اهمیت برندسازی موثر در عرصه داخلی و خارجی

۱۳۹۷/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۶۴۱
اهمیت برندسازی موثر در عرصه داخلی و خارجی

رضا امیدوارتجریشی

 رییس خانه صنعت جوانان ایران

 چند سال اخیر نامگذاری هر سال توسط مقام معظم رهبری با تاکید بر اقتصاد مقاومتی و توانمندسازی داخلی همراه بوده است و امسال نیز شاهد حمایت قاطع ایشان از عرصه تولید بوده‌ایم.

حال با این اوصاف باید در بزنگاه تاریخی از این فرصت به نحو احسنت بهره‌برداری کرد. در این بین باید نکاتی از کلام معظم‌له نیز آویزه گوش کرده و همواره به مسوولان یادآوری کرد.

١- تولید، ٢- کیفیت، ٣-صادرات، ۴-جوانان

تولید کالای ایرانی که توانایی آن به صورت بهینه در داخل موجود است و نیازهای داخلی را نیز به نحو احسنت برآورده می‌کند.  البته نکته حایز اهمیت که باید توجه ویژه تمام تولیدکنندگان و مسوولان را به خود جلب کند، برندسازی قوی در عرصه داخلی و خارجی است، چراکه کالای باکیفیت را نمی‌توان بدون معرفی و برندسازی جهانی به بازارهای مختلف معرفی کرد، زیرا این روزها در جنگ اقتصادی مولفه اول برند و ایجاد علاقه در بین خریداران است.  همان‌طور که ایشان طی سخنرانی روز اول عید خود در حرم مطهر امام رضا (ع) فرمودند که کیفیت کالا باید توسط تولیدکنندگان مدنظر قرار گیرد و  غیر از تکالیف شرعی راه تولید باکیفیت را نیز باید در مسیر صحیح انداخت، چراکه تولیدکننده به دنبال جلب رضایت مشتریان خود و جذب بیشتر بازار است اما در این حین ریل‌گذاری مسیر در جهت تولید باکیفیت توسط دولت و حاکمیت صورت می‌گیرد. در واقع با هموارسازی و کم کردن دغدغه تولیدکننده از درگیری‌های روزانه اعم از مواد اولیه و ماشین‌آلات، کم کردن قوانین ضد تولید و بروکراسی اداری و مبارزه با فساد می‌توان در این راه گام برداشت که در این راستا نقش قوه قانونگذار در تسهیل این امور بسیار حایز اهمیت است و با بازنگری در قوانین می‌توان سدهایی که در میان راه توسعه وجود دارد، برداشته شود.  در این بین یکی از مهم‌ترین راه‌های توسعه اقتصادی صادرات محصولات غیرنفتی و تولیدی است که با توجه به همسایگی با ١۵کشور دنیا و قرارگیری در شاهراه مواصلاتی منطقه و کریدور شرق و غرب که می‌توان همان راه ابرایشم نامید، صادرات تولیدات داخلی را به نحو احسنت انجام داد.  در این میان صادرات محصولات تولیدی و خدماتی باید در اهم مراودات بین‌المللی قرار گیرد که در اینجا نقش مهم سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه بسیار مشهود است.  رفع موانع صادرات اعم از ایجاد قوانین یک‌شبه و رژیم سیاسی با همسایگان برای رسیدن به این هدف بزرگ بسیار مهم است که وزارت امور خارجه با کمک سفارت‌های ایران در دیگر کشورها و اولویت قرار دادن تبادلات تجاری و کمک به تجار ایرانی در این مسیر می‌تواند، گام مثبتی بردارد و همچنین سازمان توسعه تجارت با همکاری وزارت امورخارجه در جهت پررنگ‌تر کردن رایزن‌های اقتصادی خود در بازارهای هدف می‌تواند، کمک شایان توجهی به تولید داخلی کند.  همچنین باید تاکید داشت، محصولاتی که به صورت خام یا با کمترین پردازش تولید صادر می‌شود با سرمایه‌گذاری مشترک بین‌المللی تبدیل به محصولاتی با ارزش افزوده بالا شده تا ارزآوری بیشتر داشته باشد.  نکته مهم دیگر حضور جوانان در عرصه اقتصادی کشور است، چراکه جوانان نیروهای پیشران پیشرفت کشور هستند. همان‌طور که جوانان نقش بسزایی در پیروزی انقلاب داشته‌اند و با حضور خود در جبهه‌های حق علیه باطل جان خود را در راه میهن فدا کردند، نسل جوان اکنون نیز در جبهه اقتصادی و علمی پیشران بوده و توانایی ساختن ایرانی مستقل‌تر را دارد.  اما باید به این نکته توجه کرد که دولتمردان به شایستگی از جوانان بهره‌برداری کنند و این نیروهای تازه‌نفس و با جهان‌بینی وسیع و آگاه از علوم روز دنیا را در تمام مقاطع به درستی به کار گیرند.  در این راستا دولت نیز می‌تواند با جوان‌سازی خود و استفاده از افکار و خلاقیت‌ و استعدادهای آنها در وهله اول گام مثبتی بردارد و در کنار استفاده از جوانان متخصص و متعهد از تشکل‌های اقتصادی مانند خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران و اتاق‌های بازرگانی و انجمن جوانان نیز بهره‌برداری کند.  جوانان فعال بخش صنعت و معدن مدافعان ایران اسلامی هستند که با کمی حمایت می‌توانند نام ایران را با تولیدات و صادرات کالای ایرانی به آن سوی مرزها ببرند و با ایجاد اشتغال مولد گامی مثبت در راستای مدینه فاضله بردارند.

لازم به ذکر است که نباید از جوان و نام جوانان تنها بهره سیاسی برد بلکه باید نسل جوان دهه 7٠-6٠ و آینده را مدیران شایسته‌یی ایران امروز و فردا دانست.