صنعت خودرو چاه نفت است

۱۳۹۷/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۲۸۰

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور با اشاره به رتبه پانزدهم کشور در تولید خودرو گفت: اگر برنامه‌ها به سمت افق ۱۴۰۴ هدف‌گذاری شوند صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴ به اندازه کل چاه‌های نفت کشور برای ما درآمدزایی خواهد داشت. محبی‌نژاد با تاکید بر انتقال تکنولوژی جدید مطابق با نیاز روز صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی افزود: هر چند حرکت‌هایی در این خصوص شروع شده و مذاکره با قطعه‌سازان خارجی درحال انجام است ولی هنوز 10درصد نیاز صنعت قطعه‌سازی هم برآورده نشده است. به گزارش تسنیم، او با بیان اینکه ظرفیت‌های قوی و خوبی در صنعت قطعه‌سازی کشور داریم و تابه حال از این ظرفیت به‌طور کامل استفاده نشده، گفت: صنعت قطعه‌سازی برای تامین نیاز صنایع خودروسازی کشور و رسیدن به سطوح بین‌المللی به لحاظ کمی و کیفی به 3میلیارد یورو منابع ارزی و 10هزار میلیارد تومان منابع ریالی برای انجام سرمایه‌گذاری ثابت نیاز دارد درحالی که تاکنون فقط 10درصد منابع ارزی معادل 300میلیون یورو این سرمایه‌گذاری انجام شده است. محبی‌نژاد افزود: به عبارت دیگر اگر ما در حوزه خودروسازی خیلی جلوتر هستیم، قراردادهای خودرویی امضا شده توافقات صورت گرفته و در سال 97 میوه‌های پسابرجامی صنعت خودرو یکی پس از دیگری به ثمر خواهد نشست ولی قطعه‌سازی ما به علت ضعف سیاست‌گذاری و عدم توجه به این بخش چه از طرف سیاست‌گذاران و متولیان امر صنعت خودرو چه سرمایه‌گذاران، متاسفانه این توجه کافی نبوده و لذا ما نسبت به آنچه باید باشد با یک عقب‌ماندگی مواجه‌ایم. به گفته او، صنعت قطعه‌سازی متاسفانه به دلایل مختلف مثل قیمت‌گذاری دستوری که امیدواریم با خروج خودرو از نظام قیمت‌گذاری و بهانه انحصاری بودن آنکه با توجه به تنوع خودروهای تولیدی نباید آن را انحصاری بدانیم، قیمت‌گذاری آزاد شود که مردم هم راحت خواهند شد. محبی‌نژاد با بیان اینکه صنعت قطعه‌سازی به دلیل زیانده بودن به صنعتی سرمایه گریز تبدیل شده است، افزود: 3 حوزه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، جذب مشارکت‌های خارجی که قوانین و مقررات ما فضای امن باثباتی برای آنها تضمین نمی‌کند، نظام بانکی داخلی و خارجی که شرایط خوبی نداریم باید به کمک ما بیاید که با این شرایط ما در یک دو راهی پرابهامی در صنعت قطعه‌سازی در ابتدای سال 97 قرار گرفته‌ایم. وی گفت: در سال 96 صنعت خودرو برای نخستین بار در دنیا یک رکورد زد، نرخ رشد تیراژ خودرو ما در کل دنیا از همه بالاتر بوده و به 26 درصد رسید، در حوزه کیفیت هم ارتقای نسبتا خوبی داشتیم ولی در سال 97 چالش‌های متعددی صنعت خودرو به ویژه قطعه‌سازی را تهدید می‌کند. محبی‌نژاد افزود: در اینکه عمق ساخت داخل خوردوهای جدید (پسابرجامی) از حداقل 40درصد شروع می‌شود، اگر این اتفاق هم بیفتد 50درصد قطعه‌سازان ما با چالش جدی روبه‌رو می‌شوند. وی گفت: تعرفه واردات قطعات به نسبت تعرفه خودروهای وارداتی پایین است و بر اساس محاسبات انجام شده واردات قطعه با تعرفه کمتر از 32 درصد به صنعت قطعه‌سازی کشور آسیب وارد می‌کند، لذا کف تعرفه قطعات وارداتی خودرو باید 32 درصد باشد تا قطعه‌سازان بتوانند در فضای کسب و کار فعلی باتوجه به (نرخ تورم، نرخ ارز، نرخ بهره‌های بانکی) به حیات خود ادامه دهند. محبی‌نژاد افزود: تعرفه واردات خودرو به تعرفه سال 90 رسیده است و چیز خاصی اتفاق نیفتاده، اگر تعرفه واردات قطعات خودرو افزایش نیابد، شاهد مونتاژکاری بیش از پیش و به‌صرفه بودن واردات قطعه و تولید از طریق واردات خواهیم بود. وی گفت: ما توجه مسوولان را به این حوزه جلب می‌کنیم و هشدار می‌دهیم که اگر سریع اقدام نکنند و تعرفه‌های سال 97 برای واردات قطعات خودرو اصلاح نشود، ضربه مهلکی به قطعه‌سازان داخلی خواهیم زد. محبی‌نژاد افزود: در ساختار صنعت خودرو باید بازنگری و تحول اساسی ایجاد کنیم و تعامل میان خودروسازی و قطعه‌سازی، خودروسازی و دولت بیشتر شود و از این حالت خصولتی باید خودروسازان ما خارج شوند. بنا به اظهارات او یکی از خودروسازان تصمیم گرفته بخش اعظمی از سهام خود را که به توسط خودش قبلا خریداری شده و یک کارهای عجیب و غریبی در دولت‌های نهم و دهم اتفاق افتاد از جمله همین کارهایی که در خودروسازی شد، تصمیم گرفتیم آن را به حال قبل برگرداند که هم نقدینگی بر می‌گردد و تا حدودی اصلاح ساختار پیدا می‌کند. محبی‌نژاد افزود: اگر سمت اصلاح ساختار صنعت خودرو برویم، به صورت خودکار صنعت قطعه‌سازی ما تقویت می‌شود و رشد پیدا می‌کند، قراردادهای پسابرجامی نه تنها دستاوردهای تکنولوژیک و فناوری و دانش فنی خواهد داشت بلکه یکی از آنها نحوه تعامل خودروسازان با قطعه‌سازان به عنوان زنجیره تامین یک رابطه برنده برنده را ایجاد می‌کند. وی گفت: در دنیا به این جمع‌بندی رسیده‌اند که اگر می‌خواهند برنده باشند، جز رضایت مشتری رضایت زنجیره تامین هم مهم است و اگر این نباشد هرگز موفق نمی‌شوند، در ارتقای کیفیت رضایت مشتری نهایی، پاسخگویی به موقع و تحویل به موقع همه اینها زنجیره تامین است که نقش اساسی بازی می‌کند. محبی‌نژاد تصریح کرد که قطعه‌سازان ما متاسفانه به‌شدت مظلوم واقع شدند کل سال‌های سیاه تحریم آنها با جان و دل و از خود گذشتگی و جانفشانی صنعت خودرو را سرپا نگهداشتند، قدرت‌های استعماری و استکباری تمام تلاش و هم و غم خود را صرف کردند تا بزرگ‌ترین صنعت کشور بعد از نفت و پتروشیمی را که نقش مهمی در تولید ناخالص ملی و اشتغال بالایی دارد و لکوموتیو 63 صنعت وابسته است زمین گیر کنند. به گفته او، امروز که در خودروسازی گشایشی در حال وقوع است کم لطفی در حق قطعه‌سازان خواهد بود که آنها را فراموش کنیم و نادیده بگیریم یا به سمت و سویی برویم که شاهد ورشکستگی و مشکل حاد قطعه‌سازان باشیم. محبی‌نژاد افزود: دو راهی که در اول 97 با آن مواجه خواهیم شد، دو راهی ارتقاء و تعالی قطعه‌سازی است، این مهم برنامه می‌خواهد و کار می‌برد و استراتژی و سرمایه‌گذاری و مشوق و جذب منابع می‌خواهد. استراتژی کلان صنعت قطعه‌سازی کشور را می‌طلبد، متاسفانه در آن با این فرمانی که ما می‌رویم سمت فاجعه در صنعت قطعه‌سازی کشور می‌رویم، 550 هزار نفر مستقیم در این صنعت اشتغال دارند و در سال 97 این شاغلان در خطر بیکاری قرار دارند. او در ادامه تصریح کرد که با ساخت داخل 40 درصدی خودروی پسابرجامی بسیاری از این شاغلان شغل خود را از دست می‌دهند و هم اعمال استانداردهای جدید که هر چند ما از آن دفاع می‌کنیم ولی باید دید مردم هم توان خرید خودروهای با استانداردهای جدید را دارند، چون این خودروها زیر 50 تا 60میلیون تومان قیمت نخواهد داشت.