روایتی از ضحاک
اشکان رهگذر معتقد است: حضور انیمیشن در سینما، یک لازمه است. متولیان جشنواره فیلم فجر نیز بعد از کلی فراز و نشیب و بحث به این نتیجه رسیدهاند که “انیمیشن سینمایی “ جایگاهی در “فجر “ دارد و جای شکرش باقیاست اما متاسفانه این جایگاه همچنان با تفاوت در مقایسه با فیلمهای زنده دیده میشود و خیلی آن را جدی نمیگیرند. کارگردان انیمیشن «آخرین داستان» که یکی از سه انیمیشن برگزیده در جشنواره فجر سی و هفتم است، درباره جایگاه انیمیشن در “فجر “ به ایسنا گفت: حضور انیمیشن در سینما، یک لازمه است. جشنوارههای معتبر دنیا به انیمیشن اهمیت میدهند یا بخش انیمیشن دارند، یا انیمیشن را مانند مابقی فیلمهای زنده میبینند و فرقی برای آنها نمیکند که آن انیمیشن است یا یک فیلم زنده، زیرا هر دو سینما هستند. رهگذر درباره انیمیشن «آخرین داستان» گفت: «آخرین داستان» برداشتی آزاد از داستان ضحاک شاهنامه است. به نوعی میتوان گفت تنها فیلم سینمایی است که در رابطه با شاهنامه در مدیوم انیمیشن ساخته شده است. البته انیمشینهای دیگری هم درباره شاهنامه ساخته شدهاند ولی از این جهت میگویم «آخرین داستان» اولین فیلم سینمایی است، چون قابل ارایه به دنیاست. این کارگردان با بیان اینکه “امسال در جشنواره فجر بخش انیمیشن را از فیلمهای زنده جدا کردند و یک سیمرغ به بهترین انیمیشن تعلق میگیرد “ افزود: ظاهراً داوری بخش انیمیشن بر عهده داوران بخش “سودای سیمرغ “ است. در عین حال بخشهای دیگر مانند صدا، موسیقی و کارگردانی داوری نمیشود و این همان تفاوت عجیبی است که هر سال برای انیمیشن قائل میشوند.