فروش ۴۰۰ میلیونی سینما در بازی ایران- مراکش
پخش بازی فوتبال ایران- مراکش در جام جهانی در سینماها بیش از ۴۰۰میلیون تومان فروش داشت اما هنوز مشخص نیست که صاحبان فیلمهای درحال اکران چگونه از این فروش سهم میبرند.
بازی ایران- مراکش از سری بازیهای جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ روسیه که عصر جمعه ۲۵خرداد در سینماهای ایران نمایش داده شد بیش از ۴۰۰میلیون تومان فروش کرد. این بازی با فروش حدود ۲۵هزار بلیت در ۱۱۰سالن سینما در کشور نمایش داده شد که حدود ۴۰تا ۵۰ سالن در شهرستانها و باقی به تهران تعلق داشت. پخش نخستین بازی فوتبال جام جهانی روسیه درحالی در سینماها بلیتفروشی شد که هنوز مشخص نیست چه میزان از این درآمد به فیلمسازانی تعلق میگیرد که فیلمهایشان درحال اکران است و یک ماه به دلیل جام جهانی و رقابتهای فوتبال، نمایش فیلمهایشان به سایه خواهد رفت.
هنوز بازیهای دیگری نیز در راه است که بلیتهای آنها نیز به فروش گذاشته میشود ازجمله بازی بعدی ایران و اسپانیا که تاکنون با فروش محدودی که داشته باز هم 7هزار بلیت توسط مردم خریداری شده است و این سوال را ایجاد میکند که صاحبان فیلمهایی که سانسهای آنها در اختیار این بازیها قرار میگیرد چه نفعی از این اکران میبرند و چگونه ضرر این کار برایشان جبران خواهد شد. درحال حاضر مشخص نیست سهم سینماداران از فروش بلیت تماشای فوتبال در سینما چقدر است و چه سهمی برای صاحبان آثار در نظر گرفته میشود. همچنین مشخص نشده، رضایت صاحبان فیلمهای روی پرده چگونه جلب شده است و آنها نیز نمیدانند قرار است به ازای سانسهای حذف شده، سانس جدید بگیرند یا پولی به آنها داده شود.
هفته گذشته طبق مصوبه شورای عالی اکران که توسط سازمان سینمایی نهاد زیرمجموعه دولت اطلاعرسانی شد، قرار شد تمهیداتی برای صاحبان فیلمهای درحال اکران در ایام جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ روسیه در نظر گرفته شود؛ مصوبهیی که جزییات دقیقتر و بیشتری از آن منتشر نشد. این اتفاقات درحالی رخ میدهد که مسعود اطیابی، سخنگوی شورای عالی تهیهکنندگان در پاسخ به این پرسش که چه تمهیداتی برای تهیهکنندگان فیلمها در نظر گرفته شده است به مهر گفت: تداخل جام جهانی با اکران فیلمها لطمه زیادی به اکران زده است. البته شادی مردم مهمتر است و این لطمه به این شادی میارزد اما باید برای صاحبان فیلمها هم فکری کرد. او ادامه داد: در این مدت بعضی از رسانهها نوشتند که من مخالف نمایش فوتبال در سینماها هستم این طور نیست اما حقوق هر کاری باید مشخص شود.
اطیابی با اشاره به اینکه هنوز مذاکرات دقیقی در این باره انجام نشده است، گفت: باید یک یا دو هفته فضای جایگزین بعد از جام جهانی برای فیلمهای درحال اکران در نظر گرفته شود چون افت شدیدی در فروش فیلمها داشتهایم.