اعلام مالکیت خودروهای ترخیص شده در زمان ممنوعیت ثبت سفارش
پرونده جعل و هک شدن سایت ثبت سفارش به یکی از مناقشههای این روزهای نهادهای اجرایی و نظارتی تبدیل شده که چگونه ثبت سفارش و ترخیص خودرو دردوره ممنوعیت انجام پذیرفته است. واردات تعدادی از خودروهای لوکس که آمار آن از سوی انجمن واردکنندگان 16هزار خودرو و از سوی سازمان توسعه تجارت بیش از 6 هزار خودرو اعلام میشود همچنان با ابهامات زیادی روبهروست. از سویی رییسکل گمرک ایران با بیان اینکه از لحاظ گمرک اسناد برای ترخیص مشکلی نداشته است، اعلام کرده که در موضوع جعل ثبت سفارش که برای سازمان متولی ابهام دارد، سازمان توسعه تجارت باید جواب دهد زیرا فرآیندهای گمرکی طبق ضوابط از سوی این سازمان انجام شده و استعلامها تایید و در نهایت نسبت به ترخیص خودروها اقدام شده است. کل 6400 خودرو به داخل وارد نشده و از این تعداد حدود 1900دستگاه خودرو با استفاده از این ثبت سفارشها به گمرک اظهار و وارد شده و گمرک مسوول رفع تردید و ابهام در ثبت سفارشها نیست. فرود عسگری، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که سازمان توسعه تجارت در نامهیی به ما اعلام کرد، ثبت سفارش 6481 دستگاه خودرو ابهام دارد و به صراحت گفته که صدور مجوز ثبت سفارش این تعداد خودرو در این سازمان غیرقانونی یا شائبهدار بوده و از این تاریخ تا اطلاع بعدی هیچ خودرویی با ثبت سفارشهای اعلامی ترخیص نشود. بر این اساس انجام تشریفات گمرکی واردات خودرو در دوره ممنوعیت ثبت سفارش طبق مقررات بوده اما مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته گمرک به استناد نامه سازمان توسعه تجارت و وفق قانون در نامهیی به مراجع ذیصلاح هزار و 900دستگاه خودرو ترخیص شده و بیش از 4هزار خودرو باقی مانده در گمرک را مشمول قاچاق تشخیص و اعلام جرم کرده است. سازمان بازرسی کل کشور پیش از این در تاریخهای ۲۷فروردین و ۱۰ اردیبهشت ماه ۹۷ به رییس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد که سایت ثبت سفارش قابل نفوذ بوده و لازم است نسبت به ایمنسازی سایت مذکور یا جایگزینی سامانه جدید اقدام شود. در ادامه این اطلاعیه آمده است، مساله هک شدن سامانه مذکور نافی تخلفات صورت گرفته در این خصوص و دیگر موضوعات این پرونده توسط مسوولان مربوط نبوده و گزارش سازمان بازرسی کل کشور در این خصوص درحال تکمیل و به زودی به مراجع ذیصلاح ارسال میشود لذا به مسوولان امر توصیه میشود از فضاسازیهای بیمورد در این خصوص پرهیز کنند اما رییس وقت گروه ثبت سفارش خودروهای خارجی سازمان توسعه تجارت ایران(وزارت صنعت، معدن و تجارت) در نامهیی به سازمان بازرسی کل کشور در تاریخ نهم خرداد ماه سال جاری تاکید میکند:«هیچکدام از مراحل ثبت سفارش خودروهای سواری مورد نظر توسط این دفتر صورت نگرفته و به عبارت دیگر دفتر مقررات در مراحل آن نقشی نداشته و این ثبت سفارشات تنها با هک سیستم و تغییر کد در دیتابیس در روز 27/4/96 رخ داده است. چندین مورد نفوذ غیرقانونی به سامانه «ثبتارش» از طریق نام کاربری پرسنل دفتر مقررات در خرداد 96 صورت پذیرفت که نشان میدهد، شخص یا اشخاصی به صورت باندی با نفوذ به سامانه مذکور برای اشخاص متخلف اقدام به ثبت سفارش غیرقانونی کردهاند که حتی آیپیهای شناسایی شده برای شناسایی دقیق متخلفان تحویل حراست وزارتخانه شد. فرهاد احتشام زاد، رییس انجمن واردکنندگان خودرو در گفتوگو با اگزیم نیوز با اعلام جزییات تازهیی از واردات خودروهای خارجی در دوره ممنوعیت ثبت سفارش اظهار کرد: این خودروها را برخی اشخاص حقیقی و حقوقی با ثبت سفارش و از طریق گمرک ترخیص کردهاند، انجمن تعداد، نوع و مدل خودروهای ثبت سفارش و ترخیص شده در این دوره را به دستگاههای نظارتی ارائه کرده با ذکر این توضیح که این افراد بدون پرداخت حتی اندکی از ارزش بسیار زیاد خودرو و 3درصد گارانتی تنها با دریافت کد 8 رقمی خودروهای ثبت سفارش شده را با پرداخت حقوق گمرکی وارد کردهاند. وی با اشاره به مستندات برخی نمایندگان مجلس و آمارهای انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کرد: در دوره ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو 35هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش شده که از این تعداد 16هزار دستگاه خودرو از گمرک ترخیص و وارد بازار شدهاند اما سازمان بازرسی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تعداد خودروهای ثبت سفارش شده را 6 هزار خودرو اعلام کرده است. احتشامزاد در مورد نحوه ترخیص این خودروها از گمرک با توجه به دریافت حقوق ورودی گفت: گمرک برای ترخیص کالا ثبت سفارش را کنترل میکند و در صورتی که برای یک کالا ثبت سفارش وجود داشته باشد، گمرک با دریافت حقوق ورودی قانونی به ترخیص آن موظف بوده و حق اظهارنظر در سایر موارد را ندارد که این رویه در مورد خودروهای مذکور نیز مصداق داشته است.