رشد 58 درصدی حجم صکوک منتشره در سال 96

۱۳۹۷/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۵۵۴

گروه بورس|

سال گذشته بیش از 132 هزار میلیارد ریال تامین مالی از طریق انتشار انواع صکوک در بازار سرمایه صورت گرفت که در مقایسه با 83 هزار میلیارد ریال صکوک منتشره در سال 1395 بیش از 58 درصد رشد داشته است. غلامرضا ابوترابی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه با اعلام این خبر عنوان کرد: در سال گذشته، علاوه بر رشد 58 درصدی حجم صکوک منتشره نسبت به سال 1395 شاهد چند تجربه نو در بازار صکوک بودیم، نظیر نخستین انتشار صکوک منفعت که برای تامین مالی دولت طی دو مرحله مجموعا با حجم 50 هزار میلیارد ریال صورت گرفت و همچنین نخستین انتشار صکوک اجاره مبتنی بر سهام که برای تامین مالی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی طی دو مرحله مجموعا با حجم 30 هزار میلیارد ریال انجام شد. وی اظهار داشت: در سال 1396، بیش از 26 هزار میلیارد ریال اقساط انواع صکوک توسط شرکت‌های واسط مالی از بانی‌ها دریافت و توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان اوراق واریز شد. همچنین 7 مورد صکوک مجموعا به ارزش 9 هزار میلیارد ریال در سال گذشته سررسید و مبلغ اقساط و اصل این اوراق در مواعد مقرر پرداخت شد. مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه تصریح کرد: بازار سرمایه در راستای حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی ابزارهای متنوع تامین مالی را در اختیار صنایع گوناگون قرار داده که صکوک نمونه‌یی از آنهاست. در سال جاری تاکنون، 12 مورد انواع صکوک مجموعا بالغ بر 32 هزار میلیارد ریال در دست انتشار است که منابع حاصل از انتشار این اوراق در حوزه‌هایی از قبیل داروسازی، خودروسازی، هواپیمایی، نفت، فولاد، ارتباطات، ناوگان ریلی و غیره به کار گرفته خواهد شد. به گفته ابوترابی، از ابتدای ورود ابزارهای مالی اسلامی (صکوک) به بازار سرمایه ایران تاکنون 53 مورد انواع صکوک به ارزش 247 هزار میلیارد ریال منتشر شده که 19 مورد آن مجموعا به ارزش 17 هزار میلیارد ریال سررسید شده و مابقی اوراق در حال معامله است.

 کاهش زمان رسیدگی به شکایات

در سویی دیگر با توجه به تحولات سالی که گذشت، محدثه فریدون رییس اداره رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی سازمان بورس، از کاهش 70 درصدی زمان رسیدگی به شکایات خبر داد. وی افزود: در سال 1396 حدود 3800 شکایت در سامانه اداره رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی سازمان بورس ثبت شد که از این میان 65 درصد به شکایت از ناشران، 21 درصد به شکایت از کارگزاران و مابقی به سایر موارد از جمله نهادهای مالی غیرکارگزار و تشکل‌های خود انتظام اختصاص داشته است. وی عنوان داشت: خوشبختانه تاکنون98.3 درصد از کل شکایات سال 1396 منجر به پاسخ به شاکیان و مختومه شدن شکایات شده و مابقی موارد نیز در حال بررسی و رسیدگی است. فریدون در خصوص موضوع شکایات مطرح شده در این سامانه گفت: بیشترین شکایات سال گذشته در زمینه عدم پرداخت سود بوده که حدود 30 درصد شکایات را به خود اختصاص داده است. رتبه بعدی نیز مربوط به بسته بودن نمادهاست. به گزارش سنا، رییس اداره رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی سازمان بورس تصریح کرد: جمع‌بندی و تحلیل شکایات واصله به معاونت حقوقی انعکاس می‌یابد که تاکنون منتهی به ارتقاء عملکرد و بهبود رویه‌های مختلف سازمان بورس و اوراق بهادار شده است. وی افزود: در همین زمینه می‌توان به کاهش قابل توجه بسته‌بودن نمادها در پی به روزرسانی مقررات و اعمال تکالیف جدید منطبق با استانداردهای بازار سرمایه از زمستان سال گذشته اشاره کرد. فریدون ادامه داد: اداره رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی طبق بند 11 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار و ماده 25 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، با اهتمام مضاعف در حمایت از سرمایه‌گذاران، موفق شده میانگین زمان پاسخ دهی به شکایات در سال 1396 را با حدود 70 درصد کاهش نسبت به سال قبل به 9.6 روز برساند. وی با اشاره به انجام 900 مورد استعلام در زمینه شکایات گفت: کلیه اشخاص تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار اعم از ناشران، نهادهای مالی و تشکل‌های خودانتظام موظفند ظرف مهلت مقرر از طریق سامانه‌های کدال یا ستان برای تهیه و ارسال پاسخ به این اداره اقدام کنند تا نتیجه بررسی‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد. فریدون تاکید کرد: همچنین ناشران و مدیران ارشد آنها مکلفند برای پاسخگویی به موقع، بطور مرتب و دوره‌یی قسمت «رسیدگی به شکایات» را در سایت کدال، بررسی کنند و در صورتی که هر یک از این اشخاص به موقع پاسخ ندهند، این اداره در راستای وظایف حمایتی از سرمایه‌گذاران، تخلف مذکور را از مراجع رسیدگی انضباطی و انتظامی پیگیری خواهد کرد.