اظهارات جلیلی فرافکنی است

۱۳۹۷/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۸۳۸

ایران| رییس دفتر رییس‌جمهوری در واکنش به اظهارات سعید جلیلی که گفته بود باغ گلابی برجام چه شد؟ خاطرنشان کرد: وی از روز اول مرتب انتقاد می‌کرد و زمانی که برجام امضا شد و همه مردم خوشحال بودند هم این حرف را می‌زد. حرف‌های او فرافکنی برای دوره‌ای است که مسوولیت داشته و حاصل مسوولیت‌های او این تعداد قطعنامه‌های شورای حکام و شورای امنیت علیه ایران است. طبیعی است هرکسی جای ایشان باشد همین حرف‌ها را می‌زند. واعظی بعد از پایان نشست هیات وزیران، درباره انتقاد به تهیه سازوکار مالی با اروپا از سوی منتقدان دولت بیان کرد: منتقدان دنبال نکات منفی هستند ما باید از همه فرصت‌هایی که در دنیا برای ما وجود دارد استفاده کنیم. وزارت خارجه سفارتخانه‌ها و سایر وزارت خانه‌ها در تلاشند تا زمینه همکاری شرکت‌ها و بنگاه‌های خصوصی را فراهم آورند، هفته گذشته چند بانک مختلف کار خود را آغاز کردند. او ادامه داد: ایجاد spv در اروپا مزیتی است برای ما اگر نظر منتقدان این است که ما برای خود فرصت ایجاد نکنیم، دولت این کار را انجام نداده و از همه فرصت‌ها برای آسان شدن صادرات و واردات بهره می‌برد. به گزارش تعادل، در پایان یک هفته پر خبر؛ اعضای کابینه دوازدهم دیروز بعد از پایان نشست هیات وزیران راهی حیاط پاستور شدند تا به پرسش‌های خبرنگاران درباره موضوعات جاری کشور پاسخ دهند. موضوعاتی مانند انتصاب داماد رییس‌جمهوری در پست معاون وزیر صنعت یا حاشیه‌هایی که وزارت اقتصاد طی روزهای اخیر به دلیل برخورد نماینده سراوان با یکی از ماموران حراست داشته و... از جمله پرسش‌هایی بود که خبرنگاران تلاش می‌کردند در جریان گفت‌وگو با دولتمردان ابعاد و زوایای گوناگون آن را جویا شوند.

در حوزه مباحث اقتصادی رییس دفتر رییس‌جمهوری در پاسخ به این پرسش که دولت سرانجام چه زمانی بودجه 98 را راهی بهارستان می‌کند؛ به اصلاحات بودجه مبتنی بر رهنمودهای اخیر رهبری اشاره کرد و اعلام کرد که نهایتا تا هفته آینده دولت را تقدیم مجلس خواهد کرد.  اما نکته قابل توجه نشست روز گذشته نه مربوط به وزرای دولت و معاونان رییس‌جمهوری بلکه مربوط به اولین حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت بود؛ پیروز حناچی که برخی رسانه‌های اصولگرا طی هفته‌های گذشته از مخالف دولت با حضور وی در جلسات کابینه خبر می‌دادند بلافاصله بعد از حضور در اولین نشست هیات دولت به میان خبرنگاران آمد و به پرسش‌های آنان پاسخ گفت.  حناچی در پاسخ به این پرسش تعادل در خصوص توقف احتمالی اطلس مال در تهران و برنامه‌های شهرداری برای مقابله با کانون‌های قدرت و ثروت در شهر به نفع منافع عمومی شهروندان به این نکته اشاره کرد که شهرداری تلاش می‌کند ضمن بستر‌سازی برای جذب سرمایه‌های خصوصی منافع عمومی شهروندان را در اجرای پروژه‌های شهری مد نظر قرار دهد.

  رییس‌جمهور از انتصاب وزارت صنعت خبر نداشت

«رییس‌جمهوری از انتصاب دامادش به عنوان معاون وزیر صنعت بی‌خبر بود.» این عباراتی است که رییس دفتر رییس‌جمهوری در پاسخ به پرسش «تعادل» در خصوص این واقعیت که آیا شخص رییس‌جمهوری از انتصاب اخیر وزارت صنعت باخبر بوده مطرح می‌کند. حاشیه‌هایی که طی یک هفته گذشته رسانه‌های اصولگرا با استفاده از تمام ابزارهای رسانه‌ای شان آن را بازنشر می‌کردند و تلاش می‌کردند که این دیدگاه را در میان مخاطبان ایجاد کنند که این انتصاب با دستور شخص رییس‌جمهوری اجرایی شده است.  رییس دفتر رییس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درخصوص زمان نهایی ارسال بودجه به مجلس اعلام کرد که امیدواریم شرایط به گونه‌ای پیش برود که هفته آینده بودجه را تقدیم مجلس کنیم. به گزارش «تعادل» محمود واعظی درباره انتصاب داماد رییس‌جمهور در پست معاونت وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: واقعیت آن است که روحانی در جریان این‌انتصاب نبوده هیچگاه کسی‌را توصیه نکرده و ‌نمی‌کند، عملکرد ایشان روشن بوده است. مهدی‌زاده از دوستان‌قبلی‌ رحمانی بوده و همشهری‌ ‌هستند. دکترای زمین‌شناسی دارد و ‌صاحب سبک و علم‌ است. او خاطرنشان کرد: ایشان از چندماه‌ قبل‌ ازدواجشان‌ کارنامه اجرایی خوبی داشته است. دارای تالیف و مقالات علمی است و از نظر وزیر صنعت، وی گزینه شایسته‌ای است، ولی ما در دولت نخواستیم در افکار عمومی حساسیت ایجاد کنیم و مهدی‌زاده برای احترام به افکار عمومی استعفا کرد. رییس‌جمهور هم از انتصاب دامادش اطلاعی نداشت. واعظی در ادامه با بیان اینکه هیات‌دولت تاسف خود را درباره حادثه آتش‌سوزی مدرسه در استان سیستان اعلام کرده است بیان کرد: ما به خانواده‌های این دانش‌آموزان تسلیت می‌گوییم. نماینده وزارت بهداشت و آموزش و پرورش در منطقه هستند و هم به خانواده‌های دانش‌آموزان و هم به علت حادثه رسیدگی می‌کنند و هم مسببان، تا این حادثه دیگر تکرار نشود، البته این مدرسه دولتی نبوده است. رییس دفتر رییس‌جمهور همچنین درباره بررسی مجدد بودجه در دولت پس از رهمنودهای رهبری بیان کرد: تماما تلاش ما لحاظ رهنمودهای رهبری در بودجه است.امیدواریم شرایط به گونه‌ای پیش برود که هفته آینده بودجه را تقدیم مجلس کنیم. از هفته گذشته براساس رهمنودهای رهبری جلسات متعددی داشته‌ایم، دیروز بعد از ظهر جلسه هماهنگی سران قوه برگزار شد ما هزینه‌های مختلف را کم کرده‌‌ایم، اما پرداختی به کمیته امداد، بهزیستی، بازنشستگی و حقوق بگیران را کاهش نداده‌ایم. رییس دفتر رییس‌جمهور در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار «تعادل» درباره اظهارات جهانگیری که بودجه را گوشت قربانی نامیده بود، بیان کرد: در طول 100 سال گذشته بودجه به یک شکل تدوین شده و استمرار یافته است و برای همه دستگاه‌ها حق ایجاد شده است و اکنون که با محدودیت‌های بودجه مواجهیم همه دستگاه‌ها چه دولتی و چه غیر دولتی بودجه را حق خود می‌دانند و از این باب فشار زیادی به دولت وارد می‌شود. ما باید در ساختار بودجه تجدید نظر کنیم، ردیف‌ها را باید کم و متمرکز‌سازیم. واعظی همچنین در تشریح آخرین تلاش‌های دولت برای کاهش قیمت اجناس گفت: در دولت بحث بسته تثبیت قیمت کالاها مطرح شده و رییس‌جمهور از وزارت صنعت خواسته تا هر چه زودتر این بسته را به دولت ارایه کند.

  همراهی مردم

برای حل مشکل آلودگی هوا

حناچی در پاسخ به این پرسش «تعادل» که برای حل مشکلات پروژه‌هایی مانند اطلس مال که مستقیما با منافع ملی مردم سرو کار دارد، چه برنامه‌ای دارید اظهار کرد: فضای ساخته شده در شهر محصول تقاطع متعادل منافع سیاست‌گذاران و سیاستمداران به معنای منافع حاکمیتی منافع سرمایه‌داران و سرمایه‌گذاران است. وقتی حوزه سوم که منافع شهروندان است مغفول بماند پروژه‌ها موفق نخواهند شد.مطمئنا کاری که ما می‌کنیم این است که شکل این موضوع را تغییر می‌دهیم تا آن را متعادل کنیم. شهردار تهران در ادامه گفت: آلودگی در این شهر به علت وسیله نقلیه است که سوخت فسیلی مصرف می‌کنند. اینکه حل این مشکل تا چه زمانی طول می‌کشد به همراهی مردم مربوط می‌شود اما قطعا با همراهی مردم این اتفاق خواهد افتاد. حناچی اظهارکرد: شما فکر می‌کنید شهر آمستردام از اول اینگونه بوده است؟ حدود چهار هزار نفر در لندن در هفتم دسامبر 1952 در یک روز در اثر آلودگی از بین رفتند و بعد تصمیم گرفتند تا درست عمل کنند. حناچی سپس گفت: اینکه حل این مشکل تا چه زمانی طول می‌کشد به همراهی مردم مربوط می‌شود اما قطعا با همراهی مردم این اتفاق خواهد افتاد.

وی در ارتباط با بازسازی بافت‌های فرسوده نیز تصریح کرد: برنامه میان مدتی را به شورای شهر ارایه کرده‌ایم. جایگزینی منابع مالی پایدار به جای منابع ناپایدار و کاهش هزینه‌های جاری راه‌حل این

 موضوع است.

شهردار تهران گفت: ما دو مسیر را بطور همزمان به شکل میان مدت طی می‌کنیم. دامن زدن به اداره امور شهر از طریق ساخت و ساز راه‌حل مشکل نیست اما فورا هم نمی‌شود حلش کرد.وی در ارتباط با جلسه هیات دولت گفت: در جلسات هیات دولت شرکت خواهم کرد، امروز بحث بر سر بودجه بود.وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که به افزایش فضای طرح ترافیک انتقاد کرد، گفت: هیچ تصمیمی درباره این موضوع گرفته نشده است. هر تصمیمی که گرفته شود منوط به تصمیم نهایی در شورای عالی ترافیک تهران است. برای توسعه دادن حوزه حمل و نقل عمومی باید شرایط سخت‌گیرانه‌تری برای استفاده از خودروهای شخصی گرفته شود. به شرطی که حوزه حمل نقل عمومی

 جوابگو باشد.

    عرضه 500 هزار واحد مسکونی در هر سال

خبرنگار تعادل در گفت‌وگو با وزیر راه و شهرسازی با طرح این پرسش که ایا ایده‌های وزیر سابق راه و شهرسازی در خصوص ساخت مسکن اجتماعی را به بایگانی سپرده‌اید یا اینکه این ایده را در دوره جدید فعالیت‌های وزارتخانه ادامه خواهید داد، به این نکته اشاره کرد که جدا از نام‌ها آنچه که برای ما مهم است؛ رسیدن به یک سقف مشخص در ساخت و ساز مسکن برای اقشار کم برخوردار است؛ سقفی که از نظر ما در هر سال حداقل 500هزار واحد مسکونی را شامل می‌شود. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم متعادل‌سازی عرضه و تقاضای مسکن در کشور خاطرنشان کرد: هفته قبل با حضور رییس‌جمهوری در وزارت راه و شهرسازی برنامه احداث 400 هزار واحد مسکونی در سطح کشور برای جامعه متقاضی که اقشار متوسط و کم درآمد هستند، اعلام شد.وی با بیان اینکه این پروژه‌ها توسط توسعه‌گران و انبوه‌سازان کشور در دست اجرا قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: قرار است 200 هزار واحد مسکونی در 21 شهر جدید و 100 هزار واحد در شهرهای با جمعیت زیر 50 هزار نفر و همچنین 100 هزار واحد مسکونی در مناطقی که دارای بافت فرسوده هستند ساخته شود؛ این برنامه در کنار تکمیل و تحویل 500 هزار واحد مسکونی که متعلق به مسکن مهر است، از برنامه‌های تولید مسکن است که در سال 1398 و 1399 اجرا می‌شود.وزیر راه و شهرسازی در ادامه درباره سرنوشت مسکن اجتماعی تاکید کرد: من بارها گفته‌ام که این طرح مسکن ویژه اقشار متوسط و کم‌درآمد است و وظیفه دولت آن است که به لحاظ قانونی این تکلیف را انجام دهد. وزارت راه و شهرسازی موظف است که با فعال‌سازی جریان تولید مسکن متعادل‌سازی عرضه و تقاضای مسکن را فراهم کند.

    با نماینده، کارمند گمرک وارباب رجوع براساس قانون رفتار می‌شود

معاون پارلمانی رییس‌جمهور با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در مجلس برای رسیدگی به ماجرای انتشار فیلم درگیری نماینده مردم سراوان در اداره گمرک با یک ارباب رجوع گفت: در این جلسه مقرر شد نسبت به کارمند، ارباب رجوع و نماینده محترم مجلس بر اساس قانون برخورد شود.

حسینعلی امیری درباره انتشار فیلمی از درگیری نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی با یکی از مراجعان اداره گمرک کشور در فضای مجازی و پیگیری‌های انجام شده در این زمینه در مجلس اظهار کرد: آنچه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، فیلم کاملی نبود و همین موضوع باعث بروز سوءتفاهم‌‌هایی در جامعه و میان نمایندگان در مجلس شد.وی ادامه داد: در این زمینه روز گذشته حدود 45 دقیقه از زمان جلسه مجلس به صورت غیر علنی به بررسی این موضوع اختصاص یافت و جمع‌بندی که انجام شد آن بود که جلسه‌ای با مسوولیت آقای پزشکیان به عنوان نایب‌رییس مجلس و با حضور اعضای هیات ناظر بر رفتار نمایندگان، وزیر امور اقتصاد و دارایی، نماینده مردم سراوان و من برگزار شود.وی با بیان اینکه «فردی که در کلیپ منتشر شده به نماینده سراوان اهانت می‌کند کارمند دولت نیست، بلکه ارباب رجوع بود» ادامه داد: قرار شد نماینده سراوان نسبت به فردی که او را مورد اهانت قرار داده در دستگاه قضایی اظهار شکایت کند. همچنین مقرر شد تا نحوه برخورد کارمند گمرک به هیات رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع شود تا اگر احیانا قصوری از سمت او صورت گرفته مطابق قوانین و مقررات رسیدگی شود. از دیگر نتایج جلسه روز گذشته آن بود که مقرر شد مشکلاتی که در حوزه انتخابیه آقای درازهی نماینده مردم سراوان، در حوزه گمرک وجود دارد از طریق رییس گمرک و معاون پارلمانی وزارت اقتصاد بررسی و حل و فصل شود. او در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا وزیر اقتصاد در جلسه روز گذشته مجلس به دلیل برخورد کارمند اداره گمرک با نماینده سراوان عذرخواهی کرده است، گفت: در جلسه غیر علنی روز سه‌شنبه اصلا شرایط برای صحبت کردن آقای دژپسند فراهم نشد و ایشان در این جلسه از کسی عذرخواهی نکرد.

    از نماینده سراوان عذرخواهی نکردم

وزیر اقتصاد و دارایی هم تاکید کرد: از نماینده سراوان درباره اتفاق گمرک عذرخواهی نکردم.‌ فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه هیات دولت درباره عذرخواهی‌اش از نماینده مردم سراوان در مجلس درخصوص درگیری این نماینده در ساختمان گمرک گفت: من در این باره گفتم که موضوع را بررسی و متناسب با آن اظهارنظر می‌کنم.وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: درجلسه غیر علنی روز گذشته مجلس اصلا فرصت نشد من صحبت کنم.

 

 

ارسال نظر