اخبار
«لاهوتی» رییس کنفدراسیون صادرات شد
در جلسه مجمع عمومی عادی سالانه کنفدراسیون صادرات ایران، محمد لاهوتی مجددا رییس کنفدراسیون صادرات ایران در دوره پنجم شد. به گزارش مهر و به نقل از روابطعمومی کنفدراسیون صادرات ایران، محمد لاهوتی مجددا رییس کنفدراسیون صادرات ایران در دوره پنجم شد. همچنین محمدرضا مرتضوی نایبرییس هیاتمدیره، قدیر قیافه نایبرییس هیاتمدیره، محمدرضا طلایی خزانهدار، حسن احمدیان منشی، علاءالدین میرمحمدصادقی عضو هیاتمدیره، ابوالفضل اقبالیون عضو هیاتمدیره و سعید حسینزاده بازرس شدند. بابک عابدین و حسن آزادمرد به عنوان اعضای علیالبدل هیاتمدیره و محمود بنکدارنیا به عنوان بازرس علیالبدل انتخاب شدند.
سرپیچی بازار از ممنوعیت گرانی
با وجود وعدههای داده شده مبنی بر کاهش قیمت لوازم خانگی و بازگشت به قیمتهای سابق، بررسیها نشان میدهد قیمتها همچنان در وضعیت افزایشی است و تغییری برای تعدیل قیمتها حاصل نشده است. به گزارش ایسنا، بازار لوازم خانگی از جمله بازارهایی است که بخش عمدهیی از آن وارداتی است و از وضعیت نرخ دلار تاثیر میپذیرد و خیلی زود اثرات خود را در اجناس مختلف لوازم مختلف نشان میدهد. بعد از نوسانات ارزی، از سوی مسوولان اعلام شد که کسی حق ندارد به بهانه نوسانات ارزی یا اینکه بگوید آینده مشخص نیست، کالای خود را گرانتر بفروشد، چراکه دلار ۴۲۰۰ تومانی برای همه نیازمندان واقعی ارز از مسافران تا دانشجویان، تولیدکنندگان و واردکنندگان تامین شده و از این پس نیز هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. از سوی دیگر با توجه به وارداتی بودن بخش زیادی از بازار لوازم خانگی طبیعی است که در ثبت سفارشها و کالاهای وارداتی جدید این تاثیر مشهود باشد و قاعدتا پذیرفتنی نیست که اجناسی که مربوط به قبل هستند و با ارز قیمت پایینتر وارد شدهاند، افزایش قیمت داشته باشند. این افزایش قیمت نمیتواند منطقی باشد و بیشتر به سودجویی عدهیی در بازار برمیگردد. با این وجود، بعد از نوسانات ارزی، لوازم خانگی با افزایش قیمت روبهرو شد و بیشتر برندهای خارجی و حتی برخی برندهای ایرانی بین 5 تا ۱۰ درصد گران شدند که رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در این زمینه تصریح کرد که «اگر دولت اعلام کرده کسی حق افزایش قیمت با دلار ۴۲۰۰ تومانی را ندارد، باید گفت که تاکنون به ما آن را اختصاص ندادهاند و اگر قول بدهند در بازه زمانی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت دلار ۴۲۰۰ تومانی را به صورت ثابت به تولیدکنندگان و واردکنندگان لوازم خانگی بدهد، ما نیز وعده میدهیم که بازار این محصولات را تا همان بازه زمانی در نظر گرفته شده ثابت و متعادل نگه داریم.» این در حالی است که طبق اعلام سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، افزایش قیمت در این بخش تخلف است. طبق آنچه معاون سازمان حمایت به ایسنا اعلام کرد افزایش قیمت لوازم خانگی هیچگونه مجوزی ندارد و با متخلفان در زمینه گرانفروشی برخورد و قیمتها تعدیل میشود. اما عملا این اتفاق نیفتاده است و بررسیها از بازار حاکی از آن است که قیمتها تغییری نکرده است. همچنین این سازمان مجددا طی دستورالعملی ابلاغ و اطلاعرسانی کرد که هیچ گونه افزایش قیمتی نباید در بازار لوازم خانگی داشته باشیم و هرگونه افزایش قیمت به منزله تخلف است و با متخلفان برخورد میشود. بر اساس مشاهدات میدانی از بازار لوازم خانگی که یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، گاز، جاروبرقی، آبمیوهگیری، چرخ گوشت، مایکروفر و سرخکن از جمله اصلیترین کالاهای آن به حساب میآیند، از نرخهای افزایش یافتهشان کاسته نشده است.
قیمت خرما در ماه مبارک رمضان متعادل است
فارس رییس انجمن ملی خرمای کشور با بیان اینکه قیمت خرما در ماه مبارک رمضان متعادل است، گفت: هیچ مشکلی برای تامین نیاز مردم وجود ندارد. محسن رشیدفرخی گفت: در سال گذشته به اندازه کافی خرما تولید شده است و هیچ مشکلی برای تامین خرمای ماه مبارک رمضان وجود ندارد. رییس انجمن ملی خرمای کشور با بیان اینکه امسال به لحاظ تولید سال بسیار خوبی برای خرمای ایران است، گفت: البته مشکلاتی بر اثر تلاطم ارزی برای صادرکنندگان این محصول به وجود آمده است که به مرور در حال رفع شدن است. وی با تاکید بر اینکه قیمت خرما در کشور متعادل است، گفت: قیمت خرما از عمده تا خردهفروشی متفاوت است و با توجه به تنوع نوع نمیتوان قیمت دقیقی را برای آن بیان کرد. رشیدفرخی با بیان اینکه خرمای مضافتی پرمصرفترین خرما در ماه مبارک رمضان است، گفت: در حال حاضر انواع خرما در میادین عرضه میشود و برای تامین نیاز مردم هیچگونه مشکلی وجود ندارد. او با اشاره به اینکه فصل برداشت خرما از اوایل مرداد تا اواخر شهریور در شهرهای مختلف متفاوت است، گفت: در سال گذشته یک میلیون و 200 هزار تن خرما در کشور تولید شد. رییس انجمن ملی خرمای کشور بیان داشت: سالانه حدود 20 درصد خرمای کشور به ارزش حدود 300 میلیون دلار صادر میشود. وی گفت: براساس برنامهریزی بلندمدت میخواهیم تا صادرات خرما را به 30 درصد و به ارزش یک میلیارد دلار افزایش دهیم، اما باید در این راستا به بحث ارزش افزوده از طریق صنایع تکمیلی توجه بیشتری شود.