حذف نظارت خانوادهها بر دفتر مشق دانشآموزان
خانوادهها باید زمان زیادی را صرف درس و مشق فرزندشان در خانه کنند و خانوادههایی که کم سواد یا بیسواد هستند با معضل جدی در این زمینه مواجهند. والدینی که بسیاری از آنها شاغل هستند از اینکه زمان زیادی را باید به درس و مشق فرزندشان در خانه بپردازند گله دارند. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در طرح تکالیف مهارت دیگر نیازی نیست خانوادهها به رونویسی و دفتر مشق بچهها نظارت کنند، گفت: اما چون خانوادهها شریک اصلی تعلیم و تربیت کودکاناند و نقش مهمی در آن دارند باید کمک کنند تا فرزندانشان بتوانند مهارتهای اساسی را تمرین کنند.
رضوان حکیمزاده درباره تکالیف مهارت محور دوره ابتدایی و گلایه برخی والدین مبنی بر افتادن امر آموزش از دوش معلم به دوش خانوادهها اظهار کرد: اتفاقا قضیه برعکس است و معمولا در تکالیف سنتی که به بچهها میدادیم و تمارینی که از کتب متعدد به بچهها داده میشد تا صفحاتی را حل و رونویسی کنند، خانوادهها را بسیار درگیر میکرد. او افزود: در واقع وظیفه یادگیری به خانوادهها سپرده میشد زیرا وظیفه کنترل یادگیری را از مدرسه به خانواده سپرده بودیم. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در تکلیف مهارت محور هدفمان است که بچهها تکالیف را در مدرسه و زیرنظر معلم انجام دهند به ایسنا گفت: در این طرح معلم بر نحوه یادگیری نظارت میکند و بازخوردهای مناسبی از یادگیری به دست میآورد. هدف غایی ارزشیابی توصیفی هم همین است. حکیمزاده ادامه داد: در ساعات خارج از مدرسه دانشآموزان صرفا فعالیتهایی را متناسب با اقتضای سنشان انجام میدهند که کمک میکند تا مهارتهای خود را ارتقاء ببخشند.
او با بیان اینکه در این طرح دیگر نیازی نیست خانوادهها به دفتر و دستک و رونویسی و مشق بچهها نظارت کنند گفت: اما چون خانوادهها شریک اصلی تعلیم و تربیت کودکاناند و نقش مهمی در آن دارند باید کمک کنند تا فرزندانشان بتوانند مهارتهای اساسی را تمرین کنند. وی افزود: در واقع خانوادهها در کنار فرزندانشان قرار میگیرند، مثلا تقویت عمل درست حساب کردن را از طریق مشارکت در خرید خانواده و حساب و کتاب کردن فرا میگیرند و بچهها رفتارهای خوبی در وجودشان نهادینه میشود.
حکیمزاده تاکید کرد که خانوادهها نباید نگران باشند، اگر بیشتر همکاری کنند و ما هم آگاهی بیشتری بدهیم دغدغهها رفع میشود. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره شروع اجرای طرح نیز گفت: طرح در مدارس آزمایشی در حال اجراست. بررسیهایی داریم و جدی نظارت میکنیم تا اشکالات را رفع کنیم و بعد آن را توسعه دهیم.
او ادامه داد: در سالهای گذشته این طور جاافتاده که معلم فقط باید آموزش بدهد و خانواده باید مسوول حل مسائل درسی باشد؛ زمان لازم است تا این نگرش تغییر کند اما امیدوارم به تدریج به این سمت برویم.