پتانسیل بورس‌‌کالا در برند‌سازی محصولات در جهان

۱۳۹۷/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۱۴۹

زعفران، پسته و خرمای ایران قابلیت تبدیل شدن به مرجع قیمتی و برند اصلی در سطح جهان را دارند که در این زمینه نیاز به یک بازار کشف روزانه قیمت و تضمین کیفیت احساس می‌شود که بورس کالا بهترین مکان برای تحقق این موارد است. به گزارش ایانا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بر لزوم تقویت بورس کالا در اقتصاد تاکید کرد و گفت: هم‌اکنون ۱۵ سال از راه‌اندازی نخستین بورس کالایی در کشورمان یعنی بورس فلزات (سال ۸۲) می‌گذرد و باید تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگانی که هنوز از معاملات بورس کالا بهره نبرده‌اند را با مزیت‌های این بستر آشنا کنیم تا همه به این باور برسند که حضور در بازاری شفاف علاوه بر همه مزیت‌هایی که برای اقتصاد کشور دارد به نفع خود تولیدکننده و مصرف‌کننده است. احمد انارکی‌محمدی افزود: بورس کالا در سال‌های گذشته شفاف‌سازی در معاملات و قیمت‌ها را به ارمغان آورده و به تدریج باید زمینه‌یی را فراهم کنیم تا همه فعالان اقتصادی نفع خود را به حضور در این بازار شفاف بدانند. انارکی‌محمدی اظهار داشت: بورس کالا یک ابزار کارآمد است که به بازارهای ما در راستای به‌روز شدن همگام با استانداردهای روز کمک می‌کند. همچنین تقویت هر چه بیشتر بورس کالا به سود خود دولت نیز در صرفه‌جویی هزینه‌ها و تنظیم بازارهاست که از این رو دولت نیز نگاه ویژه‌یی به این بازار دارد. به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، شفاف‌سازی خرید و فروش‌ها، میزان عرضه و تقاضا و پیش‌بینی امکان ایجاد التهاب در بازارها، انعقاد قراردادهای بلندمدت و وجود ابزارهای مالی از ویژگی‌های بورس کالاست که صنایع مختلف می‌توانند از آنها بهره‌مند شوند. این نماینده مجلس با تاکید بر ضرورت حمایت دولت و مجلس از بورس کالا گفت: با حمایت از بورس کالا به سمت شفاف‌سازی آمار و اطلاعات قدم برمی‌داریم و می‌توانیم جایگاه محصولات دارای مزیت تولید بالا در کشورمان را در دنیا ارتقا بخشیم. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به کمبود تولید در برخی کالاها اشاره کرد و گفت: در میزان تولید و عرضه برخی محصولات در کشور کمبود داریم و دولت باید تدبیر مناسبی برای تامین نیاز صنایع پایین‌دست داشته باشد در این مورد بعضا نبود عرضه‌های کافی به بورس کالا نسبت داده می‌شود در شرایطی که بورس کالا یک بستر است و نشان دادن شفاف میزان عرضه و تقاضا در سراسر کشور نیز از مزایای بورس به شمار می‌رود.

 آغاز معاملات بزرگ

در سوی دیگر علی اوسط‌هاشمی معاون وزیر جهاد کشاورزی افزایش قیمت پایه زعفران و واقعی شدن آن به نفع کشاورزان در داخل به کمک عرضه در بورس کالا را از دستاوردهای ورود این محصول به این بازار اعلام کرد. به گزارش کالا خبر، وی درباره آخرین وضعیت عرضه زعفران در بورس کالا اظهار کرد: عرضه زعفران ایرانی در بورس کالا نگاهی نو به بازار این محصول در جهت حمایت از تولیدکنندگان است. وی افزایش قیمت پایه زعفران در داخل به نفع کشاورزان، تثبیت و جلوگیری از کاهش نرخ محصول در بازار را از دستاوردهای ورود به بازار بورس کالا اعلام کرد. هاشمی ادامه داد: امروز تمام تولیدکنندگان می‌دانند که قیمت پایه زعفران که دولت برای بازار داخل در نظر گرفته، در آینده می‌تواند زمینه‌ساز تعیین قیمت جهانی زعفران باشد. معاون وزیر جهاد کشاورزی از آغاز معاملات بزرگ در بورس کالا خبر داد و افزود: محقق شدن قیمت پایه اولیه و ورود به بورس، اشتیاق افراد صادرکننده برای معامله با تعاون روستایی را به همراه داشت که بر اساس شرایط اعلام شده صادرات زعفران در بورس، معاملات بزرگ برای قرار گرفتن در رینگ صادراتی آغاز شده است. به گفته وی سازمان تعاون روستایی زعفران تولیدی کشاورزان را برای صادرات خریداری کرده است، چراکه به میزان کافی زعفران برای عرضه در بازارهای داخل وجود دارد. مدیرعامل سازمان تعاون روستایی با تاکید بر حمایت از کالای تولید داخل تصریح کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت از کالاهای داخل به نظر می‌رسد کالاهایی همچون زعفران که برد صادراتی دارد، بیشتر مورد توجه مسوولان اقتصادی قرار گیرد تا برخی قوانینی که نیاز هست، بازنگری شود و به جایگاه واقعی محصولات در بازارهای هدف دست یابیم.