اخبار
بستههای مواد غذایی کوچک شد!
ایسنا| رییس کانون صنایع غذایی ایران گفت: برخی تولیدکنندگان با توجه به کاهش قدرت خرید ضمن ثابت نگه داشتن قیمت، مواد غذایی را در وزن کمتر و بستههای کوچک عرضه میکنند که گرانفروشی یا کمفروشی نیست. محمدرضا مرتضوی در ارتباط با مسائل مختلفی که در مورد گرانفروشی یا کمفروشی برخی از محصولات غذایی صورت میگیرد، اظهار کرد: در ابتدای امر باید به مقوله افزایش قیمتها که ناشی از وضعیت اقتصادی پیشآمده است توجه داشته باشیم. پس از آن باید بدانیم که در زمان افزایش قیمتها دو اقدام جهت هماهنگی با قدرت خرید مردم وجود دارد.
او ادامه داد: اقدام اول تولید بستههای کوچک غذایی در زمان افزایش قیمتها و کم شدن قدرت خرید مردم است به همین دلیل تولیدکنندگان با کوچکتر کردن بستههای غذایی قیمت را ثابت نگه میدارند، اما مکلف هستند تا وزن واقعی محصولات را روی آن درج کنند و باید بدانیم این اقدام تخلف نیست و در راستای افزایش قیمتها و هماهنگی با قدرت خرید مردم است. اقدام دوم نیز بزرگتر کردن بستههای غذایی است که بنده به شخصه با این روش موافق هستم، چرا که در نهایت هزینههای بستهبندی را برای مشتری کاهش میدهد و برای مصرف کنندگان به صرفهتر است. رییس کانون صنایع غذایی ایران در ادامه با تاکید بر اینکه اگر تولید کنندهای وزن واقعی محصول را روی آن درج نکند در خوداظهاری خدعه کرده است، اظهار کرد: این موضوع تخلفی بزرگ است و به هیچوجه نباید کیفیت محصول کاهش یابد و یا وزن آن بدون اطلاع به مشتری حذف شود.
کمبود کالا نداریم، مردم را نترسانید
تسنیم| نایب رییس اتاق اصناف ایران ضمن اعلام اینکه ذخایر و عرضه کالاهای اساسی مشکلی ندارد، گفت: نباید با جوسازی، مردم را به خرید بیش از نیاز کالاها دعوت کنیم. متاسفانه در مدت اخیر برخی رسانهها با تمرکز روی بازار یک کالا عامل ایجاد وحشت از قحطی شدند. محمود هاشمی گفت: برای مثال مساله پوشک تیتر اخبار شد و همه کسانی را که شاید حتی نیازی به این کالا نداشتند را نیز نگران کرد. اما این کار درست نیست و جو باید آرام نگه داشته شود تا مردم از نظر روانی آرامش داشته باشند.
او در ادامه با تاکید بر اینکه از نظر ذخایر کالاهای اساسی در استانها مشکلی نداریم، اظهار کرد: تاکنون هیچ موردی مبنی بر اینکه متقاضی به فروشگاه برود و کالای مورد نیازش را پیدا نکند، وجود نداشته است؛ بنابر این با توجه به اینکه فعلا در ذخایر و در عرضه کالاهای اساسی مشکلی نداریم، نباید مردم را به خرید بیش از نیازشان تحریک کنیم. نایب رییس اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه اتفاقات مریوان باعث شد دولت و ملت هوشیار شوند و اجازه ندهند هر محصولی از کشور خارج شود، گفت: باید صادرات کالاهای اساسی را متوقف کنیم و اجازه ندهیم اجناسمان را مفت ببرند. هاشمی افزود: گرانی ارز باعث شده صادرات اجناس در بنادر آزاد و مرزها به نفع همسایگان شود.
۵۰ هزار گواهی اسقاط خودرو بیمشتری ماند
ایسنا|عضو هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی فرسوده گفت: در پی ممنوعیت واردات خودرو حدود ۵۰ هزار گواهی اسقاط خودروی فرسوده تولیدی در مراکز اسقاط، بدون مشتری مانده و باعث ضرر و زیان این واحدها شده است. مصطفی جودی اظهار کرد: از ابتدای تیر ماه که دولت واردات خودرو را ممنوع کرد، گواهیهای اسقاط تولیدی در مراکز اسقاط خودرو نیز بیمشتری مانده است. او با بیان اینکه در گذشته روال کار به این صورت بود که واردکنندگان خودرو به ازای واردات هر دستگاه خودرو، چهار تا هشت دستگاه خودروی سواری فرسوده را از رده خارج میکردند، خاطرنشان کرد: در این فرایند مراکز اسقاط، خودروهای سواری فرسوده را از مردم خریداری و اسقاط میکردند و گواهی اسقاط آن را به واردکنندگان خودرو میفروختند.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی فرسوده ادامه داد: در این شرایط اتفاقی که افتاده آن است که از ابتدای تیر ماه به دلیل توقف واردات خودرو، گواهیهای اسقاط تولیدی در مراکز اسقاط خودروهای فرسوده نیز بیمشتری مانده است. او افزود: در حال حاضر حدود ۵۰ هزار گواهی اسقاط بدون استفاده در مراکز اسقاط خودرو وجود دارد که با توجه به نرخ دولتی دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی هر گواهی، حدود ۱۲۵ میلیارد تومان سرمایه مراکز اسقاط بلوکه شده و بلااستفاده مانده است. جودی با بیان اینکه از ابتدا نیز این روال که اسقاط خودروهای فرسوده به واردات خودرو گره زده شود کار درستی نبود، تصریح کرد: در این شرایط مسوولان مربوطه باید تصمیمگیری کنند که آیا معتقد به حفظ و بقای واحدهای اسقاط خودروهای فرسوده هستند یا نه. به گفته مصطفی جودی، در حال حاضر تمامی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده در حالت تعطیل بهسر میبرند و هیچ فعالیتی در آنها صورت نمیگیرد. این در حالی است که این واحدها متعلق به بخش خصوصی هستند و مالکان آن نمیتوانند بیش از این ضرر و زیان را تحمل کنند. او گفت: در چنین شرایطی دولت باید منابع مستقل و پایداری برای اسقاط و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده پیشبینی کند. طبق استانداردهای جهانی ما باید بیش از تعداد خودروهایی که هر ساله شمارهگذاری و وارد چرخه حمل و نقل میشوند، اسقاط خودروهای فرسوده را داشته باشیم در حالیکه در عمل چند ماهی است که اسقاط خودرو کاملا متوقف شده است.