قطعهسازان توان مقابله با تحریمها را دارند
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور گفت: قطعهسازان به شرط پرداخت حقوق حقه خود از سوی خودروسازان، توان مقابله با تحریمها و فشارهای اقتصادی را دارند. آرش محبینژاد افزود: نزدیک به 84درصد قیمت تمام شده یک خودرو را قطعات آن تشکیل میدهد؛ بر این اساس صنعت خودروسازی بدون قطعهسازی معنی ندارد.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان گفت: قطعهسازان ایرانی در سالهای سیاه تحریم به ویژه بین سالهای 91 تا 94 کمر همت بستند و بسیاری قطعات وارداتی را داخلیسازی کردند.
وی بیان داشت: با این حال به نظر میرسد حافظه تاریخی خودروسازان کشورمان ضعیف شده و این همت و تلاش شبانهروزی را فراموش کردهاند، زیرا شاهدیم نه قیمت قطعات تعدیل شده و نه شیوه پرداخت مطالبات قطعهسازان اصلاح شده است. این مقام صنفی یادآور شد: عمده قراردادهای قطعهسازان و خودروسازان چهار ماهه است، اما مطالبات برخی قطعهسازان حتی تا 230 روز نیز معوق شده است؛ برخی شرکتهای وابسته به خودروسازان بزرگ نیز حدود یک سال است بدهی خود را به قطعهسازان نپرداختهاند. محبی نژاد با بیان اینکه صنعت قطعهسازی در اواخر پارسال وضعیت قرمز اعلام کرده بود، هشدار داد: اگر این صنعت زمینگیر شود، احیا و راهاندازی دوباره آن بسیار هزینه بر خواهد بود. وی با یادآوری اینکه در 2 سال گذشته نرخ محصولات فولادی 60 تا 70 درصد، مس 80 درصد و پلیمرهای تولید داخل تا 40 درصد گرانتر شد، گفت: در این شراط چه اصراری است که قطعهسازان «گندم بین دو سنگ آسیاب» تولیدکنندگان دولتی و خودروسازان داخلی باشند که اولی قیمت مواد اولیه را افزایش داده و دومی قیمتها را به زور ثابت نگه داشته است؟ دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان تاکید کرد: در صورت تداوم این بیمهری، دیگر نباید انتظار داشت قطعهسازان با آن انگیزه پیشین به مصاف تحریمها بروند. وی تصریح کرد: صنعت قطعهسازی ایران توان مقابله با تحریمها را دارد، به شرط اینکه اگر حمایت نمیشوند، دستکم حقوق حقه آنها پرداخت شود. محبینژاد خاطرنشان کرد: از حدود 2 هفته گذشته تاکنون دستکم 12 قطعهساز عضو این انجمن به تعلیق فعالیتهای خود اقدام کرده و منتظرند، ببینند چه اتفاقی خواهد افتاد. در این شرایط بهنظر میرسد سیاستگذاران صنعت کشور در خواب عجیبی بهسر میبرند یا خود را به خواب زدهاند.
وی گفت: در حالی که در اوج تحریمها شمارگان (تیراژ) تولید خودرو به 740هزار دستگاه کاهش یافته بود، اما با تلاش قطعهسازان در مدت دو سال به بیش از یک میلیون و 350 هزار دستگاه افزایش یافت، پس کاری نکنیم که قطعهسازان انگیزههای خود را از دست بدهند. این مقام صنفی تاکید کرد: صنعت قطعهسازی بیش از تحریمهای بینالمللی، از تحریمهای داخلی و نادیده گرفته شدنها ضربه دیده و این رویه باید اصلاح شود. وی در پاسخ به پرسشی درخصوص کیفیت قطعات، تاکید کرد: قطعه با کیفیت قیمت خودش را دارد، اما اگر خودروساز قیمت را به گونهیی جذاب تعریف نکند، آنگاه شاهد روانه شدن سرمایهگذاریهای سرگردان از قطعهسازی به سوی سایر بخشها و رونق سفتهبازی خواهیم بود.
محبینژاد ادامه داد: در همین پیوند، دستیابی به اهداف تعریف شده برای صنعت خودروسازی کشور در افق 1404 غیرممکن خواهد شد.
به گزارش ایرنا، بیش از 84 درصد یک خودرو را قطعات آن تشکیل میدهد که شامل 25 تا 30 درصد قطعات پلاستیکی، 30 درصد قطعات لاستیکی و بقیه قطعات فولادی و آلومینیومی است.
آمارها نشان میدهد اکنون حدود یک هزار و 500 قطعه ساز در زنجیره تامین داخلی حضور دارند که توانمندسازی آنان و رفع موانع تولید میتواند سبب تقویت گوشهیی از کالاهای ایرانی شود که تولید آنها با دانش فنی روز و بومیسازی همراه است.