تاثیر اپلیکیشنها بر پیشگیری از فراموشی
گیزمگ| پژوهشگران کانادایی در بررسی جدید خود، تاثیر اپلیکیشنهای آموزش مغز را در پیشگیری از بروز فراموشی نشان دادند.
طی چند سال اخیر، اپلیکیشنهای آموزش مغز که راههایی برای بهبود حافظه و پیشگیری از آلزایمر ارائه میدهند، در بازار گسترش یافتهاند اما دانشمندان شواهدی ارائه دادهاند که دشواری رسیدن به بسیاری از این اهداف را نشان میدهد.
پژوهش جدید «دانشگاه مکگیل» (McGill University) کانادا که با همکاری شرکت تجاری «پوزیت ساینس» (Posit Science) انجام شده است، نشان میدهد که چگونه آموزش اختصاصی به مغز میتواند امکان تولید یک ماده خاص را افزایش دهد.
«استیل کولین» (Acetylcholine)، یک پیامرسان عصبی است که نقش مهمی در پردازش حافظه و یادگیری دارد. با بالا رفتن سن، سطح این ماده در مغز کاهش مییابد و قدرت تمرکز مغز در افراد مبتلا به آلزایمر افت میکند.
در حال حاضر، یکی از درمانهای آلزایمر در مرحله ابتدایی، رساندن «مهارکننده استیلکولیناستراز» (AChEI) به بدن بیمار است. استیل کولین استراز یا کولین استراز، آنزیمی است که استیل کولین را در محل سیناپس، آبکافت میکند. این دارو، از تجزیه استیل کولین توسط یک آنزیم خاص پیشگیری میکند و سطح این ترکیب مهم را در مغز افزایش میدهد.
این پژوهش جدید دریافت که آموزش مغز، چه تاثیری بر سطح استیل کولین مغز دارد. پژوهشگران در ابتدا، پنج بزرگسال سالم را مورد بررسی قرار دادند. آنها مغز شرکتکنندگان را به مدت شش هفته، حدود 12 ساعت با برنامه خاصی موسوم به «BrainHQ» آموزش دادند.
سپس، قبل و بعد از آزمایش، برای ردیابی سطح استیل کولین، از مغز بیماران با استفاده از اسکنهای PET تصویربرداری شد. نتایج آزمایش، استیل کولین را در چهار ناحیه خاص مغز یعنی شکنج زیرین پیشانی، هسته دمدار چپ، قشر میانی پیشپیشانی و شکنج میانی چپ شناسایی کرد و افزایش سطح استیل کولین را 16 تا 24 درصد نشان داد.
«مایکل مرزنیچ» (Michael Merzenich) و «کاولی لاوریت» (Kavli Laureate) در این باره گفتند: این پژوهش، برای نخستینبار تایید میکند که چنین راهبردی برای انسان موثر است.
این راهبرد میتواند به افزایش سطح استیل کولین در حالت استراحت منجر شود. ما قصد داریم بررسیهای بیشتری در مورد افراد مبتلا و در معرض ابتلا به آلزایمر انجام دهیم.
این بررسی، تنها نمونه کوچکی از پژوهش است و هنوز باید آزمایشات بسیاری در این مورد صورت گیرد. این پژوهش، شواهد ابتدایی را در مورد مکانیسم عصبی که با آموزش مغز فعال میشود، ارائه میدهد اما امکان فعالیت این مکانیسم در هنگام بروز فراموشی یا حتی کاهش نشانههای این بیماری باید اثبات شوند.