قطارهای حومهای هم از شبکه ریلی حذف میشوند
مدیرعامل شرکت حمل نقل ریلی اعلام کرد: به دلیل عدم حمایت دولت، قطارهای ترنست به دلیل هزینههای سنگین از سیستم فروش حذف شد و گام بعدی قطارهای حومهای هستند.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رجبی با اشاره به بروز مشکلات برای صنعت ریلی گفت: برای رفع مشکلات ریلی کشور خصوصا حمل و نقل مسافری پیگیریها از وزرای راه و شهرسازی و تعاون انجام شد، نامههای متعددی مبنی بر لزوم اختصاص یارانه به سیستم ریلی به مسوولان کشور نوشتهایم.
مدیرعامل این شرکت حمل و نقلی با انتقاد از حمایت نکردن دولت از سیستم ریلی کشور گفت: در نبود حمایت دولت، قطارهای ترنست (تندرو پردیس) به دلیل هزینههای سنگین از سیستم فروش حذف شد و گام بعدی قطارهای حومهای هستند.
وی افزود: به دلیل همین مشکلات و در همین رابطه از دو ماه پیش اعلام کردیم که با این ارقام نمیتوانیم ادامه دهیم و ناوگان ما به تدریج زمینگیر میشود، زیرا قدرت پشتیبانی ناوگان وجود ندارد و به صورت رسمی ترنستها از ۱۵ دیماه از سیستم فروش حذف شد، چون با این ارقام نمیتوانیم آنها را پشتیبانی و مدیریت کنیم.
مدیرعامل شرکت مذکور با بیان اینکه چرا باید زیان قطارهای تکلیفی را از جیب کارگران تأمین کنیم؟ تأکید کرد: شرکت حمل و نقل ریلی بزرگترین شرکت مسافری ریلی است ضمن آنکه مدیریت و راهبری کل قطارهای حومهای هم برعهده این شرکت است، سهامداران این شرکت ریلی کارگران تأمین اجتماعی هستند، همین هفته گذشته هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی مرا توبیخ کرد که چرا از پول کارگران بابت زیان حمل و نقل و خسارت آن هزینه میکنید؟
رجبی ادامه داد: قطعا ما حق نداریم از پول کارگر، زیان شرکتمان را جبران کنیم و به هرحال دولت باید مابهتفاوت قطارهای تکلیفی و حومهای را پرداخت کند.
این مقام مسوول اضافه کرد: در ۲ سال گذشته بیش از ۵۰۰ نامه به مسوولان و نمایندههای مجلس بابت اعلام این مشکلات فرستادهایم، اما به جایی نرسیدهایم و از آن طرف هم توبیخ میشویم چرا منافع کارگران را در بخش زیان حملونقل ریلی هزینه میکنیم.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی ادامه داد: البته رییس سازمان برنامه و بودجه هم قبول کرده و به ما گفت که تمام تلاشش را میکند ارز دولتی به راهآهن و شرکتهای ریلی اختصاص یابد، اما تا آخرین پیگیریها هنوز به دستاورد مثبتی نرسیدهایم در حالیکه رییس سازمان برنامه بودجه تأکید کرد که همه تلاش خود را در این باره انجام میدهد.
رجبی گفت: اما زمزمه اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس حاکی از این است که آنها با اختصاص ارز یارانهای به شرکتهای ریلی مخالفت میکنند حتی خبری هم منتشر شد مبنی براینکه بانک مرکزی با تخصیص ارز دولتی به غیر از کالاهای اساسی و دارو، مخالفت کرده است و این بدان معنا است که دولت برنامه دارد حمل و نقل ریلی را زمین بزند.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی اظهار کرد: در ۶میلیون جابهجایی قطارهای حومهای در یک سال، تعداد جانباختگان براساس سوانح صفر است؛ دولت مدعی است برنامه دارد سوانح رانندگی را کاهش دهد، اما با چنین حمایتهای ناچیزی از راهآهن، کاری کرده است که این ترنستها زمینگیر شود، قطعاً مسافران اینها به سمت جاده سوق مییابند و پیشبینی میشود آمار تلفات سوانح رانندگی با این وضعیت افزایش یابد.
وی ادامه داد: ما در مسیر اهواز تا بندر امام خمینی با قطارهای حومهای بیش از ۲ میلیون مسافر سالانه جابهجا میکنیم که اغلب مسافران آن کارگران و کارمندان پتروشیمی بندر امام هستند، یا در همین تهران، روزانه ۵۶ سورتی قطار حومهای داریم، مثل 8 قطار برای هشتگرد، چهار قطار برای مسیر قزوین، مسیر کرج ۱۱ قطار برای پرند، مسیر ورامین، قم و ... داریم که اگر پشتیبانی نشویم این قطارها هم زمینگیر میشود.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی تأکید کرد: پیشنهاد ما این است دولت به حملونقل ریلی برونشهری نظیر حمل و نقل ریلی درونشهری توجه کند، امروز در ازای هر مسافری که توسط مترو جابهجا میشود که میانگین سفرش هم بیش از ۵ کیلومتر نیست، دولت ۹.۸ سنت یارانه به مترو پرداخت میکند، این در حالی است که میانگین سفر در سیستم قطارهای برونشهری ۱۰۶ کیلومتر است، حال از دولت میخواهیم با ما مثل مترو برخورد کند؛ با این وجود اگر بخواهیم رقم پرداختی به مترو را هم دریافت کنیم باید ۲۰ برابر ۹.۸ سنت (معادل سیر) به ما بدهند در حالیکه ما با ۱۰ برابر این رقم هم قانع هستیم.