مهر تایید شورا بر مسیر 5 ساله شهر تهران
گروه راه و شهرسازی|آزاده کاری|
بررسی احکام برنامه سوم توسعه شهر تهران که از یکشنبه گذشته در صحن شورای شهر آغاز شده بود، روز گذشته پایان یافت تا به این ترتیب مسیر پنج ساله توسعه تهران مشخص شود. در این جلسه شهرداری تهران ملزم شد حداکثر تا پایان اردیبشهت ۹۸ جداول کمی و منابع مالی را در قالب جداول منابع و مصارف به شورا ارایه کند. البته برنامه 5 ساله سوم باید به تأیید هیات تطبیق فرمانداری تهران برسد و در صورتی که ایرادی در خصوص برنامه گرفته شود، اصلاح خواهد شد. به گفته محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران، تعداد دقیق احکام پس از ویراستاری که انجام خواهد شد مشخص میشود اما تعداد احکام این برنامه بیش از 90 ماده و در 5 فصل خواهد بود.
به گزارش تعادل، هاشمی در جمع خبرنگاران درباره برنامه سوم توضیح داد: سندهای چشمانداز اهداف و ماموریتها را شهرداری تهران در اختیار دارد و میتواند با وجود این برنامهها و سندها نسبت به نوشتن برنامه عملیاتی برای 5 سال آینده اقدام کند که امیدواریم این برنامه را تا اردیبهشت ماه سال آینده به شواری شهر ارسال کند تا پس از تصویب در اختیار شهروندان و ارگانها قرار بگیرد. همچنین بودجه سال آینده شهرداری بر مبنای احکام برنامه سوم نوشته خواهد شد تا انتهای اسفند ماه بتوانیم آن را به تصویب برسانیم.
هاشمی ادامه داد: قطعا پس از تصویب برنامه 5 ساله سوم و تصویب بودجه روند کاری شهرداری تهران مشخص خواهد شد. در ایران برنامهها به صورت 100 درصدی اجرا نمیشود و معمولا به دلیل موانعی که عمدتا مالی و بعضا به دلیل عدم ثبات مدیریتها و قوانین است کمتر از 50 درصد اجرا میشود. امیدواریم با پایش و نظارتی که از طریق کمیسیونها خواهیم داشت احکام برنامه را پیگیری کنیم تا شهرداری تهران موظف شود احکام برنامه را به صورت کامل اجرا کند البته برای تحقق این مهم باید به فکر منابع مالی باشیم تا برنامه به بهترین شکل ممکن اجرایی شود.
تصویب احکام ایمنی و مدیریت بحران
اعضای شورای شه ر تهران در آخرین روز بررسی برنامه پنجساله سوم توسعه شهرداری تهران احکام بخش ایمنی و مدیریت بحران را بطور کامل بررسی و تصویب کردند. شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران در جریان بررسی این ماده پیشنهاد داد که بند ۵ (تدوین برنامه جامع مهارتسنجی آتشنشانان در سال نخست برنامه و اجرای آن از سال دوم برنامه) و بند ۷ (تدوین برنامه جامع سنجش و ارتقای آمادگی و سلامت جسمی و روانی آتشنشانان در سال اول برنامه و اجرای آن از سال دوم برنامه به صورت مستمر) ماده ۸۷ که طبق آن شهرداری موظف است با هدف ارتقای توان پاسخگویی، چابکسازی و افزایش سرعت عمل امدادرسانی در محدوده شهر اقداماتی انجام داده، حذف شود. زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در مخالفت با این واکنش گفت: هر دو بند به دو موضوع متفاوتی اشاره میکند که در صورت حذف هرکدام، این موضوعات مغفول واقع خواهند ماند. در نهایت اعضای شورای شهر تهران با اکثریت آرا به حذف این بندها رأی ندادند. بعد از تصویب مواد 88، 89؛ 90؛ 91، 92، به پیشنهاد کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، 4ماده دیگر به برنامه پنجساله سوم توسعه شهرداری تهران اضافه شد.
بند 5 ماده 93 هم درباره استفاده از ظرفیت وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان برای تدوین و اجرای ضوابط الزام آور برای سازندگان ساختمانی به نصب درجهبندی ایمنی داربست و تاورکرینهای ساختمانی در معرض دید شهروندان و ایجاد سازوکاراعلام هشدار خطر اضطراری برای تردد شهروندان در اطراف کارگاههای ساختمانی وعمرانی در زمان وقوع باد، توفان، سیلاب، برف و سایر بلایای طبیعی بود که با پیشنهاد محمدسالاری و با این استدلال که چنین مواردی در احکام بالادستی مقررات ساخت و ساز آمده، این بند حذف شد و صدراعظم نوری در مخالفت با حذف آن گفت که آوردن این بند به معنی تاکید و الزام بیشتر برای رعایت این موارد توسط شهرداری تهران بوده است.
طبق بند94 برنامه پنجساله سوم نیز شهرداری موظف است، در راستای تامین ضمانت اجرایی وظایف محوله در حوزه ایمنی و مدیریت بحران نسبت به تنظیم آیین نامه اجرایی بند 14 ماده 55 قانون شهرداریها تا پایان سال اول برنامه اقدام کند که به پیشنهاد الویری این بند حذف شد. صدراعظم نوری، در مخالفت با حذف این بند نیز گفت: از آنجایی که ماده 55مربوط به سال 1334 است، میخواستیم با آوردن این بند، مفاد آن را به روز کنیم. در ماده 95 برنامه شهرداری موظف شده است به منظور تقویت تعامل، همکاری و هماهنگی با سایر دستگاههای خدمات رسان (از جمله اورژانس، هلال احمر، هوانیروز، شرکتهای برق، آب، گاز، نفت و مخابرات و نهادهای انتظامی و امنیتی) و استفاده از ظرفیتهای سازمانی و تجهیزاتی سایر ارگانها در راستای افزایش ایمنی شهری و کاهش حوادث و مدیریت یکپارچه و هماهنگ در زمان بحرانهای محتمل در شهر تهران اقدامات زیر را با هماهنگی و همکاری شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران به انجام رساند: تدوین و اجرای شیوهنامه اقدام مشترک هنگام بروز بحران و شرایط اضطرار و وقوع حوادث و بلایای طبیعی و غیرطبیعی (زلزله، سیل، توفان، آتش سوزی و موارد مشابه)؛ امکان سنجی استفاده از ظرفیت تجهیزاتی دستگاههای مسوول برای امدادرسانی هوایی در نظام مدیریت بحران و فرماندهی حوادث شهری؛ تدوین و اجرای برنامه عملیاتی ساماندهی ایمنی شبکه تاسیساتی شهری با اولویت نظم بخشی و رعایت حرایم در استقرار تاسیسات جدیدالاحداث در فضای زیرسطحی با استفاده از ظرفیت کمیسیون هماهنگی امور اجرایی؛ تدوین و اجرای برنامه زمانبندی و تهیه ماتریس مسوولیت دستگاههای متولی با استفاده از ظرفیت شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور برای اجرای سامانه قطع اتوماتیک شبکه شریانهای حیاتی به خصوص شبکه گاز و سوخت در زمان وقوع زلزلههای محتمل و مخاطرات زمین در شهر تهران .
شهربانو امانی پیشنهاد حذف این ماده را عنوان کرد که افشین حبیبزاده نایب رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر در مخالفت با حذف ماده ۹۵ این برنامه اعلام کرد: نزدیک 6 ماه است پیگر بحث امداد هوایی هستم و میتوانم بگویم که تمام امکانات آن در شهرداری موجود است.هماهنگیها باید با دستگاههای دیگر انجام شود که آن هماهنگیها را هم شهرداری انجام داد ه است. فقط باید یک انسجام صورت بگیرد تا این امر عملیاتی شود.
رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران موارد مطرح شده در ماده ۹۵ برنامه سوم توسعه شهری را برای تهران حیاتی توصیف کرد و گفت: بندهایی در این ماده هست که امکان اجرایش وجود دارد که برای تهران حیاتی است مانند نجات که میتواند از سوی امداد هوایی انجام شود.با وجود پیشنهاد شهربانو امانی برای حذف این ماده، اعضای شورای شهر با کلیت ماده موافقت کردند و ماده 95 نیز بدون مخالفت به تصویب رسید.
خداحافظی 20 ساله با پستهای مدیریتی
حسن رسولی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در جریان بررسی برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران درباره ماده 97 این برنامه، گفت: به دنبال این هستیم که مرز وظایف اجرایی دستگاههای اجرایی کشور در اداره امور پایتخت با شهرداری تعیین تکلیف شود و نحوه انجام هماهنگی بین اجرای ماموریت دستگاههای اجرایی با شهرداری تهران به صورت شفاف روشن شود.پیش فرض ماده 97 برنامه این است که هماکنون این مرزبندی وجود ندارد و میخواهیم تمام قوانین بالا دستی و قوانین مصوب شهرداری تهران تفکیک و مشخص شود تا این نهاد عمومی به وظایف ذاتی خود عمل کند. خزانهدار شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود، در خصوص ماده 99 نیز، خاطرنشان کرد: لایحه بودجه سال 98 شهرداری تهران باید بعد از اتمام برنامه سوم به شورای اسلامی شهر تهران ارسال شود. اینکه بر اساس این ماده شهرداری را ملزم کنید که چشمانداز، ماموریت، استراتژی و اهداف برنامه اجرایی را به جای شهریور ماه در اردیبهشت ماه سال آینده به شورای اسلامی شهر تهران ارایه کند تعجیل در کار است و میتواند کیفیت سند برنامه را کاهش دهد. نایبرییس برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران همچنین درباره ماده 100 برنامه نیز گفت: در ایجاد دبیرخانه دایمی برنامه برای پایش و ارزیابی مستمر برنامه باید از پستهای مدیریتی موجود استفاده شود. معتقدم تا 20 سال دیگر شهرداری تهران نیاز به افزایش پست مدیریتی ندارد، زیرا به قدر کافی پستهای اضافی در شهرداری ایجاد شده است.پیشنهاد میکنم در بند یک این ماده بعد از ایجاد دبیرخانه دایمی با استفاده از پستهای موجود اضافه شود که نهایتا این پیشنهاد پس از بحث و بررسی به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تهران رسید.
مهلت ارایه جداول کمی و منابع مالی
در متن ابتدایی این برنامه زمان تحویل جداول شهریور ۹۸ اعلام شده بود که نژاد بهرام با مخالفت با این زمان گفت: قرار بود این جداول تا پایان سال به شورا ارایه شود و اگر هر چه زودتر این جداول به شورا ارایه نشود تحقق برنامه به تأخیر میافتد.حسن رسولی دیگر عضو شورای شهر تهران در مخالفت با این پیشنهاد گفت: بودجه سال آینده برشی یک ساله از برنامه پنج ساله است و به نظر میآید باید زمان کافی برای تهیه این جداول به شهرداری تهران داده شود.میرلوحی یکی دیگر از موافقان کاهش زمان شهرداری از شهریور به اردیبهشت گفت: برنامه بدون اهداف و منابع ناقص است و نباید چیزی را به تصویب برسانیم که بعدا پشیمان شویم.
وی پیشنهاد کرد: شهرداری سه سناریوی مالی برای اهداف و منابع تهیه و آن را هر چه زودتر به شورا ارایه کند. سکینه اشرفی معاون برنامهریزی شهرداری تهران نیز با بیان اینکه بر اساس برنامه پنج ساله شهرداری تهران باید ۹۳ لایحه و آییننامه تدوین کنیم، گفت: بحث منابع مالی در این اوضاع قابل پیش بینی نیست. وضعیت مالی شهرداری منبعث از وضعیت مالی کشور است که چشمانداز روشنی ندارد. هفته آینده بودجه سال ۹۸ را ارایه میکنیم که برشی از همین برنامه است.۸۵ درصد بودجه سال آینده منطبق با برنامه سوم است و ۱۴۰ ردیف بودجهای از بودجه ۹۷ که مشخصا بر اساس برنامه دوم بوده از بودجه سال ۹۸ حذف شده است. معاون شهرداری تهران ادامه داد: با توافقات انجام شده زمان شهریور ۹۸ را مطرح کردیم و تلاش میکنیم هر چه زودتر این جداول را تایید کنیم اما اعضای شورای تکلیفی را بر عهده ما نگذارند که ما نتوانیم در همان زمان مقرر شده آن را اجرا کنیم. در نهایت ماده ۹۹ برنامه هم با یک تغییر مهم به تصویب رسید و شهرداری موظف شد جداول کمی شامل شاخصهای کمی مواد برنامه و هدفگذاریها را برای آنها در افق پنج ساله با پیش بینی منابع مالی و در قالب ارایه جداول منابع و مصارف حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده تهیه و به تصویب شورا برساند.