اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۸۹۲

راه‌اندازی سامانه صدور حواله‌ الکترونیک جایگزین چک

سامانه صدور حواله الکترونیک از آبان ماه سال جاری برای دستگاه‌های اجرایی راه‌اندازی شد، این سامانه جایگزین صدور چک شده و از این پس انتقال وجه دستگاه اجرایی به صورت مکانیزه و بدون نیاز به شعبه بانک جابه‌جا می‌شود.به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک طبق ماده‌ (۱۲) قانون پولی و بانکی، به عنوان بانکدار دولت شناخته شده و موظف به نگاهداری حساب‌های دولتی و انجام تمام عملیات بانکی داخل و خارج از ایران بوده است؛ اما ساختار متمرکز این ‌بانک و فقدان شعبه‌ و واحد عملیاتی در سراسر ایران از دهه‌های قبل منجر به آن شد که وظایف عمده‌ شعبه‌ای مربوط به ایفای تکالیف بانکداری دولت و به ویژه نگهداری حساب‌های دولتی بطور موقت به برخی بانک‌های دولتی واگذار شود.ضمن آنکه ادامه این روند نگهداری حساب‌های دولتی در بانک‌های تجاری تبعات و معضلات دیگری هم به همراه داشت که از جمله آنها می‌توان به«تعدد و پراکندگی حساب‌ها نزد شبکه‌ بانکی»، «عدم امکان کسب اطلاع از وضعیت حساب‌ها»، «عدم امکان ایفای کامل تکالیف بانک مرکزی در تودیع صد درصدی وجوه دولتی از بانک‌های عامل»، «زمان‌بر بودن فرایند وصول درآمدهای دولتی» و «عدم امکان نظارت و کنترل برخط و موثر بر امور خزانه‌داری‌کل» اشاره کرد. از این رو با توجه به معضلاتی که اشاره شد، قانونگذار در ماده (۹۴) قانون برنامه پنج‌ساله‌ پنجم توسعه‌ عملا به دنبال برگرداندن آب رفته به جوی و انتظام بخشی در حساب‌های دولتی بود. در این راستا در مردادماه ۱۳۹۵، «دستورالعمل نگهداری انواع حساب برای وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی و نهادها و مسسات عمومی غیر دولتی» به تصویب شورای پول و اعتبار رسید و بر اساس آن، نگهداری حساب‌های دولتی دوباره به بانک مرکزی که مورد تاکید در برنامه توسعه پنج ساله ششم و قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه‌ای بود، محول شد.به گفته مسعود رحیمی، مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی در سامانه صدور حواله الکترونیک که از مردادماه سال 95 برای خزانه‌داری کل کشور و در ادامه، برای خزانه معین استان‌ها به بهره‌برداری رسیده، جایگزین صدور چک شده و به گونه‌ای طراحی شده که حواله صادره به صورت کاملا مکانیزه بین عوامل ذی‌نفع در فرآیند انتقال وجه دستگاه اجرایی جابه‌جا شده و پس از تأیید نهایی، بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعبه بانک، انتقال وجه به حساب مقصد در اسرع وقت صورت می‌گیرد. همچنین به جهت بهره‌مندی از بستر شبکه ملی اطلاعات و استفاده از توکن یا همان نماد جهت احراز هویت دارندگان امضا، از امنیت بالایی برخوردار است.به این ترتیب دستگاه‌های اجرایی دولت جمهوری اسلامی ایران از این پس در پرداخت‌های خود با گذر از فرایندهای سنتی و مبتنی بر کاغذ، مجهز به ابزار نوین، امن و مطابق با اقتضائات روز می‌شوند و قطعا این امر منجر به چابکی و توانمندی مجموعه مالی دولت در تخصیص به‌موقع وجوه خواهد شد.

انتظار می‌رود با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، دستگاه‌های اجرایی و دیگر عوامل ذی‌مدخل در این پروژه تامین مصالح ملی کشور در احصای صحیح درآمدهای دولت، کنترل مناسب گردش حساب‌های هزینه‌ای، ممانعت از استفاده نادرست از منابع دولتی و سایر اهداف عالی این طرح به زودی حاصل و از نتیجه آن آحاد جامعه بهره‌مند گردند.

گفتنی است سامانه صدور حواله الکترونیک از آبان ماه سال جاری برای دستگاه‌های اجرایی آزمایشی (به ترتیب: وزارت آموزش و پرورش، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، شرکت گاز استان خوزستان و وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و جهاد کشاورزی) راه‌اندازی و از امروز همزمان با برگزاری کارگاه‌ آموزشی برای 130 دستگاه اجرایی که دارای بیشترین تعداد پرداخت‌ در مقایسه با سایر ارگان‌ها هستند؛ برای کلیه دستگاه‌های اجرایی متقاضی عملیاتی شد.ارگان‌های متقاضی بهره‌برداری از سامانه یادشده می‌توانند با مراجعه به پرتال بهداد در جریان مراحل اقدام قرار گیرند.

ایجاد پایگاه داده‌ای از اطلاعات هویتی تمام مشتریان بانکی

نخستین‌بار در نظام بانکی کشور پایگاه داده‌ای نهاب، سامانه نظام هویت سنجی اطلاعات مشتریان بانکی، حاوی اطلاعات هویتی تمامی مشتریان بانکی اعم از حقیقی، حقوقی و اتباع خارجی ایجاد شد. به گزارش ایبنا، سامانه نهاب از بین ۶۰۰ طرح و پروژه در بین کلیه صنایع کشور، در تمام مراحل ارزیابی سومین جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی موفق به دریافت لوح زرین و گواهینامه محصول برتر در سال ۱۳۹۷ شد.سید محمد سعید طباطبایی در تشریح این سامانه می‌گوید: تحلیل، تولید و توسعه سامانه حاکمیتی نهاب (نظام هویت سنجی اطلاعات مشتریان بانکی) به سفارش و تحت نظارت و رگولاتوری بانک مرکزی از اواخر سال ۱۳۹۵ در دستور کار شرکت خدمات انفورماتیک قرار گرفت.وی افزود: به همین منظور اطلاعات کلیه مشتریان حقیقی، حقوقی و اتباع خارجی بعد از تشکیل پروفایل‌های مربوطه و صحت سنجی آنها (استعلام از مراجع ذی‌صلاح) در پایگاه داده این سامانه درج شده و به هر مشتری مورد تایید، شناسه‌ای به عنوان کد شهاب اختصاص داده شده است.اتصالات متعدد مابین محل استقرار سامانه نهاب در سایت شرکت خدمات انفورماتیک با مراجعی نظیر ثبت احوال، ثبت شرکت‌ها، وزارت اقتصاد، سامانه فیدا و کلیه بانک‌ها و موسسات تحت نظارت بانک مرکزی به وجود آمده و در شرف بهره‌برداری نهایی و استفاده شبکه بانکی از آن است.