10 رویداد مهم انرژی در سال 2017

۱۳۹۷/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۲۶۱

نفت‌خبر|

در آستانه آغاز سال 2019 میلادی، نشریه فوربس به مرور مهم‌ترین اتفاقات حوزه انرژی جهان در سال 2018 میلادی پرداخته که مشروح آن را در ادامه میخوانیم. با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۲۰۱۸ میلادی، زمان مناسبی برای مرور اتفاقات مهم در حوزه انرژی فرا رسیده است. در این سال، شاهد اتفاقاتی خبرساز (نظیر نشت نفت دیپواتر هوریزن) نبودیم، اما اتفاقات زیادی بر قیمت نفت تأثیر گذاشتند. در ادامه با ۱۰ رویداد تأثیرگذار سال بر جهان انرژی آشنا می‌شویم:

1- نوسان کم‌سابقه قیمت نفت

 قیمت هر بشکه نفت دبلیو تی‌ای در نخستین روز امسال ۶۰ دلار بود. قیمت نفت برنت نیز در آغاز امسال کمتر از ۶۷ دلار بوده است. در اوایل ماه اکتبر، قیمت نفت دبلیو تی‌ای از مرز ۸۰ دلار گذشت. قیمت نفت برنت نیز از مرز ۸۶ دلار فراتر رفت. اما کمی بعد، قیمت‌ها به ویژه به دلیل بالا گرفتن جنگ تجاری ایالات‌متحده و چین و اعطای معافیت‌های تحریم خرید نفت ایران سقوط کرد. شیوخ عربستان سعودی که از اعطای این معافیت‌ها اطلاع نداشتند، به سرعت بر عرضه خود افزودند تا سهم بازار از دست رفته ایران را جبران کنند. همه این دلایل به کاهش شدید قیمت نفت منجر گردید. هم‌اکنون در آخرین هفته سال، قیمت هر بشکه نفت دبلیو تی‌ای ۴۵ دلار و نفت برنت ۵۴ دلار است.

2- شکسته شدن رکورد تولید نفت ایالات‌متحده

 در اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی، اداره اطلاعات انرژی ایالات‌متحده اعلام کرد رکورد پیشین تولید نفت این کشور در نوامبر سال ۱۹۷۰ میلادی و با برداشت روزانه ۱۰.۰۴۴ میلیون بشکه ثبت شده است. اما این رکورد پس از ۴۸ سال شکسته شد. تولید نفت ایالات‌متحده در سپتامبر سال ۲۰۱۸ میلادی به ۱۱.۴۷۵ میلیون بشکه در روز رسید.

3- کند شدن برنامه انرژی خورشیدی چین

 صنعت انرژی خورشیدی چین در سال‌های اخیر توسعه چشمگیری داشته، اما در سال ۲۰۱۸ میلادی این روند کند شده است. اعمال تعرفه ۳۰ درصدی واردات صفحه‌های خورشیدی چین توسط دولت ترامپ همراه با انتشار خبر توقف پرداخت یارانه به تولیدکنندگان چینی این محصول، از دلایل ایجاد این رکود بوده است. با کاهش تولید صفحات خورشیدی چین، شاهد تأثیر منفی بر رشد جهانی تولید برق خورشیدی در سال ۲۰۱۸ میلادی بوده‌ایم.

4-  تداوم سقوط تولید نفت ونزوئلا

 با اوج‌گیری بحران حاکم بر اقتصاد این کشور، شاهد سقوط میزان تولید نفت خام ونزوئلا در سال ۲۰۱۸ میلادی بودیم.

 تولید روزانه نفت ونزوئلا در ماه نوامبر ۱.۱۳۷ میلیون بشکه اعلام شده که نسبت به سال ۲۰۱۶ میلادی ۵۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. با ادامه کاهش تولید نفت ونزوئلا، جایگاه جهانی این کشور در میان صادرکنندگان طلای سیاه تضعیف شده است.

کاهش درآمدهای نفتی، اقتصاد ونزوئلا را به سوی لبه پرتگاه سوق داده است.

دریافت خسارت ۲ میلیارد دلاری شرکت کونوکوفیلیپس به دلیل مصادره تأسیسات نفتی این شرکت در سال ۲۰۰۷ میلادی نیز بر مشکلات موجود افزوده است.

5-  گام‌های بلند صنعت اتانول

 اسکات پریوت، مدیر پیشین آژانس محیط‌زیست ایالات‌متحده از مخالفان توسعه اتانول بود. با استعفای وی، سهام شرکت‌های تولیدکننده اتانول رشد کرد. با اعلام دولت ترامپ، محدودیت پیشین ۱۵ درصدی میزان اتانول محلول در سوخت عرضه شده به خودروها نیز حذف شده است.

6-  شکستن رکورد انتشار گازهای گلخانه‌ای

 گزارش آماری سال ۲۰۱۸ میلادی شرکت بریتیش پترولیوم که در ماه ژوئن منتشر شد، نشان داد که انتشار جهانی دی‌اکسید کربن در سال ۲۰۱۷ میلادی به یک رکورد رسیده است. میزان انتشار این گاز گلخانه‌ای ۴۲۶ میلیون تن (۱.۶ درصد) بیش از سال ۲۰۱۶ میلادی بوده است. میانگین رشد انتشار دی‌اکسید کربن در یک دهه اخیر ۱.۳ درصد بوده است. چین بزرگ‌ترین تولیدکننده این گاز گلخانه‌ای بوده و میزان انتشار دی‌اکسید کربن در این کشور، بیش از اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده است.

7- افزایش و کاهش تولید اوپک

در نشست عادی ۱۷۴ اوپک در ماه ژوئن، اوپک و روسیه برای نخستین‌بار پس از توافق فریز نفتی در نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی تصمیم گرفتند تا تولید خود را افزایش دهند. این تصمیم با افزایش قیمت نفت به دامنه ۷۰ دلار گرفته شد. اما با افزایش جنگ تجاری ایالات‌متحده و چین، نگرانی‌هایی در مورد رشد تقاضا پدید آمد. از سوی دیگر، در ماه دسامبر و با سقوط قیمت‌ها، به ویژه به دلیل تقاضای ترامپ از رهبران عربستان برای افزایش تولید و کاهش قیمت طلای سیاه، شاهد تصویب کاهش ۱.۲ میلیون بشکه‌ای تولید اوپک و متحدانش بودیم.

8- دو برابر شدن ذخایر سازند پرمین

رشد ذخایر نفت و گاز ایالات‌متحده در ماه دسامبر، گزارش سالانه زمین‌شناسی ایالات‌متحده نشان داد که منابع قابل برداشت بلوک ولف کمپ سازند پرمین به ۴۶.۳ میلیارد بشکه نفت و ۲۸۱ تریلیون فوت مکعب گاز افزایش یافته است. این عدد دو برابر ذخایر اعلام شده در سال‌های گذشته بوده است. اداره اطلاعات انرژی اعلام کرده ذخایر نفت قابل برداشت ایالات‌متحده با رشد ۱۹.۵ درصدی به ۳۹.۲ میلیارد بشکه افزایش یافته است. همچنین در بخش گاز طبیعی نیز شاهد رشد قابل توجهی در میزان ذخایر بوده‌ایم.

9-  بالا رفتن قیمت گاز طبیعی

در چهار سال گذشته

قیمت گاز طبیعی کمتر از ۳ دلار به ازای هر یک میلیون بی‌تی یو بوده است. اما با کاهش میزان گاز ذخیره شده، شاهد افزایش قیمت این محصول و عبور از مرز ۴ دلار به ازای هر یک میلیون بی‌تی یو و برای نخستین‌بار از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون بودیم.

10-استانداردهای جدید سوخت‌های دریایی سازمان جهانی دریانوردی

 در سال ۲۰۱۶ میلادی اعلام کرد که از سال ۲۰۲۰ میلادی استاندارد میزان گوگرد محلول در سوخت‌های دریایی از ۳.۵ درصد کنونی به ۰.۵ درصد کاهش خواهد یافت. اما این نگرانی وجود دارد که میزان عرضه سوخت‌های پاک کمتر از تقاضای آن باشد. در بازنگری پیشین این سازمان در استانداردهای مصرف سوخت‌های دریایی، شاهد رشد بالای قیمت سوخت دیزل بودیم.

 

ارسال نظر