رونمایی از رژیم ترافیکی 98 پایتخت با 5 تغییر
لایحه پیشنهادی تعیین نرخ عوارض تردد در محدوده مرکزی شهر تهران برای سال ۹۸ به شورای شهر تهران ارسال شد.
این لایحه در کمیسیونهای تخصصی شورا از جمله کمیسیون برنامه و بودجه و عمران و حمل ونقل در حال بررسی است. این لایحه هنوز در کمیسیونهای شورا به تأیید نرسیده و در صحن شورا نیز مطرح نشده است. در لایحه ارسالی عوارضی هم برای محدوده زوج و فرد که در مدیران شهری نام محدوده کنترل آلودگی هوا را بر آن نهادهاند، پیش بینی شده است. این درحالی است که تغییرات در محدوده طرح زوج و فرد هنوز در شورای عالی ترافیک به تصویب نرسیده و مشخص نیست، چرا شورای شهر باید برای عوارض آن تصمیمگیری کند.
بر اساس متنی که خبرگزاری مهر منتشر کرده و همچنین با استناد به صحبتهای سکینه اشرفی معاون برنامهریزی شهرداری تهران، در مجموع این لایحه نسبت به مصوبه سال گذشته 5 تغییر عمده داشته است. تعیین عوارض 5/. درصدی برای ورود به محدوده زوج وفرد، اخذ بهای خدمات صدور مجوز ورود در کل سال برای هر خودرو به مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، امکان تهیه بستههای اعتباری رزرو برای صدور مجوز طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا به صورت 3ماهه، ۶ ماهه و یک ساله، حذف ضریب معاینه فنی خودرو و نیز افزایش 20 درصدی قیمت طرح ترافیک تغییرات مهم این لایحه به شمار میروند.
به گزارش مهر، براساس این لایحه، عوارض تردد وسایل نقلیه در هر یک از محدودههای موضوع این مصوبه در هر روز برابر است با حاصلضرب نرخ پایه به مبلغ ۲۴ هزار تومان- با احتساب ۲۰ درصد عوارض توسعه حمل و نقل ریلی - در ضریب مربوط به ساعت تردد، آلایندگی وسیله نقلیه و زمان پرداخت است.
چنانچه وسیله نقلیه تنها در یکی از بازههای ساعت اوج (6:30 تا 10:00 یا 16:00 تا 19:00) رویت شوند ضریب یک و در صورتی که در ساعت غیر اوج (10:00 تا 16:00) رویت شوند، ضریب ۰.۷ اعمال میشود.براساس یکی از تبصرههای این لایحه، در صورت ورود یا تردد وسایل نقلیه به محدوده طرح ترافیک و آلودگی هوا، عوارض مربوط به ورود یا تردد در محدوده طرح ترافیک اخذ میشود. شهرداری مجاز است به منظور کنترل آلودگی هوا در شرایط وارونگی و تجاوز شاخص آلودگی از عدد ۱۰۰ و همچنین رعایت سقف تعیین شده توسط شورای حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران برای ورود و تردد وسایل نقلیه در محدودههای مصوب نسبت به افزایش نرخ پایه این مصوبه حداکثر به میزان ۵۰ درصد اقدام کند.
عوارض تردد بیماران خاص، افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی که انجام فعالیت و وظایف شغلی و امور درمانی ایشان مستلزم ورود به محدوده طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا است و سقف مجوزهای ورودی در کل سال با اعمال ضریب ۰.۱ تعیین و محاسبه میشود. وسایل نقلیه با پلاک «ژ» نیز مشمول پرداخت عوارض به موضوع این مصوبه نیستند.
متقاضیان استفاده از تسهیلات تردد بیماران خاص و افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی باید پس از ثبت درخواست در سامانه «تهران من» به یکی از کلینیکهای بهداشتی درمانی شرکت شهر سالم مراجعه کنند، سپس براساس وضعیت بیمار یا معلول و ضرورت تردد ایشان در محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا، تعداد روزهای مجاز به استفاده از تسهیلات مذکور تعیین و تأیید میشود.
همچنین در ماده ۴ این لایحه به شهرداری تهران اجازه داده شده حداکثر 3 درصد از مجوزهای صادره را در موارد خاص با اعمال ضریب ۰.۳ محاسبه کند. مواد خاص به موجب دستورالعملی که به تأیید کمیسیون عمران و حمل و نقل و کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر میرسد، تعیین میشود.خبرنگاران، روزنامهنگاران و عکاسان خبری نیز مشمول مواد خاص هستند. همچنین به شهرداری اجازه داده میشود، به خبرنگارانی که از سهمیه تخصصی استفاده نکرده یا خبرنگارانی که فاقد خودرو هستند، کارت بلیت الکترونیکی رایگان برای استفاده از وسیله نقلیه عمومی تخصیص دهد.
جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر با رعایت سقف مجوزهای ورودی به محدودهها و با تأیید بنیاد شهید و امور ایثارگران مشمول پرداخت عوارض موضوع این مصوبه نمیشوند.
یکی از ایرادهای طرح فعلی این است که تکلیف رانندگان آژانس تاکسیهای اینترنتی و مینیبوسها بهطور مشخص تعیین نشده است و همین امر باعث شد تا شاهد تجمع اعتراضی تاکسیرانها و رانندگان مینی بوسها رو به روی شورای شهر باشیم. اما در لایحه پیشنهادی سال آینده ضریبی برای آنها در نظر گرفته شده است. بر این اساس عوارض تردد وسایل نقلیه پلاک تهران که در زمینه جابهجایی مسافر فعالیت میکنند، نظیر آژانسها، موسسات اتومبیل کرایه، حمل و نقل بار، وانت بارها، کامیونها تا سقف ۶ تن، با اعمال ضریب ۰.۵ تعیین و محاسبه میشود.در صورتی که خودروهای آژانس و موسسات اتومبیل کرایه روزانه 3 سند سفر در سامانه سفربرگ شهرداری اخذ کنند، ضریب آنها به ضریب ۰.۳ تعیین و محاسبه میشود. همچنین در صورتی که خودروهای حمل بار روزانه حداقل ۳ بار برگ از سامانه سفربرگ دریافت کنند، عوارض تردد آنها ضریب ۰.۳ تعیین و محاسبه میشود.
در این لایحه همچنین برای سرویسهای مدارس نیز ضریبی مشابه تاکسیها در نظر گرفته شدهاست. این در حالی است که در سال جاری سرویسهای مدارس بدون پرداخت هزنیه وارد طرح میشدند و فقط رانندگانی که برچسب سرویس مدارس را دریافت کردند حق ورود به محدوده زوج و فرد را دارند. در لایحه جدید سرویس مجاز مدارس نیز با رعایت سقف مجوزهای شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران مجاز به تردد در محدوده طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا با عوارض ضریب ۰.۳ محاسبه میشوند.
در یکی از مواد این پیش نویس لایحه آمده است که به ازای صدور مجوز ورود در کل سال برای هر خودرو مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بابت بهای خدمات اخذ میشود. همچنین به شهرداری اجازه داده میشود نسبت به تهیه بستههای اعتباری رزرو برای صدور مجوز طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا به صورت ۶ ماه، ۳ ماه و یک ساله اقدام کنند.
شهرداری تهران ۱۰۰ درصد اضافه درآمد حاصل از اجرای این مصوبه نسبت به درآمد حاصل از اخذ عوارض تردد در محدوده مرکزی شهر در سال ۹۶ را باید صرف توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و اقدامات پیشگیرانه به منظور کاهش اثرات آلودگی هوا کند.همچنین در یکی از بندهای این لایحه آمده است، شهرداری موظف است هر سه ماه عملکرد در این مصوبه را به شورا ارایه کند.
افزایش ۲۰ درصدی نرخ طرح ترافیک
همزمان با رونمایی از جزییات رژیم ترافیکی سال آینده در پایتخت، سکینه اشرفی، معاون برنامهریزی و توسعه شهری شهرداری تهران نیز از افزایش ۲۰ درصدی نرخ طرح ترافیک در سال ۹۸ به دلیل رشد تورم خبر داد.او با اشاره به پیشنهاد افزایش حدود ۲۰ درصدی نرخ ورود به طرح ترافیک اظهار کرد: براساس گزارشهای مرکز آمار، نرخ تورم بیش از ۲۰ درصد است و بر همین اساس مقرر شده تا نرخ ورود به طرح نیز افزایش یابد.
اشرفی با اشاره به اینکه در لوایحی که به شورای شهر تهران تحویل شده است، سهمیه خبرنگاران برای ورود به طرح ترافیک حذف نشده، گفت: قرار است روندی تعریف کنیم تا اختصاص مجوز ورود به طرح ترافیک منوط به این باشد که فرد واقعا خبرنگار باشد.
به گزارش ایسنا، با اشاره به اینکه معاونت برنامهریزی و توسعه شهری شهرداری تهران در زمینه عوارض شهری حدود ۱۰ لایحه به شورای شهر تهران ارایه داده است، گفت: هفته آتی تمام وقت شورای شهر تهران به تعیین عوارض شهری اختصاص پیدا میکند، چراکه براساس قانون تمام عوارض باید تا پیش از ۱۵ بهمن تصویب شود.او ادامه داد: این لوایح شامل عوارض پسماند، طرح ترافیک، پارکینگهای حاشیهای، ساختمان و ... میشود و ما برخی از این لوایح را در ماههای آذر و دی به شورای شهر تهران تحویل دادیم تا در کمیسیونها بررسی شوند و قرار است، این لوایح هفته دیگر از سوی شورای شهر بررسی شوند.
وی با اشاره به دو لایحه که در حوزه حمل و نقل به شورای شهر تهران ارایه شده است، گفت: تلاش میکنیم این لوایح به صورت دو فوریتی بررسی شوند تا به کمیسیون بازنگردند و تاخیری هم در کار ایجاد نشود.این لایحه پس از بررسی در کمیسیونهای تخصصی شورای شهر تهران برای تصویب نهایی به صحن شورا خواهد آمد و پس از تصویب در صحن به فرمانداری ارسال و پس از تایید در فرمانداری اجرایی میشود.