نظارت بر تاکسیهای اینترنتی در تعلیق
محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از وجود ابزارهای قدرت که مانع تدوین دستورالعمل فعالیت تاکسیهای اینترنتی میشود، خبر داد.
به گزارش ایسنا، پورسیدآقایی در مورد سرانجام تدوین آیین نامهای برای تاکسیهای اینترنتی گفت: آییننامهای برای همه تاکسیهای اینترنتی تدوین شده است که براساس آن در مورد نحوه اخذ مجوز، چگونگی نظارت و ضوابط فعالیت آنها دستورالعملهایی مشخص شده است.
وی با بیان اینکه آییننامه توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با مشارکت شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تهیه شده و باید در این شورا به تصویب برسد، تصریح کرد: متأسفانه ابزارهای فشار و قدرتی وجود دارد که جلوی کنترل و نظارت شهرداری بر شرکت های تاکسی های اینترنتی را می گیرد.
پورسیدآقایی با بیان این که تدوین این آیین نامه دو بار در دستور کار شورای عالی ترافیک قرار گرفته اما از دستور خارج شده است، گفت: اما کماکان ما به دنبال وضع قوانین نظارت بر آنها هستیم تا شهرداری بتواند کار قانونی خود در حوزه نظارت بر خودرو و رانندگان درونشهری را به زودی اجرایی کند. وی در مورد احتمال سرپیچی تاکسیهای اینترنتی از این آییننامه گفت: اگر این آییننامه در شورای عالی ترافیک کشور تصویب شود، برای همه تاکسیهای اینترنتی لازم الاجرا خواهد بود.
۱۲۰۰ اتوبوس نو خریداری شد
همچنین معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از ثبت سفارش برای خرید و واردات بیش از 1200 اتوبوس نو شهری خبر داد و گفت: برای از رده خارج کردن اتوبوسهای فرسوده 12-10 ساله، بهصورت کوتاهمدت میتوان نسبت به خرید و استفاده از اتوبوسهای دست دوم 3-2 ساله اقدام کرد تا وضعیت اقتصادی متعادل شود.
به گزارش ایلنا، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، با اشاره به پیگیریهای انجام شده برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اظهار کرد: براساس طرحی، مقرر شده دولت از محل صرفهجویی مصرف نفت، نصف هزینه خرید اتوبوس را به بخش خصوصی پرداخت کند. بنابراین بخش خصوصی میتواند در خرید اتوبوسهای نو و واردسازی آنها به ناوگان حمل و نقل فعالیت کند.
محسن پورسیدآقایی ادامه داد: ایده خرید اتوبوسهای دست دوم به این دلیل مطرح شد که اگر نتوانستیم اتوبوسهای نو وارد ناوگان کنیم، این ایده را به کار گیریم. به هر حال نرخ ارز افزایش یافته و اتوبوس نو هم گران شده است.
ممکن است فعالان بخش خصوصی به دلیل عدم صرفه قیمت بلیت، نسبت به خرید اتوبوس نو رغبت نشان ندهند. ما این ایده را مطرح کردیم که اگر لازم شد، به صورت محدود و مثلا 3 هزار اتوبوس دست دوم بیاوریم تا فعلا نیاز شهر تامین شود و بعد از اینکه شرایط تحریم برطرف شد، نسبت به خرید اتوبوس نو اقدام کنیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه هجمهای شکل گرفت که چرا از خرید اتوبوس دست دوم سخن گفته میشود، بیان کرد: ما نمیخواهیم به طور کامل از اتوبوس دست دوم استفاده کنیم اما در شرایطی که تعداد زیادی اتوبوس با عمر بالای 12-10 سال داریم که باید کنار گذاشته شوند و شرایط تحریمی و بودجه ناکافی اجازه کنار گذاشتن آنها و تامین چندین هزار اتوبوس نو را به ما نمیدهد، میتوان از راهکارهای موقت استفاده کرد.
وی تاکید کرد: میتوان در دنیا اتوبوسهای دست دوم با 2 تا 3 سال کارکرد پیدا کرد. میتوانیم در شرایط تحریمیفعلی چند هزار دستگاه اتوبوس دست دوم با کارکرد پایین وارد کنیم؛چنین اتوبوسهایی قطعا از اتوبوسهای فرسوده 12-10 ساله خودمان بهتر هستند. فعلا میتوان از چنین اتوبوسهایی استفاده کرد تا شرایط تحریمی برطرف و وضعیت اقتصاد نرمال شود و بتوانیم به تعداد کافی اتوبوس نو خریداری کنیم. واضح است که خرید اتوبوس دست دوم یک برنامه طولانیمدت نیست اما از راهحلهایی است که میتواند در کوتاهمدت و به صورت ضربالاجل جواب دهد.
پورسیدآقایی با اشاره به ثبت سفارش خرید 1200 اتوبوس نو شهری خبر داد و عنوان کرد: صندوق توسعه ملی به این اتوبوسها ارز تخصیص داده و وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی پیگیری تامین اتوبوسهای نو در کشور است. اما به موازات اقدام برای تامین اتوبوسهای نو، میتوان به اقدامات دیگری برای جایگزینی اتوبوسهای فرسوده پرداخت.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره اینکه اتوبوسهای نو ثبتسفارششده چه زمانی وارد کشور میشوند، اظهار بیاطلاعی کرد و گفت: در این رابطه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید پاسخ دهد.