اخبار
برخی مدارس قدیمی قابل استفاده نیستند
نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه برخی مدارس قدیمی قابل استفاده نیستند، گفت: ۱۲۰ هزار کلاس درس در کشور نیازمند بهسازی هستند. احسن علوی درباره وضعیت بافتهای فرسوده مدارس در کشور، گفت: مدارس قدیمی که متعلق به قبل از انقلاب اسلامی هستند، بسیار مستهلک، فرسوده و غیر قابل استفاده هستند. نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از مدارس نیازمند تخریب، بازسازی ومقاومسازی هستندتا بتوان وضعیت عمرانی مدارس در کشور را ساماندهی کرد تصریح کرد: برخی مدارس قدیمی قابل استفاده نیستند و با استانداردها و آیین نامههای جدید همخوانی ندارند بنابراین نباید این نوع مدارس برای استفاده عمومی دانشآموزان مدنظر قرار بگیرد. علوی افزود: دولت در تخریب و بازسازی مدارس قدیمی میبایست اهتمام ویژه داشته باشد تا وضعیت عمرانی مدارس به شرایط استاندارد برسد زیرا مناطق کمتر توسعهیافته کشور نیازمند افزایش تاسیس مدارس است. او در ادامه به خانه ملت گفت: با توجه به مهاجرتهایی که از روستاها شده است، جمعیت دانشآموزی روستاها بسیار کاهش یافته است بنابراین باید دانشآموزان روستایی در یک مدرسه تجمیع شوند. او با بیان اینکه 131 هزار کلاس درس نیز در کشور نیازمند مقاومسازی هستند تصریح کرد: دولت برای بهسازی و مقاوم سازی مدارس برنامه مناسبی را ترسیم کرده است که امیدواریم این روند ادامه یابد. او با بیان اینکه برخی از مدارس قدیمی قابل استفاده نیستند یادآور شد: 120هزارکلاس درس در کشور نیازمند بهسازی است.
هنوز خبری از موج آنفلوآنزا نیست
رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت ضمن تشریح وضعیت بروز و شیوع آنفلوآنزا در کشور، گفت: خوشبختانه هنوز موج نخست آنفلوآنزا شروع نشده، اما با سردتر شدن هوا باید منتظر همهگیری آنفلوآنزا باشیم و بر همین اساس رعایت نکات بهداشتی بسیار اهمیت دارد. محمد مهدی گویا درباره وضعیت شیوع آنفلوآنزا در کشور با توجه به فصل سرما، به ایسنا گفت: خوشبختانه هنوز موج اول آنفلوآنزا در کشور آغاز نشده است و موارد کمی از این بیماری را در کشور شاهد هستیم. او افزود: البته در برخی از استانها افزایش موارد آنفلوآنزا را داشتهایم، اما در حدی نیست که هنوز بخواهیم بگوییم که طغیان بیماری آغاز شده است. شدت بیماری هم در مواردی که تاکنون رخ داده، متوسط بوده است. هرچند که هنوز برای قضاوت زود است. رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه فکر میکنیم با سردتر شدن هوا باید منتظر شروع همهگیری آنفلوآنزا باشیم، درباره زمان تزریق واکسن این بیماری، گفت: به هر حال هرچه زودتر واکسن آنفلوآنزا تزریق شود، بهتر است. همانطور که قبلا اعلام شده بود، اواخر شهریور ماه و اوایل مهر زمان خوب تزریق واکسن آنفلوآنزا بوده است. البته به کسانیکه در گروههای پرخطر قرار دارند و هنوز واکسن دریافت نکردهاند، در صورت دسترسی اگر واکسینه شوند، بهتر است. گویا همچنین به مردم توصیه کرد: مردم در فصل سرما آداب تنفسی را رعایت کنند. شستوشوی دستها نیز در پیشگیری از آنفلوآنزا حرف اول را میزند. در عین حال باید از پخش ترشحات تنفسی در زمان ابتلا به بیماری جلوگیری کرده و در زمان سرفه، عطسه و... با دستمال جلوی دهان و بینی خود را بگیرند. در عین حال در زمان ابتلا به آنفلوآنزا تا حد امکان در منزل استراحت کنند. او ادامه داد: در عین حال به مردم توصیه میکنم که خودسرانه از دارو استفاده نکنند؛ بهخصوص آنتیبیوتیکها. آنفلوآنزا یک عفونت ویروسی است و به درمان آنتیبیوتیکی نیاز ندارد.
راهاندازی اتاق اولیاء در ۱۰ درصد مدارس کشور
مدیرکل دفتر انجمن اولیاء و مربیان وزارت آموزش و پرورش از ایجاد اتاق اولیاء در ۱۰ درصد مدارس کشور در سال جاری خبر داد و گفت: این برنامه به تدریج در سایر مدارس کشور نیز اجرا میشود. نورعلی عباسپور درباره جزئیات راهاندازی اتاق اولیاء در مدارس اظهار کرد: در آموزش و پرورش بر نقش اولیاء در فرآیند تعلیم و تربیت تاکید بسیاری میشود.
او افزود: اولیاء وارد محیط مدرسه میشوند و باید کرامت آنها حفظ شود و محلی وجود داشته باشد تا آنها در آن جلسات خود را برگزار کنند. مدیرکل دفتر انجمن اولیاء و مربیان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اولیاء بعضا در مدارس جای مشخصی ندارند گفت: قصد داریم اتاق اولیاء را راهاندازی کنیم تا آنها بتوانند امور مدیریتی خود را سامان دهند. عباسپور ادامه داد: امسال خواستیم تا ۱۰ درصد مدارس اتاقهای اولیاء را راهاندازی کنند که کارکردهای مختلفی هم دارد. فراهم شدن امکان گفتوگوی والدین و فرزندان با معلمان و مدیر مدرسه از جمله کارکردهای آن است. او در ادامه به ایسنا گفت: معمولا اولیاء قصد دارند جلساتی برگزار کنند و ماموریتهای خویش را انجام دهند و همچنین مهمانانی از بیرون دعوت و از مشارکت سازمانهای دیگر استفاده کنند و به همین علت باید فضای فیزیکی لازم و در شأن را در اختیار داشته باشند. مدیرکل دفتر انجمن اولیاء و مربیان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه جای اتاق اولیاء در مدارس خالی است اظهار کرد: مکاتباتی با سازمان نوسازی مدارس نیز انجام دادهایم تا در طراحی مدارس جدید مکانی را در سازمان مدرسه برای اتاق اولیاء پیش بینی کنند. عباسپور افزود: اجرای این برنامه مبتنی بر پیشنهادات خود انجمنهای اولیاء و مربیان بود و اینکه جای مناسبی در مدرسه برای انجام فعالیتهای خود ندارند.