنابراین نگاه سیاستگذاران در قوای مقننه و مجریه به ویژه بخشهای صنعتی در تنظیم سیاستهای حمایتی و تشویقی برای توسعه دانش و فناوری در این حوزهها و ترغیب و حمایت از اجرای طرحهای تحقیقاتی مشترک با دانشگاههای داخلی و خارجی و جلب شرکتهای مطرح بینالمللی برای آموزش مهندسین شرکتهای ایرانی و نیز ایجاد زیر ساختها برای افزایش عمق ساخت قطعات بسیار مهم و راهبردی است. اگر چه رتبه ایران طی دهه اخیر در طراحی و ساخت قطعات توربین بهبود قابلتوجهی یافته است ولی آنچه هدف مهم برای تثبیت و ارتقای جایگاه فنی و مهندسی کشورمان در دانش طراحی و ساخت قطعات انواع توربین و ژنراتور و ماشینهای دوار است کمک به افزایش کمی و کیفی توان مهندسی و تولید شرکتهای ایرانی برای صادرات و حضور در بازارهای جهانی و رقابت در این عرصه است و این موضوعی است که شاید کمتر مورد عنایت بوده است. برگزاری نمایشگاه مذکور یکی از مهمترین اتفاقات این حوزه است که میتواند توان مهندسی و تولید ایران را به دنیا معرفی کند. برگزاری کنفرانس بینالمللی و چند کارگاه آموزشی بسیار مهم با حضور متخصصین بینالمللی و کارشناسان شرکتهای مطرح در دنیا در روزهای برگزاری نمایشگاه از اقدامات خوبی است که مهندسان و کارشناسان شرکتهای ایرانی را با آخرین یافتههای جهانی آشنا خواهد ساخت و آنها را برای ورود به فضای جدیدی از تجارت و تولید این صنایع هوشیار مینماید. خلاصه اینکه قابلیت شرکتهای ایرانی برای رشد و توسعه این صنایع بسیار فراوان است لذا باید دولت به بخش خصوصی کمک کند تا شرکتها بتوانند در بازارهای هدف معرفی و به صادرات تولیدات و خدمات اقدام کنند.