اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۸۷۶

تحریم‌های امریکا، تجارت ایران را متوقف نمی‌کند

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می‌گوید: خروج امریکا از برجام تاکنون تاثیری بر سطح تجارت ایران و صنایع کشورمان نگذاشته است و آنچه در بازار شاهد هستیم، بیشتر هیجانی است. بهادر احرامیان می‌گوید: «برای سنجش آثار خروج امریکا از برجام و احتمال بازگشت تحریم‌ها خیلی زود است، زیرا تاکنون رییس‌جمهور امریکا تنها به صورت کلی اعلام کرده است که از برجام خارج می‌شود و تحریم‌های امریکا بازمی‌گردد اما جزئیات این تحریم‌ها مهم است تا متوجه شویم که روی چه بخش‌هایی از اقتصاد اثرگذار خواهد بود.»

او با اشاره به اینکه برای کاهش آثار مخربی که تحریم‌های امریکا می‌تواند به دنبال داشته باشد باید کشور آماده باشد و مسوولان برنامه‌ریزی کنند، می‌گوید: «آنچه به نظر در ارتباط با تحریم‌های امریکا قطعی می‌رسد و در سخنرانی مسوولان امریکایی هم مشخصی است، بازگشت تحریم‌های حوزه بانکی، حمل و نقل، بیمه و برخی محصولات فلزی است که آثار زیادی روی تجارت ایران و به خصوص صادرات ایران خواهد داشت و نکته مهم این است که از همین حالا با دیپلماسی قوی اقتصادی مسوولان به دنبال این باشند که این اثرات تحریم‌های امریکا را به حداقل ممکن برسانند.»

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه تحریم‌های امریکا تجارت ایران را متوقف نمی‌کند بلکه تنها هزینه‌ها را افزایش می‌دهد، گفت: «کشورما پیش از توافق هسته‌یی و شروع برجام هم با تحریم‌های سختی رو به رو بود و شاهد بودیم که تجارت و صادرات کشورمان صورت می‌گرفت اما برای دور زدن تحریم‌ها مجبور بودیم که از شرکت‌های میانه و راه‌های میان بری استفاده کنیم که حالا نیز چاره‌یی جز این کار نیست و این موضوع هزینه‌های تجارت را بالا می‌برد. علاوه بر این ما از همین حالا باید با شرکای اصلی تجاری کشورمان که بیشترین صادرات را با آنها داریم وارد مذاکره شویم و راه‌هایی را برای ادامه کار پیدا کنیم.»

مدیرعامل فولاد یزد همچنین در ارتباط با تاثیر خروج امریکا از برجام بر صنعت فولاد ایران، گفت: «تا زمانی که تحریم‌ها عملا وضع و شروع نشود و جزئیات آن مشخص نباشد، هیچ چیز قطعی را نمی‌توان گفت اما اگر حمل و نقل و بیمه با چالش تحریم رو به رو شود، صادرات فولاد ایران می‌تواند دچار مشکل شود و این به صنعت فولاد ضربه خواهد زد، زیرا هم‌اکنون 40 درصد تولید داخلی ما در این حوزه صادر می‌شود. سال گذشته از 20 میلیون تن تولید فولاد خام، 8 میلیون تن آن صادر شده است و پیش بینی می‌شود امسال با توجه به ورود واحدهای جدید به مدار تولید با افزایش ظرفیت هم رو‌به‌رو شویم، افزایش تولیدی که به دلیل نبود تقاضای داخل باید به میزان صادرات کشور اضافه شود و حالا اگر صادرات فولاد مشکل پیدا کند، واحدهای تولیدی هم با چالش مواجه می‌شوند.»

احرامیان همچنین گفت: «بیشترین میزان صادرات فولاد ما در حال حاضر با کشورهای شرق آسیاست و درصورت بروز مشکل در صادرات فولاد باید مذاکرات اقتصادی با این کشورها و شرکت‌ها صورت گیرد.»

روند تولید خودروهای ملی تسریع شود

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: خودروسازان باید خروج امریکا از برجام را به فال نیک گرفته و روند تولید خودروهای ملی را تسریع کنند.

آرش محبی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خوشبختانه در چند سال‌ اخیر به موازات همکاری با خودروسازان مطرح جهان، موضوع طراحی و تولید پلت‌فرم‌های ملی نیز از سوی صنعت خودرو پیگیری شده است.

وی با بیان اینکه دو خودروساز بزرگ هم‌اکنون مشغول طراحی و توسعه پلت‌فرم‌های ملی خود هستند، خاطرنشان کرد: در این شرایط با توجه به‌ آنکه امریکا از برجام خارج شده خودروسازان باید این موضوع را به فرصتی برای تسریع در روند طراحی و تولید خودروهای ملی تبدیل کنند.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد: البته با توجه به تاکیدات و مواضع کشورهای اروپایی به همراه چین و روسیه در زمینه لزوم حفظ برجام، تحریم‌های احتمالی امریکا در آینده مشکل خاصی برای صنعت خودرو ایجاد نخواهد کرد زیرا کشورهای اروپایی، روسیه و چین به این تحریم‌ها نمی‌پیوندند. وی افزود: از آن سو نیز صنعت خودروی ما ارتباطی با صنعت خودروی امریکا نداشته است که بخواهد از تحریم‌های احتمالی امریکا متاثر شود بنابراین نگرانی از این جنبه برای صنعت خودرو وجود ندارد.

محبی‌نژاد با بیان اینکه با این حال مواضع امریکا ضرورت خودکفا شدن صنعت خودرو را مجددا به ما یادآوری کرد، تصریح کرد: در این شرایط از دو خودروساز بزرگ انتظار می‌رود در کنار ادامه همکاری با خودروسازان مطرح جهان، طراحی و تولید پلت‌فرم‌ها و خودروهای ملی را با سرعت بیشتری پیگیری کنند.

وی اظهار کرد: امیدواریم با اقدام خودروسازان در یکی، دو سال ‌آینده شاهد عرضه خودروهای جدید ملی به بازار باشیم. در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید با ارائه مشوق‌های لازم از جمله تخصیص ۳۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات وعده داده شده برای نوسازی و بهسازی واحدهای صنعتی، شرایط را برای ارتقای صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی فراهم کند.