برنامه اصلاح نظام بانکی برای تولید کالای ایرانی
رییس کل بانک مرکزی حمایت از کالای ایرانی را وظیفه و مسوولیت همه اعلام و عنوان کرد: اجرای مجدانه برنامه اصلاح نظام بانکی جهت حمایت از چرخه فعالیتهای اقتصاد کشور و تولید کالای ایرانی امری حیاتی است.
به گزارش«تعادل» ولیالله سیف در کانال شخصی خود درباره سال «حمایت از کالای ایرانی» نوشت: نامگذاری سال جاری تحت عنوان «حمایت از کالای ایرانی» توسط مقام معظم رهبری بیانگر استمرار اولویت و دغدغه ایشان در حوزه اقتصاد کشور بوده و بر همین اساس عنوان سال جاری را به موضوع حمایت از کالای ایرانی اختصاص دادهاند. بدیهی است چنانچه بخواهیم این مهم به نحو شایستهیی محقق شود ابتدا لازم است موضوع از منظر مصرفکنندگان، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و نیز حاکمیت مورد مداقه و تبیین قرار گیرد.
از بُعد مصرفکننده، خرید کالای ایرانی یک انتخاب و فرهنگ رفتار مصرفی است. نگرش ملی مبنی بر ارزشمند بودن هزینهکرد در داخل کشور دارای آثار مثبتی بر اقتصاد کشور است؛ چراکه حمایت از کالای ساخت داخل، اشتغال ایرانیان به ویژه جوانان، ایجاد بستری پایدار برای سرمایهگذاری و رشد اقتصادی و بهبود توزیع درآمد را به دنبال دارد و تحقق این شعار ملی زمینه مناسبی برای مهار چالشها و بهبود شرایط کنونی اقتصاد کشور فراهم میکند.
البته کالای ایرانی، مفهومی عام بوده و دربرگیرنده کالاها و خدمات ایرانی است و در سال جاری برای تحقق این امر مهم هموطنان عزیز باید توجه و اقبال بیشتری نسبت به خرید کالاهای ایرانی و بهرهگیری از خدمات داخلی(به ویژه در صنعت گردشگری) از خود نشان دهند.
نکته مهم آن است که در کنار ارزش تلقی شدن خرید کالای داخلی به عنوان فرهنگ مصرفی باید انتخاب کالا و خدمات ایرانی به لحاظ اقتصادی نیز انتخابی مناسب و به صرفه باشد چراکه در غیر این صورت این رفتار مصرفی، مقطعی و دارای اثرات کوتاهمدت بوده و نهادینه نخواهد شد.
لذا در تکمیل این فرهنگ ارزشمند مصرفی لازم است تولیدکنندگان کالاها و خدمات نیز در جهت حمایت از تولیدات داخلی پیشقدم شوند. تکریم مشتریان و ارائه خدمات پس از فروش مطلوب به آنها، ارتقای کیفیت ساخت و بهرهگیری از فناوریهای روز دنیا و نیز ارائه محصول با قیمتی رقابتی و منصفانه ازجمله اقداماتی است که لازم است توسط تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.
به بیان دیگر تولیدکننده باید تولید و عرضه داخلی کالای خود را مشابه با تولیدات خود برای عرضه در بازارهای صادراتی و در رقابت با سایر تولیدکنندگان کالا، ارائه دهد و در این راستا هزینههایی همچون هزینههای سربار، بهرهوری پایین و سوءمدیریت را بر مصرفکننده داخلی تحمیل نکند.
مساله بسیار مهمی که لازم است مورد توجه قرار گیرد، مساله برندسازی است. طبیعی است که وقتی یک تولیدکننده نشان کالای خارجی را برای فروش کالای خود به کار میبرد، توجه به مساله کیفیت و خدمات پس از فروش دیگر مفهومی نخواهد داشت. لذا در تعامل سازنده، شفاف و پایدار میان مصرفکننده و تولیدکننده مقوله برندسازی تجاری از اهمیت ویژهیی برخوردار است؛ به طوری که مصرفکننده داخلی به راحتی و با اتکا به برندهای تجاری ملی خوشنام، کالاها و خدمات مورد نیاز خود را تامین کرده و تولیدکننده نیز در جهت تقویت و گسترش برند تجاری خود تلاش مضاعف کند. بدینترتیب مصرفکننده احساس خواهد کرد که توجه و التزامش به فرهنگ خرید کالای داخلی از سوی تولیدکنندگان داخلی نیز مورد احترام و تکریم واقع میشود.
بعد سوم در حمایت از کالای تولید داخل، نقش و وظایف حاکمیت است. لازم است دولت و سایر قوا و نهادهای اجرایی با بهبود و تسهیل فضای کسب وکار ضمن کاهش هزینههای مبادله به سرمایهگذاری و تولید در اقتصاد کشور کمک کنند. در این رابطه به طور مشخص دولت باید به نحوی متغیرهای کلیدی اقتصاد همچون، نرخ تورم، نرخ ارز، نرخ سود و دستمزدها را مدیریت کند که هم قدرت خرید ملی مصرفکننده حفظ شود و هم قدرت رقابتپذیری برای تولیدکننده تقویت شود.
در این چارچوب انتظار میرود مبارزه جدی با قاچاق کالا، ثبات در سیاستگذاری اقتصادی، هماهنگی میان سیاستهای پولی، ارزی، مالی و تجاری و رفع تنگناهای تولیدی و در نهایت بهبود فضای کسب وکار سرلوحه اقدامات دولت و سایر قوا قرار گیرد.
لازم به یادآوری است که تولید کالا و خدمات و تامین مالی فعالیتهای تولیدی دو روی یک سکه هستند؛ چراکه برای تولید کالای داخلی باید بازارهای مالی خدمات مناسبی را به فعالیتهای مولد ارائه دهند. در شرایط کنونی حدود ۹۰درصد تامین مالی فعالیتهای اقتصادی توسط بازار پول صورت میگیرد، این درحالی است که بازار پول با مشکل تنگنای اعتباری مواجه بوده و توان اعتباردهی آن کاهش یافته است. بر همین اساس ارتقای نقش بازار سرمایه در تامین مالی بنگاههای بزرگ و اجرای مجدانه برنامه اصلاح نظام بانکی جهت حمایت از چرخه فعالیتهای اقتصاد کشور و تولید کالای ایرانی امری حیاتی است.