قطع بیرویه درختان در آزادراه تهران- شمال
مدیرکل منابع طبیعی البرز گفت: قطع بیرویه درختان مسیر پروژههای کنارگذر چرمشهر- آبیک یا آزادراه تهران - شمال، در تضاد با توسعه پایدار است. حامد فرضی اظهار کرد: تا چند سال پیش با حفر چاه 60 متری به آب میرسیدیم اما امروز باید بیش از 260 متر زمین را بکنیم تا به آب برسیم. او ادامه داد: متاسفانه استفاده بیرویه از منابع آبی باعث کاهش سطح آبهای زیرزمینی شده که این امر خطرات زیادی چون نشست زمین، کاهش پوشش گیاهی و خشکسالی را در پی دارد. به عنوان مثال طی چند مدت اخیر شاهد نشست 23 متری دشت ساوجبلاغ بودهایم که این امر نتیجهای جز غیرقابل نفوذ شدن زمین در پی ندارد. وی افزود: متاسفانه به دلیل خودخواهی انسانها در بهرهبرداری از منابع طبیعی طی چند دهه گذشته شاهد قطع بیرویه درختان، رشد قارچ گونه ساختمانها، کاهش منابع آبی و ... در کرج بودهایم که همه اینها باعث شده این شهر از هویت باغشهری خود فاصله بگیرد. این مسوول اضافه کرد: متأسفانه در فرآیند اجرای پروژههای عمرانی استان مثل کنارگذر چرمشهر-آبیک یا آزادراه تهران – شمال پیوستهای محیط زیستی رعایت نمیشود و همین باعث شده تعداد زیادی درخت در مسیر این پروژهها قطع شود. فرضی اظهار کرد: موهبتهای خدادادی صرفاً متعلق به ما نیستند و نسلهای بعدی هم سهمی از آنها دارند به همین دلیل باید در بهرهبرداری از آنها حساسیت لازم را به خرج دهیم وگرنه تا دهههای بعدی شهرهای امروزی جایی برای زندگی نخواهند بود.
در حالی بر اساس برنامه زمانبندی شده احداث آزادراه تهران-شمال به طول ۱۲۱ کیلومتر در سال ۱۴۰۰ پایان مییابد که این پروژه از سال ۱۳۷۶ کلید خورده است. طبق گفته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی قطعه یک آزادراه تهران-شمال در تابستان سال ۱۳۹۸ به مرحله بهرهبرداری میرسد.