درخواست سرمایه‌گذاری مشترک برای توسعه صنعت ریلی

۱۳۹۷/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۹۴۶

در ملاقات هیات 10 نفره از فعالان حوزه صنایع ریلی کشور اتریش با معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، دو طرف نسبت به توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه حمل‌ونقل ریلی تاکید کردند.

 به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، اعضای این هیات که با همراهی کریستف گراب‌مایر، رایزن بازرگانی سفارت اتریش در ایران در اتاق بازرگانی تهران حضور یافته بودند، نمایندگان شرکت‌های اتریشی بودند که در بخش‌ خدمات صنایع ریلی از جمله ارائه ساختارهای کشسان در صنعت ریلی، ارائه قطعات بتنی پیش‌ساخته نوآورانه جهت استفاده در سکوها و ساختمان‌ها، ارائه راهکارهای نوآورانه در ارتباط با سیستم‌های عایق‌بندی و قطعات الکترونیکی، تولید و نگهداری ماشین‌آلات ریل‌گذاری و کاهش ریسک بلایای طبیعی فعالیت دارند.

در این نشست، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران به سابقه روابط اقتصادی دو کشور اشاره کرد و گفت: بعد از لغو تحریم‌ها، هیات‌های بسیاری از اتریش و دیگر کشورها میهمان اتاق تهران بودند. اتریش نخستین کشور اروپایی بود که بعد از لغو تحریم‌ها هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به ایران اعزام کرد و خواهان گسترش و افزایش روابط اقتصادی دو کشور شد. محمدرضا بختیاری ضمن اشاره به سرمایه‌گذاری‌هایی که شرکت‌های اتریشی در حوزه‌های مختلف از جمله سلامت، گردشگری، خودرو، انرژی‌های تجدیدپذیر و... در ایران انجام داده‌اند، از عدم استفاده از ظرفیت خط اعتباری یک میلیارد یورویی اوبر بانک اتریش سخن گفت و افزود: اتاق بازرگانی تهران آمادگی دارد تا به شرکت‌های اتریشی برای یافتن شریک تجاری از میان اعضای اتاق کمک و آنها را حمایت کند. محمدجواد عطرچیان دبیر کمیته حمل‌ونقل و لجستیک اتاق تهران و عضو انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی نیز با اشاره به قدمت 49 ساله این انجمن، گزارشی درخصوص وضعیت حمل‌ونقل ریلی در ایران، ظرفیت خطوط ارتباطی ریلی با کشورهای همسایه و موقعیت مهم جغرافیایی ایران در مسیر جاده ابریشم ارائه کرد.

مجید بابایی ابراهیم‌آبادی، دبیر و سخنگوی انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته نیز به تغییرات ساختاری حمل‌و‌نقل ریلی کشور در طول 12 سال اخیر اشاره کرد و گفت: زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی در ایران در اختیار دولت است؛ اما عملیات حمل‌ونقل کاملا توسط شرکت‌های بخش خصوصی انجام می‌پذیرد.  او با اشاره به تولید واگن‌های باری و مسافربری در ایران از طرف‌های اتریشی خواست تا پتانسیل‌های خود را جهت همتایابی از طریق اتاق تهران به این انجمن اعلام کنند. بابایی سپس به اولویت انجمن در افزایش ظرفیت واگن‌های حمل‌ونقل و نیز بسته‌های حمایتی دولت از شرکت‌های اتریشی اشاره کرد و از آنها خواست تا در این زمینه با ایجاد کنسرسیوم‌های مشترک در ایران سرمایه‌گذاری کنند. او همچنین با اشاره به تجربه موفق سرمایه‌گذاری شرکت کترینگ اتریشی دونا در ایران، از آمادگی انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته خود جهت انجام همکاری با شرکت‌های اتریشی خبر داد.