معاملات کشف پریمیوم؛ راهکاری برای تامین نیاز مستمر مصرفکنندگان
بورس کالا تابع تصمیمات قانونی و اجرای مواردی است که از سوی سیاستگذاران ابلاغ میشود. حامد سلطانینژاد مدیرعامل بورس کالای ایران، با اشاره به مطالب فوق اظهار داشت: در بازار ورق فولاد، دو گونه مصرفکننده داریم که یک گروه نیازشان فصلی است و گروه دیگر، نیاز مستمر و دایمی به ورق دارند.
وی بیان داشت: در این میان از زمان تاسیس بورس کالا، برای آنکه نیاز مصرفکنندگان مستمر برطرف شده و آنها با کمبود مواد مواجه نشوند، تصمیم گرفته شد بخشی از عرضه ورق فولاد در تالار بورس کالا عرضه و کشف قیمت شده و بخش دیگر در سیستم مچینگ و برای مصرفکنندگان مستمر درنظر گرفته شود.
وی با تاکید بر اینکه درصد عرضه ورق در تالار و همچنین سیستم مچینگ در سال 85 بنا به درخواست سندیکای لوله و پروفیل، 10درصد در تالار و 90درصد در مچینگ بود، تصریح کرد: طی دو سال اخیر با ورود شورای رقابت این نسبت به 25 و 75درصد تغییر کرد؛ حتی در این شرایط فولاد مبارکه تا 40درصد محصولاتش را در تالار عرضه کرد و 60درصد راهی سیستم مچینگ شد. به گزارش اقتصاد آنلاین، مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: بهتازگی نیز از وزارت صنعت، معدن و تجارت استعلام کردیم که آیا درصد عرضه ورق در سیستم مچینگ و تالار را تغییر بدهیم یا خیر که شخص وزیر محترم صنعت در نامهیی به ما اعلام کردند باتوجه به نیاز مصرفکنندگان دایمی، این نسبت
تغییری نکند. سلطانینژاد به تصویب دستورالعمل معاملات کشف پریمیوم در شورای عالی بورس اشاره کرد و اظهار داشت: بورس کالا برای حل دغدغه مصرفکنندگان مستمر، معاملات کشف پریمیوم در قالب قراردادهای بلندمدت را به سندیکای مذکور و فولاد مبارکه پیشنهاد داده تا از این طریق مسائل کشف قیمت و اختلافنظرها نیز رفع شود. وی در پایان به تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر لزوم عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا اشاره و خاطرنشان کرد: همانطور که وزیر صنعت بهتازگی اعلام کردهاند، با عرضه کل زنجیره فولاد و حضور همزمان صنایع بالادست و پاییندست در بورس کالا، کشف قیمت کل زنجیره بهصورت شفاف و منطقی کشف شده و دغدغههای فعلی نیز برطرف میشود.