کمبود ۱۱ هزار نفری معلم در شهرستانهای تهران
وزارت آموزش و پرورش از یک سو با کمبود نیرو موجه است و ازسویی، کمبود بودجه، امکان جذب نیروی ثابت هم به این وزارتخانه نمیدهد. مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران با اشاره به افزایش ۷۰ هزار نفری دانشآموزان در این شهرستانها گفته که با کمبود 11 هزار معلم روبرو هستیم. او گفته: سعی کردیم با دو شیفتهکردن مدارس مشکل کمبود فضا را حل کنیم. عبدالرضا فولادوند با اشاره به افزایش آمار دانشآموزان شهرستانهای استان تهران گفت: امسال حدود ۷۰ هزار نفر به دانشآموزان ما اضافه شدهاند و از همین رو به لحاظ فضا دچار مشکل هستیم، زیرا سرعت افزایش جمعیت دانشآموزی با سرعت ساخت و سازهایمان همخوانی ندارد. او با اشاره به اینکه بخشی از مدارسمان را دوشیفته کردهایم، گفت: حدود ۵۰ درصد مدارس شهرستانهای اطراف تهران دو شیفته هستند، در حالی که طبق میانگین تنها ۲۰ درصد از مدارس کشور دو شیفته هستند. ما توانستیم کمبود فضا را با دو شیفتهکردن مدارس جبران کنیم.
مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران با اشاره به تراکم بالا در مدارس اطراف تهران گفت: تراکم کلاسهای ما بالاست، اما با تلاش و همکاری استاندار تهران و خیرین مدرسهساز برنامهای در نظر گرفته شده است برای اینکه تا پنج سال آینده حدود ۱۲ هزار کلاس تخریبی بازسازی و به کلاسهای ما اضافه شوند. فولادوند به ایلنا گفت: در طول تابستان حدود ۵۴ آموزشگاه و ۶۶۰ کلاس را به فضاهای آموزشیمان اضافه کردیم. بطور کل سعی کردیم با دو شیفته کردن مدارس مشکل کمبود فضا را حل کنیم، اما اگر بخواهیم به مدراس تک شیفت فکر کنیم هنوز با آن فاصله زیادی داریم. او گفت: پیشبینی کرده بودیم که ۱۱۰ هزار دانشآموز به جمعیت دانشآموزیمان اضافه شود، اما تاکنون ۷۰ هزار نفر اضافه شدهاند و حتی برای ۴۰ هزار نفر هم ظرفیت داریم.
مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران بیان کرد: از همین حالا در راستای ساماندهی نیروی انسانی و فضای آموزشی در سال تحصیلی ۹8-۹7 در حال برنامهریزی هستیم، اما بطور کل اگر بخواهیم شیفت دوم مدارس را در نظر بگیریم، برای حدود ۴۰ هزار دانشآموز نیز ظرفیت داریم و میتوانیم بگوییم که شهروندان ما نگرانی در این زمینه نداشته باشند. فولادوند در پاسخ به این سوال که آیا مدارس شهرستانهای تهران به لحاظ ایمنی استانداردهای لازم را دارند؟ گفت: در کل کشور حدود ۳۰ درصد از مدارس جزو مدارس تخریبی هستند، مدارسی که کد تخریبی داشتند دیگر از رده خارج شدند و هیچ دانشآموزی در آنجا نیست، اما بالاخره مدارسی داریم که نیاز به تعمیر و مقاومسازی دارند و انجام این کار هم جزو برنامههای ما هست.
مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا تراکم بالا در کلاس درس و حتی دو شیفتهشدن مدارس موجب کاهش کارکرد آموزشی دانشآموزان و حتی معلم نخواهد شد، گفت: صد در صد همینطور است که شما میگویید، اما تلاش کردیم با برنامهها و طرحهای جانبی به گونهای این کیفیت را تقویت کنیم، زیرا تراکم بالا کلاس را شلوغ و تمرکز معلم را کم میکند، اما برخی مواقع مجبوریم، این کار را کنیم، زیرا تازه اگر فضا هم باشد نیروی انسانی نداریم. فولادوند با اشاره به کمبود نیرو در مدارس شهرستانهای تهران گفت: امسال حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ نیرو کم داشتیم، همچنین آموزش و پرورش در مجموع حدود ۱۱۰ هزار نفر نیرو کمبود داشته که با استفاده از حقالتدریس نیروهای شاغل و سایر نیروها توانست این کمبود را جبران کند. ما نسبت به کل کشور یک دهم کمبود نیرو داریم، البته شاید استان تهران کمبود نیرو داشته باشد، اما به اندازه ما نیست. در سال جاری ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر نیرو کم داشتیم که با کمک مقام عالی وزارت بخشی از مشکلاتمان حل شد و توانستیم به صورت حقالتدریسی نیروی کلاسهایمان را تامین کنیم.