مخالفت با تحمیل خرید نفتکش اسقاطی به شرکت نفتکش

۱۳۹۷/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۵۱۲

تعادل  

مدیر فنی و عملیات ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران گفت: به دلیل بالا بودن هزینه نگه داشت نفتکش‌های فرسوده بهترین راهکار، اوراق نفتکش‌های فرسوده است که در 4سال گذشته 118نفتکش فرسوده در جهان اوراق شده‌اند.  اکبر جبل با اشاره به اینکه صنعت حمل و نقل دریایی طی یک دهه اخیر نوسانات و تحولات مختلفی را پشت سر گذاشته است، گفت: این تحولات خصوصا در بخش تانکر بسیار چشمگیر است به طوریکه درآمدهای روزانه تا 200هزار دلار در سال 2008 به حدود 10هزار دلار کنونی رسیده به همین نسبت هم قیمت کشتی‎های VLCC از 150میلیون دلار در سال‎های قبل از 2008 به حدود 85 میلیون دلار در شرایط کنونی رسیده است.  وی افزود: ناوگان شرکت ملی نفتکش با سن ۱۲سال یکی از ناوگان‌های میانسال دنیاست. طی 8 سال گذشته و در دوره تحریم‎های ناجوانمردانه شرکت به دلیل اقتضائاتی که وزارت نفت برای مقابله با تحریم‌ها به شرکت تحمیل کرد، مجبور شد تعداد 8 فروند نفتکش با سن بالا و در واقع فرسوده در قالب نفتکش‌های یونانی به شرکت وارد کند. هیات‌مدیره وقت در همان زمان هم به غیراقتصادی بودن خرید نفتکش‌های فرسوده و افزایش ظرفیت ناوگان آن ‎هم در شرایطی که بازار تانکر رو به افول بوده و هم‎اینک نیز در بدترین شرایط خود است، اصرار داشت و خواهان تضمین بازار از سوی شرکت ملی نفت برای این کشتی‎ها بود.  مدیر فنی و عملیات ناوگان شرکت ملی نفتکش اضافه کرد: در واقع کشتی‎های اوراق شده علاوه ‎بر اینکه زیان‎آور بودند به دلیل حفظ امنیت دریانوردی با نظر کارشناسی قابل اوراق تشخیص داده شدند. بدیهی است این روند هنوز هم در شرکت جاری است و کشتی‌هایی که زیانبار بوده و خطرناک برای دریانوردی باشند در مرحله اوراق قرار خواهند گرفت.  وی تصریح کرد: ذکر این نکته ضروری است که این کشتی‎ها در شرایط فعلی به دلیل فرسودگی اجازه ورود به هیچ بندری نداشته و تنها ممکن است به عنوان مخزن مورد استفاده قرار گیرند. اهمیت نوسازی ناوگان که در سال 95 مطرح شد و در صورت عدم اهتمام به این مهم و عدم همکاری دستگاه‌های مسوول با توجه به سن ناوگان امکان بروز مشکلات در راه ادامه روند عادی شرکت متصور است.