فرانسوی‌ها در ایران می‌مانند فقط شرایط باید روشن شود

۱۳۹۷/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۴۶۸

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: انجمن قطعه‌سازان فرانسه در نامه‌یی رسمی به ما اعلام کرده است که به همکاری با ایران ادامه خواهد داد.  محمدرضا نجفی‌منش اظهار کرد: قرار بود اخیرا یک هیات از انجمن قطعه‌سازان فرانسه برای بررسی همکاری‌های دوجانبه به ایران سفر کند.

وی با بیان اینکه با این حال این سفر به تعویق افتاد، خاطرنشان کرد: این انجمن اعلام کرد که این سفر به تعویق افتاده است اما در ترجمه خبر، موضوع به درستی منتقل نشد و اشتباها اعلام شد که این سفر لغو شده است.  رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد: در همین رابطه این انجمن در نامه‌یی رسمی به ما اعلام کرد که سفر نمایندگان انجمن قطعه‌سازان فرانسه به ایران لغو نشده بلکه به تعویق افتاده است.  وی تصریح کرد: انجمن قطعه‌سازان فرانسه در نامه خود به ما با اشاره به سابقه همکاری حدودا دو دهه‌یی قطعه‌سازان فرانسوی و ایرانی تاکید کرده که این انجمن به همکاری خود با ایران ادامه خواهد داد.

هفته گذشته از سوی انجمن قطعه‌سازان فرانسه (FIEV) به دفتر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور (ISMAPA) نامه‌یی ارسال شد مبنی بر اینکه فرانسوی‌ها بر پایبندی خود به پروتکل و تفاهمنامه همکاری امضا شده در بهمن سال گذشته تاکید دارند اما به دلیل نرخی نگرانی برخی اعضای خود تا روشن شدن شرایط، در زمان دیگری به تهران سفر می‌کنند.

رویترز در گزارشی اعلام کرده است که لابی فرانسوی اف‌ای‌ای‌وی فرانسه که در زمینه ساخت تجهیزات خودرو فعالیت دارد، سفر خود به ایران را به دلیل تنش‌های موجود میان امریکا و اتحادیه اروپا بر سر برجام لغو کرده است. ژاک مائوگ رییس گروه اف‌ای‌ای اعلام کرد: «این سفر لغو شده و در عوض قرار است نشستی در فرانسه با اعضای کلوپ ایران داشته باشیم تا بررسی کنیم که با توجه به تحولات کنونی چگونه باید کارها را پیش ببریم.»

اما محمدرضا نجفی‌منش با توجه به تعلیق سفر و همکاری شرکت پژو سیتروئن به ایران اظهار داشت: به دلیل تصمیم پژوسیتروئن برای تعلیق فعالیت‌ها که این به معنای خروج قطعی این شرکت از ایران نیست، این سفر تا روشن شدن برخی مسائل در خصوص زمان مقرر شده توسط رییس‌جمهور امریکا برای اعمال تحریم‌های مجدد ایران (6 آگوست) به تعویق افتاده است.  رییس انجمن قطعه‌سازان و انجم صنایع همگن نیرومحرکه بیان داشت: در پی خروج یکجانبه امریکا از توافق هسته‌یی برجام، قطعه‌سازان فرانسه به ویژه شرکت‌های بزرگی که در بازار امریکا نیز حضور دارند یا منافع مشترکی با آنها تعریف کرده‌اند، با مشکلات و مخاطرات زیادی روبه‌رو می‌شوند بنابراین سفر یاد شده با هدف برآورد صحیح از شرایط کنونی و دستیابی و جمع‌بندی مناسب به تعویق افتاده است.  وی با بیان اینکه فرانسوی‌ها به صراحت بیان کرده‌اند که حاضر نیستند بیش از 2 دهه همکاری خود با ایران را نادیده گرفته و از بازار ایران خارج شوند، یادآور شد: پژو سیتروئن به دنبال راهکار مناسب برای ماندن در بازار ایران است، زیرا خود پژو هم مانند ما قربانی تحریم است بنابراین باید به این باور برسیم که هم صنعت خودرو ایران و هم شرکت پژو در این تحریم‌ها به یک اندازه متضرر خواهند شد. البته قطعه‌سازان فرانسوی سرمایه‌گذاری زیادی در ایران نکرده‌اند که نگران آن باشند اما برای ادامه فعالیت اعضای آن در بلاتکلیفی به سر می‌برند.  نجفی‌منش خاطرنشان کرد: گروه خودروسازی پژو سیتروئن از آنجا که منافع مشترکی با امریکایی‌ها دارند نمی‌خواهند که این شرایط را به خطر بیاندازند که بر همین اصل اکنون تصمیم به تعلیق همکاری با ایران گرفته‌اند و به دنبال راهکار برای ادامه همکاری هستند.  رییس انجمن قطعه‌سازان و انجم صنایع همگن نیرومحرکه با اشاره به اینکه با خروج دولت امریکا از برجام و اعمال تحریم‌های جدید، این‌بار ایران در انزوا نیست و تقریبا تمام دنیا جز اسراییل و عربستان با ایران همراه و هم نظر هستند که باید از این فضا به نفع اقتصاد ایران استفاده کنیم و با همراهی اتحادیه اروپا که تا اینجای کار مصرانه و مقتدرانه پای برجام ایستاده است، مسیری را طی کنیم تا فشارهای تحریم کمتر شود، زیرا این دوره با توجه به دیپلماسی تهدید مستقیم تک به تک کمپانی‌ها و بانک‌های بزرگ دنیا از سوی دولت امریکا به مراتب شرایط سخت‌تری حاکم خواهد شد براین اصل نباید از روی ناآگاهی به این التهاب دامن زد زیرا لغو این قراردادها به نفع صنعت و اقتصاد کشور نیست.  نجفی منش راهکار رهایی از فشار‌هایی که تحریم‌های امریکا به صنعت خودرو و و قطعه‌سازی ایران می‌آورد را در توجه بیشتر به داخلی‌سازی دانست و افزود: برای عبور از این شرایط ضمن حفظ خوش‌بینی به استمرار همکاری‌ها، باید گزینه بدترین را نیز در نظر گرفت یعنی پیش‌فرض‌مان این باشد که همه اینها با ایران قطع همکاری کنند و بر همین اساس باید چند حرکت را انجام دهیم تا آسیب وارده کمتر شود.  وی در ادامه افزود: بر این اساس تا جایی که امکانش وجود دارد، مواد اولیه و قطعات‌مان را داخلی‌سازی کنیم، قدم دوم آن است که راهکارهای مناسبی را پیدا کنیم تا از نظر تامین دچار مشکل نشویم و در مرحله آخر اینکه صادرات‌مان را به کشور‌های همسایه گسترده‌تر کنیم و خودمان را برای شرایط سخت آماده کنیم.  وی با تصریح بر اینکه در فرصت باقیمانده بانک مرکزی از لحاظ ارزی باید کمک کند تا بخشی از مواد اولیه که ما تولید داخلی آن را نداریم تامین و پایداری خودمان را بیشتر کنیم، عنوان کرد: تا زمان دستیابی به راهکار قطعی باید نیاز بخش‌های داخلی برآورد شود به‌طور مثال فولادمان را گروه فولاد تامین کند و همین‌طور مواد معدنی و پتروشیمی مورد نیاز هم تامین شود تا نیازمان به واردات کمتر شود.

نجفی‌منش در خصوص آینده قرارداد‌های قطعه‌سازان ایرانی با دیگرکشور‌ها نیز اذعان داشت: اگر کشوری با امریکا در حال کارکردن است ادامه فعالیت‌هایش با ما بسیار دشوار خواهد شد، اما مشکلات قطعه‌سازان ما بیشتر داخلی است تا خارجی، همانند تعدیل قیمت‌ها. تمام مواد اولیه ما افزایش پیدا کرده اما قیمت قطعه افزایش پیدا نمی‌کند و دلیل آن هم قیمت‌گذاری خودروست. نخستین اقدامی که باید انجام شود، این است که دولت دست از قیمت‌گذاری خودرو بردارد و اجازه دهد بازار روال طبیعی خود را طی کند.