توجه به معماری بومی در جایگزینی مدارس کپری

۱۳۹۷/۰۷/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۵۴۶
توجه به معماری بومی در جایگزینی مدارس کپری

مدارس کپری؛ مدارسی که در واقع مدرسه نیستند. چند تکه چوب و یک چادر است که دانش‌آموزان مناطق محروم، زیر سایه‌اش در یک کلاس با مقاطع مختلف تحصیلی درس می‌خوانند. زمانی، برخی مسوولان وزارت بهداشت منکر وجود این مدارس می‌شدند. اما حالا این موضوع پذیرفته شده است.گرچه این پذیرفتن تاثیر چندانی در وضعیت مدارس کپری نداشته، اما رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور می‌گوید که در جمع‌آوری مدارس کپری و جایگزینی آنها باید به‌دنبال معماری مناسب بومی منطقه باشیم.  مهراله رخشانی مهر با اشاره به اینکه وضعیت فرسوده بودن مدارس و تخریب و بازسازی آنها در همه کشور مشابه است، اظهار کرد: بطور میانگین ۳۰ درصد مدارس کشور فرسوده هستند اما پراکندگی این مدارس متفاوت است او با بیان اینکه در سیستان و بلوچستان، تهران و لرستان میزان فرسودگی مدارس نسبت به دیگر مناطق بیشتر است اما میانگین فرسودگی در کل کشور ۳۰ درصد است، تصریح کرد: برای ساماندهی وضعیت موجود در حال برنامه‌ریزی هستیم. رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با تاکید بر اینکه وضعیت تخصیص اعتبارات عمرانی سال ۹۷ نسبت به سال‌های قبل به مراتب بهتر بوده و ۱۷۱۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است، افزود: برنامه‌ریزی می‌کنیم مدارس با خطر بالا مثل مدارس خشتی و گلی را تا پایان سال تحصیلی امسال جمع‌آوری کنیم. رخشانی مهر با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای اتمام پروژه نیمه تمام خیرساز در لرستان به عنوان اولویت اول در دستور کار است، گفت: پروژه‌هایی داریم که فرد خیر سهم خود را داده اما دولت امکان تامین مالی نداشته و نیمه تمام مانده‌اند، امسال این اعتبار تامین شده تا پروژه‌ها تعیین تکلیف شود.

او با بیان اینکه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمامی که سال‌هاست به حال خود رها شده‌اند در اولویت است، تصریح کرد: این پروژه‌ها چه از محل اعتبارات ملی یا از محل اعتبارات استانی آغاز شده باشند، بخشی از سرمایه کشور بابت آنها هزینه شده است و باید بهره‌برداری شوند. رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهار کرد: ساماندهی پروژه‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالا اولویت سازمان به ویژه در لرستان است. رخشانی مهر با تاکید بر اینکه امکان ساماندهی این ۳۰ درصد مدارس فرسوده با بودجه‌های سنواتی وجود ندارد، افزود: امسال حدود ۸۰۰۰ کلاس درس تحویل شده که ۶۸۰۰ کلاس درس برای مناطقی بوده که اصلا مدرسه در آنها نداشته‌ایم مثل مسکن مهر یا مناطقی که به آنها مهاجرت شده است. او با اشاره به اینکه ۱۲۰۰ کلاس درس تخریبی بوده‌اند که جایگزین شده‌اند، ادامه داد: در برنامه ششم توسعه سه میلیارد دلار از محل حساب ذخیره ارزی برای تخریب و بازسازی مدارس کشور در نظر گرفته شده است رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور یادآور شد: در صورت تخصیص این اعتبار در دوره زمانی کوتاهی وضعیت مدارس تخریبی ساماندهی می‌شود. رخشانی مهر در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت مدارس کپری اشاره و اظهار کرد: مدارس کپری هیچ‌وقت جمع آوری نمی‌شوند، در دهه ۷۰ همکاران ما شعار کپرزدایی را دادند و مدارس کپری جمع شدند ولی بعدا دوباره ایجاد شدند. او با بیان اینکه باید در جمع آوری مدارس کپری و جایگزینی آنها به دنبال معماری مناسب بومی منطقه باشیم، تصریح کرد: باید فکر کنیم ببینیم به جای مدرسه کپری که جزیی از معماری سنتی منطقه است چه جایگزینی بیاوریم؛ در سیستان و بلوچستان در این رابطه اقدام شد و مدارس توپی که مدارس یک کلاسه با مصالح بنایی ولی با الگوگیری از معماری آن منطقه احداث شد که جواب داده و دارد اجرا می‌شود. رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: قرار شد چند باب از این مدارس را در لرستان اجرایی کنیم و اگر از لحاظ اقلیم جواب داد اجرایی می‌شود؛ چون مدارس کپری جزیی از معماری سنتی منطقه هستند امکان جمع آوری آنها نیست. رخشانی مهر همچنین به وضعیت سیستم گرمایشی مدارس اشاره کرد و گفت: ۶۰ درصد مدارس کشور و ۶۰ درصد سیستم‌های گرمایشی مدارس ساماندهی شده‌اند، در ۴۰ درصد باقی مانده بخاری‌های چکه‌ای خطری ندارند اما گازی هستند که باید جمع آوری شوند. وی با بیان اینکه اعتبار خوبی از محل عوارض گاز برای این بخش تخصیص یافته است، اظهار کرد: در مورد سیستم گرمایشی مدارس سالانه ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص می‌دهند که امسال ۲۰۰ میلیارد تومان در شش ماهه تامین شده است.