توضیحات نفتکش درخصوص شایعات سانچی
ایرنا| رییس امور بیمه و دعاوی شرکت ملی نفتکش ایران در واکنش به ماجرای تماسهای مشکوک با خانواده شهدای سانچی و ادعای زنده بودن آنها، گفت: بیشتر خانوادها با توجه به بررسیهای انجامشده موضوع شهادت سرنشینان سانچی راپذیرفتهاند، اما چند خانواده حاضر به پذیرش این موضوع نشدند.
به گزارش روابط عمومی شرکت ملی نفتکش، «علیرضا نوذریامینی» در توضیح تماسهای مشکوک با گروهی از خانواده شهدای سانچی و ادعای زنده بودن و گروگان گرفته شدن خدمه کشتی، اظهار داشت: «اولا هدف گروگانگیری چه چیزی میتواند باشد؟ دوم اینکه چرا بعد از گذشت یک سال از سانحه هیچ خبر و نشانه و علائمی از گروگانگیران وجود ندارد و هیچ درخواستی عنوان نشده است؟»
«سوم اینکه مطابق بررسیهای دقیق اطلاعات جعبه سیاه سانچی، جعبه سیاه کشتی کریستال (کشتی باربری چینی) و حتی جعبههای سیاه کشتیهای اطراف سانحه و جستوجوی وسیع محل سانحه تا ابعاد وسیع هیچ نشانهای از خروج خدمه کشتی وجود ندارد، پس چگونه ممکن است این خدمه به گروگان گرفته شده باشند؟»
رییس امور بیمه و دعاوی شرکت ملی نفتکش ایران اضافه کرد: نکته چهارم اینکه چرا بیشتر خانوادهها که با موضوع شهادت عزیزانشان کنار آمدهاند این ادعاها را مطرح نمیکنند و هیچ تماسی با آنها گرفته نمیشود و این موضوع فقط از سوی چند خانواده مطرح میشود؟ نوذریامینی، بررسی موضوعات گروگانگیری و ابعاد امنیتی و پلیسی این مساله را به ارایه نظر کارشناسی مراجع ذیصلاح امنیتی و انتظامی موکول کرد و گفت: طبیعی است که با این حجم از شایعاتی که درخصوص سانحه سانچی به وجود آمده بود، پرداختن به موضوعاتی از قبیل گروگانگیری نیز باید با لحاظ کردن مسائل و ابعاد فنی و کارشناسی و استناد به شواهد موجود سانحه انجام شود و اظهارنظر در این خصوص با توجه به مستنداتی که از روزهای وقوع سانحه و هشت روز سوختن کشتی در دمای 900 درجهای وجود دارد، انجام پذیرد.
وی درخصوص برگزاری جلسات کارشناسی و توجیهی برای خانوادههای سانچی نیز اظهارداشت: ما از روزهای نخست سانحه تاکنون بطور مرتب، جلسات کارشناسی و اطلاعرسانی در زمینه پاسخ به سوالات خانوادهها را در دستور کار داشته و داریم.
رییس امور بیمه و دعاوی شرکت ملی نفتکش ایران خاطرنشان کرد: بیشتر خانوادها با توجه به توضیحات موجود و ارایه نتایج به دست آمده از تحقیقات، در این زمینه قانع شدند و فقط چند خانواده حاضر به پذیرش شهادت عزیزانشان نشدند.
نوذری اضافه کرد: آخرین جلسهای که داشتیم دو ماه پیش بود که در آن همه ارگانها، نهادها، افراد، تیمها، کارشناسان و مسوولان حاضر در سانحه سانچی و روزهای وقوع و غرق شدن سانچی را گردهم آوردیم و نشست جامعی در این زمینه برگزار کردیم.
وی ادامه داد: برای این نشست هیچ سقف زمانی قائل نشدیم و در این جلسه 10 ساعته به همه پرسشها و ابهامات خانوادهها پاسخ گفته شد؛ در این جلسه، صدای جعبه سیاه سانچی نیز به درخواست خود خانوادهها پخش شد.
نوذری اعلام کرد: با وجود دعوت گسترده و برگزاری این جلسه کارشناسی به صورت جامع، چند خانوادهای که ادعای گروگان گرفته شدن خدمه سانچی را دارند حاضر به حضور در این نشست و دریافت پاسخ پرسشها و ابهامات خود نشدند.
رییس امور بیمه و دعاوی شرکت ملی نفتکش درخصوص موضوع غواصی و تفحص پیکر شهدا نیز تصریح کرد: از همان ساعات اولیه وقوع این سانحه، به همه شرکتهای معتبر دنیا اعلام کردیم هر شرکتی که میتواند بحث غواصی و تفحص را انجام دهد ما بدون هیچ محدودیتی در هزینه با آنها قرارداد خواهیم بست.
وی اضافه کرد: با حرفهایترین تیمهای داخلی و بینالمللی قرارداد بستیم و کارشناسان سابق شرکت «اسمیت» به عنوان بهترین شرکت امدادونجات دریایی دنیا را به استخدام خود درآوردیم.
نوذری افزود: تیمهای غواصی و عملیات زیرآبی بیش از 50 روز در محل سانحه به انجام عملیات غواصی و ارسال ربات زیرآبی برای تصویربرداری از لاشه کشتی و بررسی ابعاد مختلف مربوط به انجام عملیات تفحص شهدا، برش زدن کشتی، ورود به کشتی و... پرداختند.
وی تصریح کرد: در نامه مکتوبی که از سوی «هانس وان رویج» و «جیکوب هاگن دراپ» اعضای سابق تیم عملیات شرکت اسمیت به شرکت ملی نفتکش ارسال شده، پس از بررسی همهجانبه و انجام مطالعات تخصصی اعلام شده است که امکان انجام عملیات تفحص یا بالا کشیدن لاشه کشتی سانچی وجود ندارد. نوذری گفت: تیمهای مجرب کارشناسی داخلی و بینالمللی به ما اعلام کردند که طبق بررسی همه تصاویر دریافتی و با لحاظ همه شرایط و جوانب حادثه و مدت هشت روزی که سانچی در آتش با درجه حرارت بیش از 900 درجه سانتیگراد سوخت و ذوب شدن آن بر اثر حرارت و فشار ناشی از غرق شدن، نمیتوان به یافتن نشانهای از پیکر شهدا امیدوار بود. رییس امور بیمه و دعاوی شرکت ملی نفتکش ایران ادامه داد: به عبارت دیگر در شرایط کنونی این کشتی، احتمال موفقیت در یافتن نشانهای پیکر شهدای سانچی غیرممکن است.
شانزدهم دی ماه سال 96 یک کشتی فلهبر چینی حامل 64 هزار تن گندم در سواحل شانگهای چین به نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از 130 هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد که در پی آن 32 سرنشنین این نفتکش (30 ایرانی و 2 بنگلادشی) جان باختند.