اولویت‌های مبارزه با قاچاق در سال 97

۱۳۹۷/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۳۱۷

صنعت    

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران با اشاره به واردات پوشاک قاچاق گفت: بخشی از پوشاکی که با عنوان قاچاق شناخته می‌شود، اصلا وارداتی نیست بلکه تولید داخلی است که برای جلب مشتری با برند خارجی عرضه می‌شود.

علی‌اکبر پوراحمدنژاد در گفت‌وگو با فارس در رابطه با برنامه‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران در سال 97 گفت: پیرو تکمیل اقدامات ستاد در سال‌های 95 و 96 و با توجه به اینکه ساختار پایتخت مبدا قاچاق نیست اما مقصد عمده کالاهای قاچاق است، لازم است که حتما بستر عرضه کالایی در تهران مدیریت شود و به نوعی شفاف‌سازی در روند تبادلات اقتصادی اتفاق بیفتد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران با اشاره به بازتوزیع کالاها از استان تهران افزود: اگر این تقاضا و عرضه مدیریت شود، می‌تواند تغییر جهت و تغییر حالت را از سمت کالای قاچاق به سمت کالای قانونمند به ویژه کالای ایرانی سوق دهد.

به گفته او، اتفاقات خوبی در دو سال گذشته در تعامل بین اتحادیه‌ها و اصناف رخ داد و این تعامل ثمرات خوبی را در مبارزه با قاچاق کالا باعث شد.

پوراحمدنژاد اظهار کرد: در حالی که وظیفه اصلی ما در تهران ناامن کردن بستر برای فعل و انفعالات قاچاق است در کنار آن نیازمند تعامل با اتحادیه‌ها و اصناف در جهت خطرات، مضرات و صدماتی که قاچاق به بازار وارد کرده هستیم تا به یک وحدت‌نظر دست یابیم؛ بنابراین اکنون در شرایطی قرار داریم که در کنار اتحادیه‌ها و اصناف مشغول رصد اماکن عمده بازاری و کلان پایتخت هستیم که بخشی از این کار را در سال 96 انجام داده‌ایم و بخش دیگر را در سال 97 انجام خواهیم داد. به گفته او بر این اساس 44 اتحادیه درگیر با کالای قاچاق شناسایی شد و این اتحادیه‌ها اولویت‌بندی شده‌اند و 6 اتحادیه از این تعداد با حدود 9هزار واحد صنفی در استان تهران مورد رصد عوامل کمیسیون و اتاق اصناف و تیم مجموعه قرار گرفتند و موضوعات و تخلفات احتمالی احصا شده به آنها گوشزد شد و روند تعاملات سالم اقتصادی و مبادلات اسناد رسمی و فاکتورهای قابل استناد به آنها تذکر داده شد و قطعا در ادامه روند در جلسه‌یی که به زودی برگزار می‌شود، خط سیر کمیسیون را برای آنها ترسیم خواهیم کرد.

او بیان کرد که در این مقوله قطعا موضوع برخورد با باندها و شبکه‌هایی که در کشور فعال هستند و خاستگاه جدی آنها تهران است در دستور کمیسیون در سال 97 قرار دارد.

پوراحمدنژاد با بیان اینکه موضوع رصد راه‌های مواصلاتی به استان تهران از جمله تکالیف ما بوده، اظهار کرد: بنابراین بخشی از تجهیزات و سخت‌افزارهای مورد نیاز و تیم‌های مراقبتی در سال 96 عملا وارد عرصه فعالیت شدند و تکمیل آن در 3 ماهه اول سال 97 انجام می‌شود تا عملا به روند نقل و انتقال و عرضه کالا در مسیرهای مواصلاتی به استان تهران را به صورت 100درصد اشراف داشته باشیم.

پوراحمد‌نژاد تصریح کرد: امیدواریم در کنار این اقدامات تولیدکننده ایرانی با عرضه کالای باکیفیت نظر مصرف‌کننده را به خودش سوق دهد، زیرا ناامنی برای قاچاق مجال را برای واردات قانونی مهیا می‌کند و اگر تولید‌کننده داخلی این خلأ را به سمت مصرف کالای ایرانی سوق ندهد، قطعا این بستر به سمت واردات قانونی حرکت می‌کند.

او با اشاره به مبارزه با واردات قاچاق تلفن همراه گفت: در سال 96 با اجرای طرح رجیستری کمیسیون تلفن همراه بسترهایی فراهم شده که دیگر مجال عرضه و بهره‌برداری از تلفن همراهی که به صورت غیرقانونی وارد شده باشد را نمی‌دهد و همچنین واردکنندگان و مصرف‌کنندگان تلفن همراه حساسیت ویژه‌یی نسبت به خرید این کالا و احصای اصالت قانونی آن مبذول می‌کنند.

پوراحمدنژاد با بیان اینکه مبارزه با واردات پوشاک قاچاق در سال گذشته از نخستین اولویت‌های کمیسیون بوده است، گفت: در این راستا با حجم بسیار گسترده‌یی از تخلفات و تقلبات مواجه شدیم.

پوراحمدنژاد همچنین با بیان اینکه یکی از معضلات در این بخش عدم جلب تولید داخل از سوی مردم و مصرف‌کنندگان است، گفت: با رصد بخش زیادی از واحدهای تولیدی تهران، بیشتر از آمار قاچاق پوشاک با آمار تقلب و احصای برند روی پوشاک ایرانی برای جلب نظر خریدار مواجه شدیم.

به گفته او، بخش عمده‌یی از البسه‌یی که در حال حاضر در کشور تولید و عرضه می‌شود به دلیل عدم جذب مشتری با عنوان تولید داخلی اجبارا با عنوان برندهای خارجی و عناوین جذاب مشتری عرضه می‌شود.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران اظهار داشت: اگرچه ممکن است در نوعی البسه‌ خاص مثل البسه کودکان و نوزادی با قاچاق مواجه باشیم اما در قالب فضای بستر پوشاک کشور تولیدات ما زمینه صادراتی بسیار مطلوبی را فراهم کرده و حتی بخشی از روند تکمیل تولید پوشاک در کارگاه‌های تولید داخلی انجام می‌شود و فقط برای بسته‌بندی و الصاق مارک و برند به شرکت‌های خارجی ارسال می‌شود.او تاکید کرد تا بستر برای ورود قانونی پوشاک با بررسی تعرفه و دقت نظر در عرضه برندهای داخلی برای جلب نظر مردم مبذول و در مورد این کلی‌گویی که بخش اعظمی از بازار پوشاک کشور را قاچاق تامین می‌کند، تجدید‌نظر شود. پوراحمد‌نژاد در ادامه با اشاره به تخلف در صنف پوشاک در استفاده از مارک و برند‌های خارجی و الصاق آن بر تولیدات داخلی گفت: عدد حاصل از عرضه پوشاک با این روش تقلبات و تخلفات با عدد تحت عنوان واردات پوشاک قاچاق اعلام می‌شود و بدون بررسی عددی برای واردات پوشاک قاچاق خارجی اعلام می‌شود. به گفته او در حالی که بخشی از این پوشاک که به عنوان قاچاق آمار آن اعلام می‌شود، تولید داخل است و اصلا خارجی نیست و فقط یک برچسب خارجی روی آن الصاق شده است.