برنامه توسعه 5 ساله سوم شهرداری تهران به فرمانداری رسید
گروه راه و شهرسازی|
غلامحسین آرام، معاون عمرانی فرمانداری تهران از دریافت برنامه 5 ساله سوم توسعه شهرداری تهران، توسط فرمانداری تهران خبر داد. آرام گفت: برنامه 5 ساله سوم توسعه شهرداری تهران، روز دوشنبه هفته گذشته به فرمانداری تهران رسیده است و روند بررسی این برنامه در فرمانداری تهران آغاز شده است.بررسی این برنامه در دستور کار شورای برنامهریزی و توسعه شهرستان تهران قرار گرفته تا نهایتاً پس از بررسی برای ابلاغ نهایی به شورای اسلامی شهر تهران ارسال شود. گفتنی است روند تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران از سال گذشته توسط معاونت توسعه و برنامهریزی شهر تهران آغاز شد و بعد از چند بار تاخیر بالاخره در 4 مهر ماه سال جاری محمدعلی افشانی شهردار وقت تهران برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران را به شورای شهر تقدیم کرد. این برنامه توسط حجت میرزایی، معاون توسعه و برنامهریزی وقت شهرداری تهران و گروه مشاورانش تدوین شده بود که یک سال برای تهیه آن وقت گذاشته بودند. این لایحه در 11 فصل و 91 ماده تنظیم شده بود اما بعد از ارایه برنامه سوم برخی اعضای شورا و کارشناسان بر آن ایراد گرفتند و حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر در صحن شورا اعلام کرد که این برنامه از اشکالات زیادی برخوردار است. با تغییر معاونت برنامهریزی شهرداری و جایگزینی سکینه اشرفی به جای حجتالله میرزایی وی قول داد تا این برنامه را در اسرع وقت بازنویسی کند و 14آذر ماه نسخه بازنویسی شده برنامه سوم توسعه تهران بار دیگر به شورای شهر تقدیم شد.بعد از بررسی برنامه سوم در کمیسیونهای مختلف شورا روز 24 دی ماه برنامه در صحن علنی شورا مورد بررسی قرار گرفت و بعد از حدود یک هفته برنامه با ایجاد تغییراتی به تصویب رسید و برای تایید به فرمانداری ارسال شد. احکام این برنامه در ۵ فصل و در قالب ۷۸ ماده تدوین شده است، «نظام مدیریت و خدمات کارآمد در حکمروایی شهری»، «شهر زیست پذیر»، «پایداری اجتماعی و فرهنگی با شهروندانی مشارکتجو»، «ایمنی و افزایش تابآوری» و «مدیریت، راهبری و پایش برنامه» عناوین فصول برنامه جدید ارایه شده به شورای شهر تهران است.
همچنین معاون عمرانی فرمانداری تهران، در خصوص اخذ عوارض محدوده زوج و فرد گفت: اگر مبلغی با عنوان عوارض تردد محدود زوج و فرد تاکنون گرفته شده باید عودت داده شود؛ البته تعیین عوارض با شورای اسلامی شهر تهران است و فرمانداری نقش نظارتی دارد که حتماً این نقش خود را به درستی ایفا خواهد کرد.نماینده فرمانداری تهران در شورای ترافیک شهر تهران حضور دارد و قطعاً با اخذ عوارض برای محدوده زوج و فرد بر اساس سیاستهای فرمانداری تهران مخالفت خواهد کرد. آرام افزود: بیتردید بر اساس ماده ۱۸ تخلفات راهنمایی رانندگی در صورتی که راننده تردد غیرمجاز در محدوده زوج و فرد داشته باشد، تنها مشمول جریمه راهنمایی و رانندگی میشود و فرمانداری تهران با هرگونه اخذ عوارض در این محدوده مخالف است. هر چند فرماندار نیز مخالف اخذ تردد از محدوده طرح زوج و فرد است اما توضیحات پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک هم در این باره جای تفکر دارد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار در توضیح اینکه اساساً چرا در طرح ترافیک جدید، عوارض جدا از جریمه محاسبه میشود، توضیح داد: مساله واضح است. ما به عنوان حاکمیت موظفیم شهروند قانونمند را تشویق کنیم و متخلف را هم تشویق یا مجبور به رفتار قانونی کنیم. ما با سیستم معیوبی مواجه بودیم که به مردم میگفت ۴۰ هزار تومان بدهید و قانونی وارد طرح ترافیک شوید، یا آنکه ۲۰ هزار تومان جریمه شوید. خب در این وضعیت، کدام آدمی هزینه بیشتر را انتخاب میکرد؟ یعنی سیستم قبلی رسماً داشت مردم را تشویق به تخلف میکرد.او ادامه داد: کسانی که میگویند از خودروهایی که در روز مخالف وارد محدوده زوج و فرد میشوند، بعد از تخلفشان دیگر عوارض نگیریم، آیا به معنا و سرانجام حرف خود توجه دارند؟ آنها در عمل دارند میگویند شهروندی که قانونمدار بود باید تا ۳۶ هزار تومان پول طرح ترافیک بدهد اما اگر نداد، به او بگویید فقط ۲۰ هزار تومان جریمه بده! همه به درستی به ما میگفتند به اثرات اجتماعی طرح ترافیک توجه کنید. حالا چطور از مهمترین اثر اجتماعی این طرح که تشویق شهروندان به قانونمداری است، صرف نظر کنیم و به مردم بگوییم تخلف کنید و جریمه شوید؟! وی افزود: ما در طرح ترافیک جدید که از ابتدای سال ۹۷ اجرا شد، عنوان کردهایم، حساب جریمه از عوارض جداست. منطقش هم این است که میخواهیم مردم را تشویق به رفتار قانونی کنیم و به علاوه میگوییم عوارض حق مردم شهر است و این حق با اخذ جریمه از متخلف، از بین نمیرود.