ایرانشهر
فروش هواپیمای سوخو به ایران هنوز منتفی نشده است
شرکت سوخوی روسیه در مورد فروش هواپیماهای این شرکت به ایران اعلام کرد: «زود است به خاطر عدم دریافت هواپیماها توسط ایران تاسف بخوریم. ما هنوز پاسخی از طرف امریکا در مورد تأیید این قرارداد دریافت نکردهایم، چه مثبت چه منفی».
به گزارش تسنیم به نقل از راشاتودی، تهران احتمالا سوپر جتهای سوخوی روسیه را برای تقویت ناوگان هوایی فرسودهاش به خاطر محدودیتهای تجاری امریکا دریافت نمیکند.
این جتها بیش از آنچه مجاز است، قطعات ساخت امریکا دارند و نمیتوانند بدون مجوز واشنگتن صادر شوند . روسیه و ایران قبلا قراردادی برای تحویل 40 هواپیمای مسافربری جدید از جدیدترین مدل سوپرجت سوخوی 100 برای دو خط هوایی ایرانایر و آسمان امضا کرده بودند. انتظار میرود ارزش این قرارداد 2 میلیارد دلار باشد. قراردادی نیز برای خرید 100 هواپیمای دیگر در حال بررسی بود .
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ایران گفت: « به نظر میرسد به خاطر نداشتن مجوز دفتر کنترل سرمایههای خارجی خزانه داری امریکا، دریافت این هواپیماها فعلا ممکن نیست» . او در مورد خرید هواپیما برای ایران ایرتورز، بخشی از شرکت هوایی ایران ایر صحبت کرد ولی اشارهای به خطوط هوایی آسمان که 20 هواپیمای دیگر از روسیه سفارش داده بودند نکرد .
مشکل اینجاست که بیش از 10 درصد قطعات این هواپیماها ساخت امریکا هستند یعنی نیاز به مجوز واشنگتن دارند . شرکت سوخوی اعلام کرد: « زود است به خاطر عدم دریافت هواپیماها توسط ایران تاسف بخوریم. ما هنوز پاسخی از طرف امریکا در مورد تأیید این قرارداد دریافت نکردهایم، چه مثبت چه منفی ». این تولیدکننده روسی قبلا قول داده بود تعداد قطعات امریکایی این هواپیماها را کم کند. در مارس 2018 الکساندر رابتسوف، رییس هواپیمایی سوخوی گفت که این شرکت سعی میکند تولیدکنندگان خارجی و داخلی برای ساخت قطعات سوپر جتهای جدید سوخوی پیدا کند .
ایران مدتهاست به خاطر دههها تحریم توسط کشورهای اروپایی، درگیر کمبود هواپیماهای مدرن است. این شرایط پس از امضای توافق اتمی برجام در 2015 تسهیل شد و ایران اجازه پیدا کرد هواپیماهای جدیدی از غولهای صنعتی دنیا مثل ایرباس و بوئینگ سفارش دهد . ولی پس از بیرون رفتن امریکا از قرارداد برجام و اعمال دوباره تحریمها، قراردادهای خرید هواپیما متوقف شدند. پیش از لغو مجوزهای فروش امریکا، شرکتهای ایرانی تنها 16 هواپیما از 200 هواپیمایی را که سفارش داده بودند دریافت کردند-3 تا از ایرباس و 13 تا از شرکت فرانسوی ایتالیاییای تی آر . تهران با تاخیر در مدرن کردن ناوگانش، به مسکو روی آورد.
شرط برقراری مسیرهای تازه برای ایرلاین ها
مرتضی دهقان، معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه هیچ ایرلاینی به برقراری یک پرواز خاص مکلف نمیشود، گفت: ملاک صدور برقراری یک پرواز مشخص برای یک ایرلاین، تناسب توانایی آن ایرلاین با شرایط مسیر و فرودگاه مبدا و مقصد است. دهقان در گفتوگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اعلام اینکه این سازمان هیچ ایرلاینی را مکلف به برقراری پرواز در مسیری خاص نمیکند، گفت: در حال حاضر بعد از اجرای قانون آزادسازی برنامه پنجم توسعه، هیچ ایرلاینی اجباری برای برقراری یک پرواز خاص در یک مسیر خاص ندارد. اما سازمان هواپیمایی کشوری بعضا به ایرلاینها برای برقراری یک پرواز خاص توصیه میکند. وی ادامه داد: مقامات محلی و استانی و فعالان گردشگری استانها نیز گاه برای برقراری یک پرواز مشخص با ایرلاینها مذاکره میکنند و از منظر اقتصادی و بازرگانی ایرلاینها را تشویق میکنند.
دهقان در عین حال تاکید کرد: قطعا وزیر پیگیر مطالبات مردم در مناطق مختلف کشور است و به سازمان هواپیمایی کشوری دستور میدهد شرکتها را با توجه به توان عملیاتی و ناوگانشان به برقراری پروازها تشویق کند. وی افزود: در چنین شرایطی سازمان هواپیمایی کشوری با شرکتهایی که ناوگان مناسب برای برقراری پرواز در آن مسیر مشخص را داشته باشند، وارد مذاکره شده و آنها را به برقراری پرواز ترغیب میکند. معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری درباره نحوه صدور مجوز برای برقراری پروازها توضیح داد و گفت: شرکتهای هواپیمایی در مسیرهای داخلی، با توجه به توان عملیاتی و نوع ناوگانی که در اختیار دارند، مجاز هستند که برای پرواز به فرودگاههای داخلی درخواست پرواز کنند؛ مشروط بر اینکه هواپیماهای این شرکتها توان انجام عملیات در آن فرودگاه را داشته باشند. وی ادامه داد: طول باند فرودگاهها، شرایط آبوهوایی، شرایط جغرافیایی، وجود کوهستان و عواملی از این دست مشخص میکند که چه هواپیمایی توان پرواز به کدام فرودگاه را دارد. هر هواپیمایی در هر مسیری نمیتواند پرواز کند، اما شرکت هواپیمایی این اختیار را دارد که متناسب با توانایی ناوگان خود، برای مسیرهای مختلف درخواست پرواز داشته باشد. دهقان درمورد پروازهای خارجی نیز گفت: در خصوص پروازهای خارجی هم با توجه به موافقتنامههای حمل و نقل هوایی و یادداشتهای تفاهمی که با کشورهای مختلف وجود دارد، امکان برقراری پرواز به مقاصد بینالمللی وجود دارد. وی افزود: ایرلاینی که تمایل به برقراری پرواز در مسیر بینالمللی دارد، در صورت در اختیار داشتن ناوگان مناسب، درخواست مجوز را ارایه میکند. سازمان هواپیمایی کشوری نیز این درخواست را بررسی کرده و در صورت تناسب درخواست با شرایط لازم، مجوز را صادر میکند.