برخورد تنبیهی با دانش‌آموزان ممنوع

۱۳۹۷/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۳۱۹

هفته گذشته دو خبر مشابه در آبادان و شهرستان فسای استان فارس در فضای مجازی منتشر شد که هر دو حکایت از اقدام ناشایست معلم در قیچی کردن موهای دانش‌آموزان کلاسش داشت. این اتفاقات در حالی بود که پیش از این نیز خبرهایی مبنی بر برخورد نامناسب معلم یا مسوولان مدارس با دانش‌آموزان منتشر شده بود. گرچه تعداد معلمانی که دست به تنبیه دانش‌آموزان می‌زنند بسیار کم است، اما حوادثی از این دست لزوم توجه جدی‌تر به شیوه انتخاب و تجدید‌نظر در ملاک‌های لازم برای شغل معلمی را بیشتر می‌کند. علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این باره اظهار کرد: هیچ کس چنین کاری را تایید نمی‌کند. آموزش و پرورش این عمل را محکوم کرده و با فرد خاطی برخورد شده و به هیچ‌وجه مورد تایید ما نیست.  او افزود: این حرکت‌ها، ضد تربیتی است و طبیعتا تاثیری در تربیت صحیح دانش‌آموزان ندارد. معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی را در دو مسیر آموزش دانش‌آموزان و همکاران فرهنگی دنبال می‌کنیم به ایسنا گفت: تلاش می‌کنیم این دست اتفاقات در فضای آموزش و پرورش نیفتد. مسیر نخست آگاه‌سازی همکاران فرهنگی در حوزه مسائل تربیتی است که به هیچ‌وقت برخوردهای تنبیهی با دانش‌آموزان نداشته باشند. کاظمی تاکید کرد: تنبیه در هر شکل و قالبی از منظر ما مردود بوده و قابل قبول نیست. نگاه ما بازدارنده است و همکاران نباید برخورد تنبیهی داشته باشند. در راستای آماده‌سازی همکاران فرهنگی در حوزه مسائل تربیتی کلاس‌های ضمن خدمت برگزار می‌شود. آموزش و پرورش دوره‌های زیادی در حوزه مسائل تربیتی و روانشناسی برگزار می‌کند اما به هر حال اتفاقاتی از این دست ممکن است در خانواده بزرگ آموزش و پرورش رخ دهد؛ البته ممکن است شرایط خاصی ایجاد شود که برخوردهای تنبیهی را به دنبال داشته باشد که باز هم قابل قبول نیست. او افزود: مسیر دوم مشاوره و آگاهی دهی به خود دانش‌آموزان است. برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های مشاوره و هدایت دانش‌آموزان دارای رفتار پرخطر به سمت مشاوران می‌تواند جنبه بازدارندگی داشته باشد. معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تعدادی از دانش‌آموزان در معرض آسیب‌ها هستند و تعدادی دیگر به آسیب‌های اجتماعی مبتلا شده‌اند گفت: هم باید درمان کنیم و هم پیشگیری تا از ابتلای آنها که در معرض خطرند جلوگیری کنیم. این حیطه فعالیت‌های زیادی را می‌طلبد. در این حوزه برنامه‌ریزی‌هایی داریم و از همه ظرفیت‌های موجود در هسته‌های مشاوره ادارات و مدارس استفاده می‌کنیم تا شاهد وقوع رخدادهای ناخوشایند در فضای مطلوب تربیتی نباشیم.