تولید یک میلیون خودرو حتی در شرایط تحریم
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این سوال که علت درخواست آن انجمن از وزیر صنعت در مورد فروش خودرو در قیمت حاشیه بازار چه بوده؟ اظهار داشت: اگر با تصمیم شورای اقتصاد اجازه فروش خودرو در حاشیه بازار به خودروسازان داده شود بطور حتم دست سودجویان و دلالان از بازار خودرو کوتاه خواهد شد و مردم امکان خرید خودرو در سایت فروش را پیدا خواهند کرد.
وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه ارز و سوبسید به بسیاری از کالاها داده نمیشود و به نوعی باید با ارز آزاد تهیه شود برای حذف بساط رانت و فساد اجازه بدهند قیمت را حاشیه بازار تعیین کند. در صورت آزادسازی قیمت خودرو مانند قیمت ارز در بازار ثانویه، حاشیه بازار قیمت نهایی را تعیین میکند و با این روش دست دلالها از این بازار قطع شده و بازار خودرو به آرامش میرسد.
دبیرانجمن خودروسازان با تاکید براینکه افزایش قیمت ارز بهترین فرصت برای آزادسازی قیمت خودرو است، عنوان کرد: آزادسازی قیمت خودرو علاوه براینکه خودروسازها را از وضعیت زیان دهی خارج میکند موجب تعدیل قیمتها نیز میشود زیرا بازار براساس عرضه و تقاضا قیمت نهایی را مشخص میکند. وی با بیان اینکه درصورت آزاد شدن قیمتها دلالها نیز عملا از بازار خودرو خارج میشوند، افزود: در صورت اجرایی شدن این پیشنهاد خودرو با قیمت ارزانتری بدون واسطه به دست مصرف کننده میرسد. بطور مثال اگر آزاد سازی صورت بگیرد خودرو 206 که امروز در بازار 70 میلیون و در کارخانه 50 میلیون است بطور حتم کمتر از قیمت بازار دست مصرف کننده میرسد و از آن طرف خودروسازها هم با ضرر محصول خود را نمیفروشند.
نعمت بخش با اشاره به فروش هفته گذشته گروه خودروسازی بهمن، یادآورشد: قرار بود نزدیک به 250 خودرو توسط این گروه به فروش برسد که در همان لحظه اول 250 هزار نفر ثبتنام کردند که این آمار نشان میدهد میزان موفقیت هر متقاضی یک در هزار بوده است. این میزان تقاضا نشان میدهد که این بازار جذاب است و دلالان میتوانند قیمتها را با نوسان بسیار نسبت به کارخانه به مشتری تحمیل کنند.
دبیر انجمن خودروسازان در مورد اعمال مجدد تحریمها از سوی امریکا و تاثیر آن بر صنایع خودروسازی خاطرنشان ساخت: تمهیدات در نظر گرفته شده دراین مورد افزایش سطح داخلی سازی و به نوعی تقویت توان داخلی و تکیه بر بومی سازی است. ضمن اینکه در مورد برخی قطعات کشورهای چین، هند و ترکیه را جایگزین اروپاییها کرده ایم.
وی با اشاره به اینکه به هر حال تحریمها باعث کاهش تولید خودرو خواهد شد و افت خواهیم داشت، ابراز داشت: تلاش داریم تا تولید امسال ما حداقل به یک میلیون دستگاه برسد. میزان تولید خودرو در سال 95 نسبت به سال 94 شاهد رشد 40 درصدی و در سال 96 نسبت به سال 95 با رشد 15 درصد در تولید روبه رو شده است در 2 ماهه اول سال 97 هم نسبت تولید خودرو به سال گذشته 31 درصدی را نشان میدهد. نعمت بخش درمورد طرحهای پیش فروش خودرو که تحویل محصولات را به ماههای آینده و حتی یک سال آینده موکول کردهاند، عنوان کرد: آنچه خودروسازان تولید میکنند به شرط عدم ناقصی در قطعه به بازار عرضه میشود اما فروش مدتدار در پیش فروشها به دلیل اجرای تعهدات قبلی فروش خودروسازان است علاوه بر این با توجه به مشکلات تحریم خودروسازان مجبور به فروش مدتدار در قراردادها هستند. ناگفته نماند که در حال حاضر حدود 50 هزار خودروی ناقص در کف کارخانه ایران خودرو و سایپا به دلیل نواقص قطعه قرار دارد.