سقوط امپراتوری رانندگان نامرئی

۱۳۹۷/۰۱/۱۹ - ۰۰:۳۴:۲۹
کد خبر: ۱۱۹۴۹۸
سقوط امپراتوری رانندگان نامرئی

گروه گوناگون

با رونمایی از خودروهای بدون راننده توسط خودروسازان مطرح جهانی، بسیاری از کارشناسان، اعلام کردند که خودروهای روباتی که بدون راننده حرکت می‌کنند، از امنیت بیشتری نسبت به نمونه‌های دارای راننده برخوردارند. آنها براین باور بودند که خودروهای بدون راننده، حتی با سرعت بیش از 190 کیلومتر در ساعت نیز، ایمن‌تر از سایر خودروها حرکت می‌کنند. همچنین، در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده که شرکت‌های تولیدکننده و طراح خودروهای بدون راننده و نیمه اتوماتیک، تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته‌یی برای امنیت سرنشینان به‌کار گرفته‌اند. با این‌حال، تصادف خودروهای بدون سرنشین در امریکا، واکنش‌های بسیاری به‌دنبال داشت. به دنبال این دو حادثه مرگبار در ماه مارس، نگرانی‌ امریکایی‌ها در مورد امنیت خودروهای بدون راننده، افزایش قابل‌توجهی یافت. آنطور که گفته شده، تصادف مرگبار این خودروها منجر به انتقادات گسترده‌یی به کمپانی سازنده خودروهای بدون سرنشین شد. اوبر، یکی از شرکت‌های توسعه‌دهنده خودروهای بدون سرنشین به‌شمار می‌رفت و قرار بود تا پایان سال 2018، خدمات گسترده‌یی در اختیار کاربران این خودروها قرار دهد، اما تصادف در ماه مارس در آریزونا، شکست بزرگی برای این شرکت به‌دنبال داشت. آنطور که گفته شده، این تصادف نخستین مرگ‌و‌میر ناشی از یک وسیله نقلیه مستقل در امریکا بود. براین اساس، با توجه به 2 نظرسنجی صورت‌گرفته در ماه ژانویه و اواخر ماه مارس، نگرانی‌ امریکایی‌ها از امنیت خودروهای بدون راننده، افزایش قابل توجهی یافته است. طبق آمار منتشر شده، شمار امریکایی‌هایی که وسایل نقلیه بدون راننده را از سایر وسایل نقلیه خطرناک‌تر می‌دانند، از 36درصد به 50درصد افزایش یافته است. همچنین، شمار افرادی که پیش از این، امنیت خودروهای بدون راننده را تایید کرده بودند نیز کاهش یافته است. پیش از این، در سال 2015، گوگل طرح خود را برای حضور خودروهای بدون راننده در جاده‌ها به اداره ملی امنیت ترافیک بزرگراه امریکا ارائه کرده بود. آنطور که گفته شده، این خودروها با استفاده از دوربین‌های ویدیویی، سنسورهای بسیار حساس لیزری، GPS و رادارهای پیشرفته، قادر به نوعی دیدن و همچنین قدرت محاسباتی موثر برای کنترل عملکرد خود هستند و پیش‌بینی شده بود که می‌توانند بدون کمترین حادثه، خود را به محل تعیین شده برسانند. به علاوه، گفته شده بود که در بحث کنترل خودرو، رایانه و ابزارهای الکترونیکی بسیار بهتر از انسان عمل می‌کنند؛ چرا که در زمان رانندگی چیزی نمی‌نوشند، مشغول ارسال و مطالعه پیامک نمی‌شوند و از همه مهم‌تر بسیار سریع‌تر از ما فکر می‌کنند.

پس از ارائه این طرح، مقامات امریکایی‌ نیز، با اعلام اینکه با خودروهای بدون سرنشین شرکت گوگل، مانند یک راننده عادی برخورد شود، با این طرح موافقت کردند. هرچند در همان سال نیز، اطمینان زیادی به رانندگی این خودروها وجود نداشت؛ چرا که هنوز تاکید بسیاری برای ترمز با پا در این خودروها بود. به‌علاوه، سوالات قانونی بسیاری درباره فعالیت خودروهای بدون سرنشین ایجاد شد. آنطور که گفته شده تصادفات اخیر خودروهای بدون سرنشین در امریکا، واکنش مقامات مختلف را نیز در امریکا برانگیخته است.

پس از این حادثه، شرکت سازنده خودرو بدون سرنشین، از این اتفاق ابراز تاسف کرد و تولید آزمایشی خودروهای بدون سرنشین در امریکا و کانادا نیز متوقف شد. آنطور که گفته شده، این اتفاق برای این کمپانی بزرگ، گران تمام می‌شود و باعث سقوط این کمپانی خواهد شد. براساس آمارهای منتشر شده، پیش از نخستین تصادف خودرو بدون سرنشین در ماه ژانویه، حدود 33درصد از امریکایی‌ها، امنیت این خودروها را تایید می‌کردند اما طبق نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در اواخر ماه مارس، شمار افرادی که خودروهای بدون راننده را ایمن می‌دانستند، به 27درصد کاهش یافت.