ضربه به اعتماد مشترکان
تبدیل بدون اجازه سیم کارتهای همراه اول به ایرانسل در مشهد نه تنها باعث اعتراض برخی مشترکها شد، بلکه ضررهایی نیز بر آنها تحمیل کرد.
سیمکارتهایی با تکنولوژی مبتنی بر NFC میتوانند ضمن حفظ تمامی قابلیتهای یک سیم کارت 4G، دستگاههای موبایل را تبدیل به یک کیف پول آنلاین و آفلاین سازند. این سیستم جایگزین تمام کارتهای پلاستیکی مورد استفاده شهروندان خواهد شد. در واقع با داشتن سیم کارت NFC میتوان اطلاعات مربوط به انواع کارتهای بانکی را روی سیم کارت و به صورت امن ذخیره کرد و پرداختهای آنلاین را از طریق شبکه شتاب با آن انجام داد و همچنین میتوان انواع کیف پول را روی فضای امن سیم کارت تعریف کرد و بدین ترتیب تمامی تراکنشها و پرداختها را بهصورت آفلاین و با نزدیک کردن موبایل به پذیرنده و بدون نیاز به وارد کردن رمز، به سرعت انجام داد.
ایرانسل در تلکام 2016 با کمک شرکت فناپ پرداخت، بانک پاسارگاد از راهحل پرداخت همراه مبتنی بر NFC رونمایی کرده بود و امسال در قراردادی با شهرداری مشهد و سازمان اتوبوسرانی مراحله اولیه ثبت برای واگذاری سیم کارتهای جدید را آغاز کرد، اما مشکل از آنجایی شروع شد که نه تنها تبلیغات را روی بازار خودش برای جایگزینی سیم کارتهای قدیمی ایرانسل آغاز و اعلام کرد امکان جایگزینی سیم کارتهای NFC با سیم کارتهای همراه اول نیز وجود دارد. مشترکهای همراه اول چون از جزئیات طرح مطلع نبودند در این ثبت نام شرکت کرده بودند و تصور آنها بر این بود که سیم کارت همراه اول با قابلیت NFC به آنها داده میشود، در حالی که در عمل سیم کارت آنها با ایرانسل جایگزین شده بود.
چرا مشترکهای همراه اول اعتراض کردند؟
خانم دلدار یکی از مشترکین همراه اولی در این طرح شرکت کرده بود و به گفته خودش نه تنها سیم کارت همراه اولش را از دست داد، بلکه میزان اعتبار موجود در آن نیز سوخت. او درباره جزئیات این اتفاق اینگونه توضیح داد: «پس از مراجعه به نمایندگی ایرانسل برای فعالسازی خط ایرانسلم که مسدود شده بود گفتند که اگر خط همراه اول دارید میتوانید آن را ترابرد کنید و ایرانسلی شده و 14 گیگ اینترنت رایگان دریافت کنید و اگر نخواستید میتوانستید دوباره بعد از چند روز به همراه اول برگردید.»
او با بیان اینکه دو روز پس از ثبت نام خط همراه اول من غیرفعال شد، افزود: « شماره من 915 اعتباری همراه اول بود که پس از اینکه ایرانسلی شد پیامها و تماسهای که از طرف همراه اول بود دریافت نمیکرد و تنها ایرانسلیها میتوانستند به شماره من زنگ بزنند. از طرف دیگر 7 هزار تومان اعتبار موجودی آن سوخت شده بود که نمایندگی ایرانسل قبل از ترابرد درباره آن به من چیزی نگفته بود و حتی 14 گیگ اینترنتی را که به من قول داده بودند و من به خاطر آن در این طرح ثبت نام کردم، فعال نشد.» در ادامه خانم دلدار برای رفع مشکل به اپراتور همراه اول مراجعه میکند و نمایندگی آنجا میگوید: «خط شما از طریق ایرانسل مسدود شده و باید مشکل خود را با ایرانسل حل کنید تا ما بتوانیم دوباره خط همراه اول شما را فعال کنیم.» او دوباره به نمایندگی ایرانسل مراجعه میکند و نمایندگی آنجا میگوید: «حداقل سه تا 6 ماه در اپراتور ایرانسل بمانید و بعد از 6 ماه میتوانید به همراه اول بازگردید.»
به نظر میرسد آسیب به مشترکان تنها با هدف جذب مشترک جدید اقدامی است که برخی اپراتورها انجام میدهند و در بلندمدت میتواند به اعتماد عمومی جامعه نسبت به آنها آسیب بزند.
البته همراه اول نیز فعلا مراحل پایلوت و آزمایشی عرضه سیم کارت NFC را تجربه میکند، گرچه سالها پیش از طریق تگهای جیرینگ (NFC TAG) تا حدودی وارد این بازار شده بود. این تگها به صورت برچسب به پشت موبایل وصل شده و برخی عملیاتهای پرداختی سادهای چون بلیت مترو و اتوبوس و... را به صورت الکترونیکی و تکنولوژی NFC انجام میدهند.