واقعی شدن قیمت سوخت پیش‌ شرط رشد اقتصاد

۱۳۹۶/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۵۹۷

با گذشت حدود دو هفته از برکناری داوود کشاورزیان، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی از سوی عباس آخوندی، دیروز مراسم تودیع او و معارفه رییس جدید این سازمان برگزار شد. در این مراسم، رییس سابق سازمان راهداری با تاکید بر لزوم واقعی شدن نرخ سوخت و حذف عوارض گمرکی اظهار کرد: شرکت‌های خودروساز هم باید خود را با این شرایط وفق دهند و اگر نمی‌توانند حذف شوند.

به گزارش ایرنا، کشاورزیان واقعی شدن قیمت سوخت را یکی از الزامات رشد کشور دانست و گفت: بهره‌وری پایین، فرسودگی ناوگان، کاهش سالانه 6درصد مسافر در ناوگان عمومی و نبود مسافر اتوبوس در شب عید از مشکلات ناوگان کشورمان است.

رییس سابق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی گفت: سالانه 1.5میلیون خودرو به کشور اضافه می‌شود و همه ناشی از غیرواقعی بودن قیمت سوخت است که باید قیمت سوخت واقعی شود.

او تاکید کرد: از سوی دیگر باید عوارض واردات خودروهای عمومی حذف شود. در همه جا ناوگانی که رانندگان ما به قیمت‌های 400تا 500 میلیون تومان می‌خرند، رانندگان دیگر با 200میلیون تومان خریداری می‌کنند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: به جای اخذ عوارض گمرکی باید نرخ سوخت واقعی شود و شرکت‌های خودروساز هم اگر نمی‌توانند با این شرایط خود را وفق دهند، حذف شوند.

 مدیریت اتوبوسی صحیح نیست

کشاورزیان ادامه داد: هر جا بودم از نیروهای همان مجموعه استفاده کردم چون معتقدم مدیریت اتوبوسی صحیح نیست ضمن آنکه رابطه خوبی با کارمندان داشتم.

رییس سابق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی ادامه داد: اولویت اول در سازمان راهداری ارتقای ایمنی بود، توجه به کیفیت در این چند سال مورد تاکید قرار گرفت ضمن آنکه برندسازی را در تولیدات و امور مربوط به حمل و نقل دنبال کردیم.

کشاورزیان اظهار کرد: آیین‌نامه شرکت‌های مسافری و حمل کالا، آیین‌نامه تاسیس بازارگاه‌های الکترونیکی و آیین‌نامه تاسیس شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی در این حوزه دنبال کردم و ابلاغ شد.

او افزود: در بخش مسافر 1600شرکت در تعدادی از شرکت‌های صاحب‌نام ساماندهی می‌شود که در قالب شبکه همنام است.

رییس سابق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی اضافه کرد: وحدت در بغل‌نویسی اتوبوس‌ها را در شبکه سیر همنام دنبال کرده‌ایم و در بخش حمل بار ساختار تاسیس شرکت را به ساختار مدیریت ناوگان تغییر دادیم و صاحبان ناوگان امکان تاسیس شرکت خودشان را دارد.

او ادامه داد: 2هزارمیلیارد تومان به همراه 500 میلیارد تومان قیر در این مدت منابع جذب کردیم و به این همان میزان هم به مردم و پیمانکار بدهکاریم.

 دستگاه‌های تخصصی و تغییرات سیاسی

اما وزیر راه و شهرسازی در این مراسم ترجیح داد بیشتر به بحث مدیریت سیاسی و سازوکارهای وزارتخانه برای ایجاد سفری ایمن در روزهای پایانی سال و عید نوروز بپردازد و اشاره مستقیمی به علت برکناری رییس سابق سازمان راهداری نداشته باشد، آخوندی گفت: براساس تجربه 38سال کار سیاسی بر این باور اعتقاد دارم که دستگاه‌های تخصصی نباید از تغییرات سیاسی متاثر شوند زیرا هر بار این اتفاق رخ دهد همه مردم ایران ضرر می‌کنند.

عباس آخوندی در آیین معارفه رییس جدید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی افزود: موقعیتی در ایران فرا رسیده تا بین مدیریت سیاسی و حرفه‌یی تفکیک قائل شویم و بپذیریم که سازمان‌ها و نهاد‌ها به ‌صورت حرفه‌یی مدیریت شوند.

او یادآور شد: از ابتدا این اعتقاد را داشتم که تغییرات باید حداقل و قابل مدیریت باشد و پس از گذشت 40سال از عمر انقلاب اگر بنا بر هر دلیلی در گذشته، انتخاب‌ها به‌ صورت سیاسی انجام می‌شد الان باید حرفه‌یی‌تر عمل کنیم.

آخوندی افزود: عمیقا به مدیریت حرفه‌یی پایبندم زیرا در صورت حرکت نکردن به سمت مدیریت حرفه‌یی داستان سعی و خطا منافع ملی کشور را از بین می‌برد.

 ایمنی و آسایش مردم در نوروز

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به در پیش بودن سفرهای نوروزی هموطنان گفت: تامین ایمنی و آسایش مردم در حوزه‌های مختلف حمل و نقل در تعطیلات نوروزی اصلی‌ترین ماموریت این وزارتخانه است. آخوندی اظهار کرد: تشکیل کمیته ایمنی راه‌ها در همه استان‌ها ضروری است تا در آستانه سفرهای نوروزی یک بار دیگر همه مسائل حمل و نقل استان و کشور مورد بررسی قرار گیرد.

او تامین ایمنی مردم در این ایام را برای دست‌اندرکاران و دستگاه‌های اجرایی ضروری دانست و افزود: بزرگ‌ترین خدمت به مردم در بخش‌های مختلف حمل و نقل ارائه بهترین خدمات است و امیدوارم همه مردم با سلامتی و شادکامی شاهد ایمنی در این بخش پویای کشور باشند. آخوندی بر دسترسی آزاد به اطلاعات در بخش‌های مختلف حمل و نقل تاکید کرد و گفت: اصل دسترسی آزاد به اطلاعات سبب ایمنی در جاده‌های کشور می‌شود و با رانت نیز مقابله می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امسال یک میلیون و 350هزار خودرو شماره‌گذاری شده و طی 5 سال گذشته 6 میلیون خودرو به خودروهای کشور اضافه شده است، افزود: با وجود بیش از 20میلیون خودرو در کشور، توسعه حوزه حمل و نقل به سرعت درحال انجام است.

او با اشاره به مزیت‌های استفاده از سیستم‌های هوشمند در راه‌های کشور افزود: در ابتدای دولت یازدهم تنها 240دوربین ثبت تخلف در جاده‌های کشور وجود داشت که اکنون تعداد آن به 2هزار دستگاه افزایش یافته که نشان می‌دهد، هوشمندسازی سیستم‌های حمل و نقل بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

 تهدید اقتصاد ملی با سوانح رانندگی

رییس جدید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی هم دراین مراسم به تشریح وضعیت کنونی حمل و نقل جاده‌یی پرداخت و گفت: جان باختن بیش از 15هزار نفر و مصدوم شدن بیش از 300هزار نفر بر اثر سوانح رانندگی در سال تهدید بزرگی برای اقتصاد ملی است.  عبدالهاشم حسن‌نیا در این مراسم افزود: برای کاهش خسارات ناشی از حوادث رانندگی در کشور باید همه دستگاه‌های اجرایی با یکدیگر همکاری کنند تا با اجرای برنامه‌های مناسب شاهد کاهش جان‌باختگان سوانح رانندگی در کشور باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 90درصد حمل و نقل بار و مسافر از طریق جاده انجام می‌شود، یادآور شد: بدون شک در یک سازمان تخصصی باید کار حرفه‌یی انجام شود تا بتوانیم خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی بیان کرد: با تشکیل کارگروهی در این سازمان همواره به دنبال استفاده از تجربه مدیران متخصص هستیم تا سازمان راهداری در این بخش بتواند عملکرد خوبی را داشته باشد. حسن‌نیا با اشاره به اهمیت توسعه ترانزیت برای افزایش درآمدهای ارزی گفت: در چند سال گذشته به دلایلی در حوزه ترانزیت شاهد کاستی‌های زیادی بودم که امیدواریم با برنامه‌ریزی و نگاه ویژه به این بخش، ایران از مزیت‌های آن حداکثر استفاده را ببرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت ارتقای ایمنی در راه‌های کشور گفت: ارتقای امنیت در راه‌ها از اهداف بزرگ ماست و در ایام تعطیلات نوروز نیز تلاش خواهیم کرد که خدمت‌رسانی به مردم به نحوه مناسبی انجام شود.