کشتیهای ایرانی تحت پوشش بیمهای دریانوردان هستند
هادی حق شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حال حاضر کشتی های ایرانی در لیست سفید کنوانسیون استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان(STCW) قرار دارند و همچنان تحت پوشش شرکت های بیمه ای هستند و هیچ مشکلی در زمینه تردد ندارند.
اودر همین حال اظهار کرد: ما از اروپاییها انتظار داریم که تمام تلاش خود را در راستای تامین ایمنی کشتیها و دریانوردان داشته باشند.
حقشناس در دومین روز از سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل که با همکاری اتحادیه اروپا برگزار شد، افزود: ایران یکی از قدیمی ترین اعضای سازمان جهانی دریانوردی IMO است و مباحث و چالش های مشترکی را با کشورهای عضو سازمان جهانی دریانوردی به ویژه کشورهای اروپایی در این حوزه دارد.
وی درباره مباحث و چالشهای مشترکی که بین اعضای سازمان جهانی دریانوردی وجود دارد، تصریح کرد: توسعه پایدار، حفاظت از محیط زیست دریایی، جایگزین کردن سوخت مناسب برای کشتیها، کاهش انتشار گازهای گلخانهای و ارتقای سطح ایمنی دریانوردی محور و اهداف مشترکی است که با همکاری کشورهای عضو سازمان جهانی دریانوردی قابل پیگیری است.
حق شناس گفت: حفاظت از محیط زیست دریایی از اولویتهای اتحادیه اروپا و ایران است و ما وظیفه مشترک داریم تا با تامین تجهیزات و تسهیلات به حفظ محیط زیست دریایی کمک کنیم. معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با وجود تحریم های غیر قانونی و غیرعقلانی اعمال شده، رسیدن به اهداف حفظ محیطزیست دریایی و ارتقای استانداردهای ایمنی و افزایش کارآیی کشتی ها دشوار است.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، او گفت: در حال حاضر کشتی های ایرانی در لیست سفید کنوانسیون استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان(STCW) قرار دارند و همچنان تحت پوشش شرکت های بیمه ای هستند و هیچ مشکلی در زمینه تردد ندارند.
تاکید بر پایبند ماندن اروپا به تعهدات
خسرو سرایی، مدیرکل لجستیکی و حمل و نقل چندوجهی سازمان بنادر نیز گفت: بنادر ایران در سالهای اخیر از نظر عملیات بندری و عملیات گمرکی دستخوش تحولات زیادی شده است و در همین راستا از اتحادیه اروپا انتظار میرود سرمایهگذاری در ایران در بحث لجستیک را مد نظر قرار دهند، سرمایهگذاری که به طور حتم با بازگشت سرمایه اولیه همراه خواهد بود.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سرایی با اشاره به اهمیت لجستیک و زنجیره تامین، آن را از مهمترین مباحث در زمینه حمل و نقل کالا دانست و پیش بینی و آینده نگری در این حوزه را مهم و حیاتی خواند.
وی تصریح کرد: مدیریت بندر به طور مستقیم نباید در تجارت دخالت داشته باشد، بلکه باید زمینه و بستر مناسب برای بهبود تجارت و ارتباط منسجم بین زنجیره تامین را مهیا کند. سرایی در تعریف طرح لجستیکی در کلاس جهانی گفت: ادغام و هماهنگی در راستای زنجیره تامین بسیار حائز اهمیت است که این مهم با در نظر گرفتن مواردی نظیر همکاری مشترک، به اشتراک گذاری اطلاعات و دادهها، ایجاد نظم و هارمونی در سیستم های فناوری اطلاعات، استاندارد سازی پروسه ها و بازمهندسی پروسه ها به وقوع می پیوندد. وی بیان کرد: در گذشته جذابیت بندر به تنهایی عامل جذب سرمایهگذاران بود، اما امروزه جذابیت بندر به تنهایی فاکتور کافی نبوده بلکه جذابیت زنجیره تامین و به کارگیری تمام ملزومات لجستیکی است که باعث جذب افراد و سرمایهگذاران به سوی بنادر می شود.
سرایی با بیان اینکه توافقات خوبی بین سازمان بنادر و اتحادیه اروپا بعد از برجام صورت گرفت، افزود: اتحادیه اروپا به تعهدات خود به ایران در حوزه حمل و نقل دریایی و لجستیک پایبند ماند. وی تصریح کرد: بنادر ایران در سال های اخیر از نظر عملیات بندری و عملیات گمرکی دستخوش تحولات زیادی شده است و در همین رابطه از اتحادیه اروپا انتظار می رود سرمایهگذاری در ایران در بحث لجستیک را مد نظر قرار دهند، سرمایهگذاری که به طور حتم با بازگشت سرمایه اولیه همراه خواهد بود. سرایی با اشاره به تشکیل کمیته های مشترک با مسئولین حمل و نقل جاده ای و ریلی پیرامون ایجاد فضای حمل و نقل چند وجهی در بنادر گفت: برای بهینه سازی ارتباط بین بنادر و خطوط ریلی و بنادر و جادهها در راستای کاهش هزینه ها جلسات متعددی تشکیل داده ایم، در واقع در حال حاضر بزرگترین هزینه در زنجیره تامین، هزینه توقف کالا در مسیر است. سرایی با اشاره به تلاش ها برای افزایش سهم حمل و نقل ریلی در بنادر به ۳۰ درصد یادآور شد: در گذشته سهم شبکه ریلی از ترافیک بندر تنها ۶ درصد بوده که در حال حاضر به ۱۱,۵ درصد رسیده است.
مدیرکل لجستیکی و حمل و نقل چندوجهی از اتصال بندر بوشهر - در جنوب کشور - و بندر بندر امیر آباد -- در استان مازندران – به شبکه ریلی در آینده خبر داد.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی در انتها بیان کرد: در مطالعاتی گسترده ای که در زمینه پهنه های لجستیکی در ایران انجام شده، سه مرکز چابهار، بندر عباس و بندر امام به عنوان سه شهر لجستیکی در ایران تعریف شده اند و در کنار آن بندر امیر آباد و بندر جاسک به عنوان دهکده های لجستیکی درنظر گرفته شده اند.
ممنوعیت تردد کشتیهای غیرایمن
در همین حال، نادر پسنده، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: کشتیهای غیر ایمن و غیرمجاز امکان تردد در آبها و بنادر ایران را نخواهند داشت.
پسنده در دومین روز از سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل که با همکاری اتحادیه اروپا برگزار شد، افزود: در راستای قوانین و استانداردهای بینالمللی ۴۲ کشتی در لیست سیاه کشتیهای غیر مجاز قرار گرفتهاند.